Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
Met een elektrische auto op vakantie gaan is geen calvarietocht. Zeker niet met de hulp van de Facebookgroep ‘EV Belgium’, waar eigenaars van elektrische wagens tips en trucs uitwisselen voor een zorgeloze reis. HLN vroeg de leden naar recente reisverhalen die beginnende EV-reizigers op weg kunnen helpen. Ook Kris De Rocker kan al wat ervaringen delen. Hij zette vorig jaar koers naar Spanje met een kleine Renault Zoë, maar besloot afgelopen mei toch maar met zijn Tesla te gaan: “Door de zonnepanelen op het huurhuisje kon ik gratis laden.” [naar artikel]
Lees dit artikel: Opsteker voor circulaire economie: Northvolt bouwt eerste elektrische auto-batterij uit 100 procent gerecycleerde materialen Het Zweedse bedrijf Northvolt zei vrijdag dat het zijn eerste batterijcel had geproduceerd bestaande uit “100 procent gerecycleerd nikkel, mangaan en kobalt”. Ook meldde de autobatterijfabrikant een recyclagefabriek te zullen bouwen, zodat de onderneming jaarlijks 125.000 ton batterijen kan recycleren. In een verklaring zei het in Stockholm gevestigde bedrijf – dat investeringen heeft aangetrokken van […] Lees dit artikel: Opsteker voor circulaire economie: Northvolt bouwt eerste elektrische auto-batterij uit 100 procent gerecycleerde materialen [naar artikel]
In het Scandinavische land Noorwegen domineert de elektrische wagen op de automarkt, dat blijkt uit cijfers van de Noorse sectororganisatie OFV. Bijna 80 procent van de wagens die in 2022 nieuw van de band rolden, beschikten over een batterij. In 2021 was dat nog maar 65 procent. [naar artikel]
In de Edward de Denestraat in Assebroek is vanochtend omstreeks 7.45 uur brand uitgebroken in een flatgebouw. Het vuur ontstond op het [naar artikel]
Een elektrische fiets biedt comfort tot en met. Maar soms ook stress. Zeker als de display op je stuur aanduidt dat de batterij bijna leeg is en je niet direct een ‘tank-station’ in de buurt hebt. Het is dan gefrustreerd en nagelbijtend rijden, zoals met een bijna lege benzinetank. En hopen op een laadpunt. Hoe vermijden we dat en wat doen we? We vragen het aan Marc Groven, zaakvoerder bij iBike, en Raf Laurencin, fietsexpert en lid van onze Bicycle Board. [naar artikel]
Het installeren van een systeem waarbij elektrische vrachtwagens op de autosnelweg hun batterij opladen aan een hoogspanningslijn, zoals een tram dat doet, is rendabel, technisch haalbaar en goed voor het milieu. Dat zeggen het onderzoeksinstituut VIL en de Universiteit Antwerpen. In Duitsland en Zweden doen ze het al. “Vlaanderen mag die boot niet missen”, zegt Raimonds Aronietis, transporteconoom van de UAntwerpen. [naar artikel]
Aan Wampenberg in Arendonk is dinsdagochtend een elektrische step ontploft tijdens het opladen. Dakwerkers aan de overkant van de straat werden opgeschrikt door de luide knal en schoten de bewoners ter hulp. “Dit gebeurt meermaals per jaar in onze brandweerzone. Een batterij opladen blijft altijd een risico”, zegt brandweerkapitein Patrick Deboel. [naar artikel]
Een plug-inhybrideauto is voor een deel verschillend van een elektrische wagen, zeker wat het opladen betreft. Maar wat als je iets verkeerd doet en schade veroorzaakt terwijl je de batterij van stroom wil voorzien? Independer.be vertelt wat je moet weten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.