Ook de leden van Onze Taal hebben “graaiflatie” verkozen tot hét woord van 2023. Dat meldt het Genootschap Onze Taal zaterdag. Ruim een derde van de kiezers stemde voor graaiflatie. Een tiental dagen geleden haalde de term het ook al bij de verkiezing die woordenboekmaker Van Dale organiseert. [naar artikel]
‘Graaiflatie’ is verkozen tot Woord van het Jaar 2023, zo maakten de VRT en woordenboek Van Dale bekend. Vorig jaar won overigens een begrip dat aan actualiteit nog niets ingeboet heeft, ‘klimaatklever’. In het nieuws: Het thema koopkracht en inflatie beïnvloedt ook ons woordgebruik. Met bijna 37 procent is ‘graaiflatie’ door de Vlamingen en de […] [naar artikel]
De winsthonger van bedrijven geeft de inflatiecrisis een extra opstoot. Bij consumenten is de frustratie over ‘graaiflatie’ groot. Ook bij centrale banken groeit de bezorgdheid. Zijn prijscontroles het antwoord? [naar artikel]
Economen waarschuwen voor graaiflatie: bedrijven die de inflatie gebruiken om de prijzen extra te verhogen. Het is zo wijdverspreid dat zelfs de Europese Centrale Bank onlangs moest erkennen het fenomeen onderschat te hebben. [naar artikel]
Economen waarschuwen voor graaiflatie: bedrijven die de inflatie gebruiken om de prijzen extra te verhogen. Het is zo wijdverspreid dat zelfs de Europese Centrale Bank onlangs moest erkennen het fenomeen onderschat te hebben. [naar artikel]
Onze koopkracht staat onder druk door de inflatie. Producten en diensten worden duurder, waardoor we met hetzelfde bedrag minder kunnen kopen dan een jaar geleden. Toch noteren veel bedrijven torenhoge winsten. Economen hebben er een nieuw woord voor: graaiflatie. "Graaiflatie is verantwoordelijk voor twee derde van de prijsstijgingen. Je kan in ons systeem niet vermijden dat bedrijven hun winsten proberen te maximaliseren", zegt professor Paul De Grauwe in "De markt" op VRT 1. [naar artikel]
Hoewel de kerkelijke regels over de bestemming van de crematie-as duidelijk zijn, negeert de Vlaming negeert ze. De Kerk wil geen as thuis in een urne, maar in een graf of nis op het kerkhof. Dat schrijft Kerk & leven. [naar artikel]
‘Graaiflatie’ is verkozen tot Woord van het Jaar 2023. Het woord kreeg 36,7 procent van de stemmen achter zich in de verkiezing die door Van Dale georganiseerd werd in samenwerking met de VRT. [naar artikel]
Test Aankoop vraagt de Belgische Mededingingsautoriteit een onderzoek te starten naar ‘graaiflatie’ in de supermarkten, waarbij hogere winstmarges de prijzen de hoogte injagen. De consumentenorganisatie ziet amper prijsdalingen, hoewel grondstofprijzen dalen. [naar artikel]
De winnaar van het Woord van het Jaar 2023 is "graaiflatie". Het betekent dat de inflatie wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid doorrekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen. Het woord is zowel in Vlaanderen als in Nederland verkozen tot woord van het jaar. [naar artikel]
“Graaiflatie” is verkozen tot Woord van het Jaar 2023. Het woord kreeg 36,7 procent van de stemmen achter zich in de verkiezing die door Van Dale georganiseerd werd in samenwerking met de VRT. Zilver en brons gingen naar “nepobaby” en “pyjamatoerist”, met respectievelijk 11,9 en 9,8 procent. [naar artikel]
Leden van Onze Taal hebben “graaiflatie” verkozen tot het woord van 2023. Dat meldt het Genootschap Onze Taal zaterdag. Ruim een derde van de kiezers stemde voor het winnende woord. [naar artikel]
Testaankoop vraagt de Belgische Mededingingsautoriteit een onderzoek te starten naar zogenaamde ‘graaiflatie’ in de supermarkten. De consumentenorganisatie ziet amper prijsdalingen, hoewel grondstofprijzen dalen. Het heeft er dus alle schijn van dat hogere winstmarges de prijzen de hoogte injagen. [naar artikel]
Zowel de Vlamingen als de Nederlanders hebben massaal gekozen voor ‘graaiflatie’ als woord van het jaar. Daar zijn economen niet geheel gelukkig mee, want er is geen bewijs dat Belgische bedrijven zich schuldig maakten aan het proberen profiteren van de inflatie. “Dit toont dat de prijsstijgingen leven bij de mensen, maar er is geen economische basis voor.” [naar artikel]
19:42 'Uiteraard willen we een subsidieoorlog vermijden', zegt Markus Beyrer, de topman van de Europese werkgeverskoepel BusinessEurope, maar we zitten er middenin. Het zet EU-landen voor een complexe uitda... [naar artikel]
In het voetbal staan ze op hun achterste ­poten. Maar wielrenners ondergaan forse looninleveringen in volle coronacrisis ­gedwee. De solidariteit... [naar artikel]
Naast de gemeenten en de veiligheidsdiensten moesten ook de provincies een advies geven over de erkenning van geloofsgemeenschappen. Maar minister Bart Somers (Open Vld) negeert hun negatieve adviezen. [naar artikel]
01:01 De hausse op de hedendaagse kunstmarkt heeft de absolute galerietop in België geen windeieren gelegd. Maar de keiharde internationale concurrentie drijft gevestigde namen evengoed naar de rand van de ... [naar artikel]
Vooruit wil de koopkracht van de mensen beter beschermen tegen wat het de ‘graaiflatie’ noemt van grote bedrijven. De partij legt daarvoor drie voorstellen op tafel. “Heel wat grote bedrijven misbruiken de inflatie om hun prijzen abnormaal te laten stijgen”, zegt Kamerfractieleidster Melissa Depraetere. “Hun winsthonger bepaalt nu de prijzen. Dat is onaanvaardbaar.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.