De Lijn bestelt 92 standaard elektrische bussen bij de Chinese busbouwer BYD. Dat heeft de Vlaamse vervoermaatschappij bekendgemaakt. Het is de eerste keer dat De Lijn grote elektrische bussen bij de Chinese constructeur bestelt. [naar artikel]
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn bestelt 92 standaard e-bussen bij BYD Europe, de Europese divisie van de Chinese e-autoreus. De Vlaamse busbouwer Van Hool en zijn Nederlandse sectorgenoot VDL, met grote busfabriek in Roeselare, worden zo gepasseerd. In het nieuws: Een heleboel e-bussen van De Lijn zullen met Chinese technologie in Hongarije gebouwd worden. Dat […] [naar artikel]
De Lijn bestelt 92 elektrische bussen bij de Chinese busbouwer BYD. Dat heeft de openbaarvervoermaatschappij donderdag aangekondigd. De bestelling is goed voor een investering van ruim 43 miljoen euro. [naar artikel]
De vakbonden van de Vlaamse busbouwer Van Hool zijn erg teleurgesteld nu het bedrijf een bestelling van De Lijn is misgelopen. De openbaarvervoermaatschappij bestelt 92 elektrische bussen bij een Chinese busbouwer. Een opdoffer voor Van Hool, een bedrijf dat het al jaren moeilijk heeft. [naar artikel]
Om zijn vloot te vergroenen, bestelt De Lijn voor het eerst elektrische bussen bij BYD. De Chinese constructeur is koploper in elektrische wagens, en in het bijzonder in e-bussen. Toch klinkt er kritiek. “Vergroening kopen in China verzwakt ons land.” [naar artikel]
De Lijn heeft 92 standaard elektrische bussen bij de Chinese busbouwer BYD besteld. Dat heeft de openbaarvervoermaatschappij aangekondigd. [naar artikel]
Busbouwer VDL uit Roeselare krijgt een recordbestelling voor 200 bussen binnen van openbaarvervoersmaatschappij De Lijn. Het is de grootste bestelling ooit voor De Lijn, zowel qua aantal bussen als qua investering – het bedrijf trekt er 92 miljoen euro voor uit. “We besparen hier jaarlijks een miljoen liter diesel mee”, zegt Roger Kesteloot van De Lijn. [naar artikel]
Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn heeft 92 elektrische bussen besteld bij de Chinese constructeur BYD. De Lijn kan nog 408 extra bussen bij BYD bestellen, zonder een extra openbare aanbesteding te doen. Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt (Lier) valt dit keer dus uit de boot. Het is een nieuwe opdoffer voor het bedrijf, dat al vier jaar in een crisis zit. “Deze week staan zelfs 1.500 van de 2.300 werknemers van Van Hool op economische werkloosheid”, zegt Hans Vaneerdewegh, secretaris van de socialistische vakbond ABVV. [naar artikel]
De Lijn krijgt kritiek op de beslissing om voor het eerst elektrische bussen te bestellen bij de Chinese busbouwer BYD. Onder andere politicoloog David Criekemans en professor internationale politiek Jonathan Holslag zijn niet te spreken over de keuze van de openbaarvervoermaatschappij. “Waarom promoot Vlaanderen haar eigen technologie niet?”, klinkt het. [naar artikel]
Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt mag meer dan 100 elektrische bussen leveren aan de Nederlandse vervoersmaatschappij Qbuzz. Dat is een opsteker nadat vorige week bekend raakte dat De Lijn een groot aantal bussen bij een Chinese busbouwer heeft besteld. Van Hool kampt al langer met economische werkloosheid, maar het is nog niet duidelijk of deze bestelling dat zal kunnen oplossen. [naar artikel]
De aankondiging van De Lijn om 92 elektrische bussen te bestellen bij de Chinese busbouwer BYD is niet onopgemerkt gebleven. Het is de eerste keer dat de vervoersmaatschappij zo'n grote bestelling plaatst bij de Chinese producent. Dit nieuws heeft echter teleurstelling veroorzaakt bij het Belgische busbouwbedrijf Van Hool, dat zo’n opdracht goed had kunnen gebruiken. “We hebben de capaciteit om mooie voertuigen te maken, maar we moeten ook de kans krijgen”, klinkt het. [naar artikel]
Busbouwer Van Hool heeft een nieuw order voor 112 batterijbussen voor de Nederlandse vervoersmaatschappij Qbuzz binnengehaald. Vorig jaar had het bedrijf reed 54 batterijbussen besteld bij Van Hool, zo meldt de constructeur uit Koningshooikt (Lier) vrijdag in een persbericht. The post Busbouwer Van Hool sleept Nederlands order voor 112 batterijbussen in de wacht appeared first on Trends. [naar artikel]
De Vlaamse busbouwers VDL uit Roeselare en Van Hool uit Koningshooikt hebben een groot order van De Lijn in de wacht gesleept voor 182 nieuwe bussen. Daarvan zullen er 120 hybride zijn en zeven volledig elektrisch. Voor het laatst bestelt de vervoersmaatschappij ook dieselbussen: 55 stuks. [naar artikel]
17:11 De Lijn bestelt 92 elektrische bussen bij de Chinese constructeur BYD, dat een Vlaams raamcontract met een maximale waarde van 234 miljoen euro binnensleept. De lokale producenten Van Hool en VDL beta... [naar artikel]
10:41 Ondanks het protest van de Belgische busbouwers bestelt Brussels Airport 30 volledig elektrische bussen bij de Chinese batterij- en busproducent BYD. [naar artikel]
Ondanks protest van de Belgische busbouwers koopt de luchthaven van Zaventem dertig volledig elektrische bussen van de Chinese batterij- en... [naar artikel]
18:42 De Lijn gaat dit jaar opnieuw elektrische bussen bestellen. Deze keer moeten daar ook harmonicabussen en stadsbussen bij zijn. [naar artikel]
Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wil dat de busvloot van De Lijn een pak minder CO2 en fijn stof uitstoot. Daarom bestelt hij bijna 700 nieuwe bussen. Hoeveel elektrische, hybride- en waterstofbussen daar bij zijn, is voorlopig onduidelijk. Heel wat 'groene' bussen die al in het wagenpark zitten, presteerden tot nog toe ondermaats. [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft de aankoop van 44 nieuwe plug-in hybride bussen goedgekeurd. Daarnaast worden nog eens 280 hybrides omgevormd tot e-hybride bussen. “Met de inzet van deze bussen zet De Lijn een volgende stap naar het emissievrij rijden in stadskernenâ€, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). [naar artikel]
De Lijn krijgt kritiek op de beslissing om voor het eerst elektrische bussen te bestellen bij de Chinese busbouwer BYD. Onder andere politicoloog David Criekemans en professor internationale politiek Jonathan Holslag zijn niet te spreken over de keuze van de openbaarvervoermaatschappij. “Waarom promoot Vlaanderen haar eigen technologie niet?”, klinkt het. [naar artikel]
De Lijn ligt zwaar onder vuur omdat ze 92 elektrische bussen heeft besteld bij de Chinese busbouwer BYD. Onder meer professor Internationale Politiek Jonathan Holslag (VUB) is niet te spreken over die keuze. Maar zijn Chinese bussen niet gewoon de economische realiteit? Meer bussen voor minder geld: dat is toch fijn voor de belastingbetaler? Mobiliteitsjournalist Geert Van Lierde ziet nog wel kansen voor Belgische busbouwers als Van Hool. [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft 60 elektrische bussen besteld bij Van Hool en VDL. Die aankoop maakt deel uit van het vergroeningsprogramma van De Lijn, met een emissievrije vloot en infrastructuur tegen 2035 als eindbestemming. De bestelling wordt eind 2022 geleverd en kost bijna 28 miljoen euro. [naar artikel]
De Lijn heeft de eerste 17 elektrische (tram)bussen besteld voor het Spartacusproject. Vanaf januari 2024 moeten deze bussen gaan rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen. Politiek gezien is dat een handige timing. [naar artikel]
Vervoersmaatschappij De Lijn zal nog voor de zomer een nieuwe bestelling van elektrische bussen plaatsen. Dat zei minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) donderdag in het Vlaams Parlement na een vraag van Stijn Bex (Groen). Of het order bij een Belgische, Nederlandse, dan wel Chinese producent zal worden geplaatst, is voorlopig niet duidelijk. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.