Zoals te verwachten was, raasden de recente resultaten van het Programme for International Student Assessment (PISA) in december als een rollercoaster door onze media. Zowel de geschreven als de audiovisuele media concurreerden met elkaar om met deze vette kluif voornamelijk negatief nieuws, de aandacht te trekken. Opmerkelijk is dat er vrijwel nergens enige kritische noot te ontdekken viel. Een dergelijk gebrek aan kritische zin is zeldzaam in het gevarieerde medialandschap in Vlaanderen waar allerlei opinies meestal hun weg vinden en waar controversen normaliter welig tieren. Dat geeft te denken. The post Onderwijskwaliteit: 10 vragen bij PISA appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De onderwijskoepels kunnen binnenkort kiezen om bepaalde vakken te clusteren. Volgens de christelijke onderwijsbond COC is dat geen goede zaak. "Dit is niet goed voor de kwaliteit", klinkt het bij de VRT. [naar artikel]
Aan de vooravond van het schooljaar fileren experts Dirk Van Damme en Dirk Jacobs ons onderwijs. ‘Alles staat of valt met het leerkrachtenprobleem’, vindt Jacobs. Zijn collega is het daarmee eens, al zal dat zowat de enige keer zijn tijdens het gesprek. [naar artikel]
Basisonderwijs is gratis, of zou dat toch moeten zijn. In theorie is dat ook altijd zo geweest, maar het is pas sinds de invoering van een maximumfactuur echt vastgelegd in een aantal principes. Een daarvan is dat elke basisschool gratis alle materialen ter beschikking moet stellen die leerlingen nodig hebben om hun diploma te halen. [naar artikel]
De nieuwste PISA-resultaten zijn opnieuw een tegenslag voor het Vlaams onderwijs. Ze tonen dat onze 15-jarigen weer achteruitgaan, vooral voor leesvaardigheid. Wat moet er gebeuren om die dalende trend van de afgelopen jaren om te keren? [naar artikel]
De commissie Beter Onderwijs, opgericht door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), is van start gegaan. Er werden zeven onderwijsexperts en zeven leerkrachten geselecteerd die concrete aanbevelingen zullen doen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. [naar artikel]
Het katholiek onderwijs is vernietigend voor de nieuwe eindtermen die de Vlaamse regering afgelopen vrijdag goedkeurde voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Volgens de koepel vormen ze een ernstige inbreuk op de vrijheid van het onderwijs en een grote bedreiging voor de onderwijskwaliteit. Als er geen aanpassing komt, dreigt het katholiek onderwijs met juridische stappen. [naar artikel]
Het katholiek onderwijs is vernietigend voor de nieuwe eindtermen die de Vlaamse regering afgelopen vrijdag goedkeurde voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Volgens de koepel vormen ze een ernstige inbreuk op de vrijheid van het onderwijs en een grote bedreiging voor de onderwijskwaliteit. Als er geen aanpassing komt, dreigt de koepel met juridische stappen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.