Geen files en een frisse kop op kantoor: de fiets verleidt één op de zeven werknemers. Langs de zijlijn worden ze steeds harder aangemoedigd door hun werkgever, met mooie fietsvergoedingen, veilige fietspaden én zelfs droogkasten voor natte fietskledij. VeloVeilig naar het werk staat bij bedrijven alsmaar hoger op de agenda. Zo ook in de Antwerpse haven: “Werknemers die een fiets willen leasen, moeten verplicht een fietsopleiding volgen.” [naar artikel]
Vroeger waren de ouders van actrice Jamie-Lee Six altijd ongerust als ze naar school moest fietsen. “Ik moest altijd een berichtje sturen als ik aangekomen was”, zegt ze. Nu haar metekindje binnenkort leert fietsen, ervaart ze hetzelfde gevoel. “Ik vind het ontzettend belangrijk dat ze veilig op de baan kan." Dat is dan ook de reden dat ze ambassadeur is van de HLN-campagne VeloVeilig Vlaanderen voor de provincie West-Vlaanderen. Bekijk het verhaal van Jamie-Lee hierboven. [naar artikel]
“Fietsveiligheid is iets heel fragiels", aldus sportverslaggever Stijn Vlaeminck. “Eén verkeerde beweging en het kan fataal zijn.” Toen een vriendin van Stijn onlangs werd aangereden op de fiets besefte hij dat extra goed. “Ze heeft bij die aanrijding onder meer een zware kaakbreuk opgelopen.” Dat is dan ook een van de redenen dat hij de ambassadeur van VeloVeilig Vlaanderen voor Oost-Vlaanderen wil zijn. Bekijk het verhaal van Stijn hierboven. [naar artikel]
Eén op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een vicieuze cirkel: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.” [naar artikel]
Eén op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een vicieuze cirkel: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.” [naar artikel]
De helft van de ouders is bang om hun kinderen met de fiets het verkeer in te sturen. HLN wil daar iets aan doen en lanceert VeloVeilig Vlaanderen om alle gevaarlijke fietspunten in kaart te brengen. Hoe pak jij het aan met jouw kinderen: vanaf welke leeftijd durf jij ze alleen op pad te sturen, hoe bereid je hen voor om zelf op weg te helpen en welke tips kunnen andere ouders helpen om toch veilig op pad te gaan? [naar artikel]
“Hoe maken we samen Vlaanderen VeloVeilig?”. Dat is de vraag die HLN samen met alle fietsers wil beantwoorden in het grootste fietsonderzoek ooit. Op bovenstaande kaart kan je gevaarlijke fietspunten melden. Op die manier tekenen we samen de meest gedetailleerde fietskaart van Vlaanderen die ons wegennet echt VeloVeiliger kan maken. Op de kaart kan je zowel kijken naar de gevaarlijke fietspunten in jouw buurt, alsook nieuwe fietspunten toevoegen en bestaande fietspunten bevestigen als belangrijk of als opgelost. [naar artikel]
Collega Karl was al ongeduldig toen zijn 11-jarige zoon Maarten donderdag nog niet thuis was voor het avondeten, en nog meer toen hij de sirene van de ambulance hoorde. “Het zal toch niet.” Maar het was wel zo. Opgeschept door een bestelwagen. Barst in zijn oogkas, zware hersenschudding. Maar het had nog zoveel erger kunnen zijn. “Zijn fietshelm heeft zijn leven gered, meneer”, zei de spoedarts. HLN lanceert dit weekend de actie ‘Veloveilig Vlaanderen’. We doen het voor Maarten. En al die andere kinderen en volwassenen die dagelijks slachtoffer worden op de fiets. [naar artikel]
VeloVeilig, het initiatief van HLN om Vlaanderen fietsveiliger te maken, is vandaag als een raket uit de startblokken geschoten. Intussen hebben jullie al meer dan 18.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Ook u kunt de kaart verder aanvullen, en zo maken we Vlaanderen samen VeloVeilig. [naar artikel]
Wielerjournalist Stijn Vlaeminck trekt deze week al fietsend door elke provincie voor VeloVeilig Vlaanderen, op zoek naar goede en minder goede voorbeelden voor onze fietsveiligheid. “Een wielertoerist vertelde me dat de bewoners van Duffel al meer dan 10 jaar klagen over deze steenweg," schrijft hij. “Het stadsbestuur lijkt er zich maar weinig van aan te trekken. Wellicht moet er eerst een slachtoffer vallen voor het wordt aangepakt.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.