In ons land raken elke schooldag veertien kinderen op weg naar of van school gewond in het verkeer. Toch tellen we op dertig jaar tijd tien keer minder jonge verkeersdoden. Naar aanleiding van de recente ongevallen met jonge dodelijke slachtoffers in Minderhout en Willebroek, duiken we in de cijfers en leggen we enkele opvallende feiten bloot. Met zeven tips om uw kind veiliger naar school te laten fietsen. [naar artikel]
In enkele Antwerpse districten kunnen leerlingen en ouders veilige wandel- en fietsroutes en gevaarlijke punten aangeven via de applicatie Route2School. Het moet het aantal jonge verkeersslachtoffers terugdringen. [naar artikel]
Vias institute publiceert maandag een themadossier jongeren over ongevallen van jonge verkeersdeelnemers. Het 44 pagina’s tellend document bundelt data en kennis, achterliggende factoren en mogelijke maatregelen. Het rapport gaat vooral over jongeren van 15-24 jaar die gemotoriseerd met een auto, bromfiets, motor door het verkeer bewegen. Minder aandacht wordt besteed aan fietsers en voetgangers. [naar artikel]
Elke dag fietsen duizenden kinderen en jongeren naar school, idealiter met een fietshelm op het hoofd en een fluohesje aan, op goed verlichte, veilige fietspaden. De realiteit blijkt vaak anders. In België zijn dit jaar al meer dan vijftig fietsers doodgereden. We spraken met vier mensen die in hun tienertijd bij een zwaar verkeersongeval betrokken raakten. ‘Ik ben vaak in huilen uitgebarsten als ik eraan dacht dat ik nooit meer zou kunnen fietsen of dansen.’ [naar artikel]
Elke dag fietsen duizenden kinderen en jongeren naar school, idealiter met een fietshelm op het hoofd en een fluohesje aan, op goed verlichte, veilige fietspaden. De realiteit blijkt vaak anders. In België zijn dit jaar al meer dan vijftig fietsers doodgereden. We spraken met vier mensen die in hun tienertijd bij een zwaar verkeersongeval betrokken raakten. ‘Ik ben vaak in huilen uitgebarsten als ik eraan dacht dat ik nooit meer zou kunnen fietsen of dansen.’ [naar artikel]
Ook chauffeurs die dronken achter het stuur zitten, krijgen voortaan een sleutelhanger. Maar daarop staat niet Bob. Wel Romina, of Olivier. Stuk voor stuk overleden kinderen en jongeren, slachtoffers van chauffeurs onder invloed van alcohol. Het is de sleutelhanger die je niét wilt krijgen. Ook de namen van Nathan, Philippe en Axelle bungelen vanaf dit weekend in het geel aan een metalen ringetje. Hun ouders getuigen: “Eigenlijk had je gehoopt dat je kind niet aan een sleutelhanger hoefde te hangen.” [naar artikel]
Het was de afgelopen dagen alle hens aan dek voor de organisatoren van verschillende festivals: de weersvoorspellingen voor dit weekend waren bijzonder slecht, en dus moesten er uitgebreide voorzorgsmaatregelen genomen worden. Maar volgens David Dehenauw heeft West-Vlaanderen geluk: net daar gaan dit weekend drie festivals door, en net daar lijkt het ergste net op tijd al gepasseerd. [naar artikel]
Het was de afgelopen dagen alle hens aan dek voor de organisatoren van verschillende festivals: de weersvoorspellingen voor dit weekend waren bijzonder slecht, en dus moesten er uitgebreide voorzorgsmaatregelen genomen worden. Maar volgens David Dehenauw heeft West-Vlaanderen geluk: net daar gaan dit weekend drie festivals door, en net daar lijkt het ergste net op tijd al gepasseerd. [naar artikel]
Maar liefst 4.448 Limburgers raakten vorig jaar betrokken bij een verkeersongeval. 64 van hen lieten daarbij het leven. 439 gouwgenoten raakten zwaargewond, 3.945 Limburgers liepen lichte verwondingen op. Dat blijkt uit cijfers van de algemene directie statistiek van de FOD Economie. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.