Na een testfase is de trajectcontrole in het centrum van Peer nu effectief in werking gezet. De camera’s staan opgesteld over een afstand van amper 680 meter tussen de twee stadspoorten waar onlangs een fietsstraat werd aangelegd. “Wie met een gemiddelde snelheid van 31 km/u over het traject rijdt, mag zich al aan een boete verwachten. Er bestaat dus geen foutenmarge zoals bij flitstoestellen”, waarschuwt de stad. [naar artikel]
De Rozenstraat is omgevormd tot fietsstraat. Dat wil zeggen dat hier andere verkeersregels gelden. De fietsstraat is ingericht als een fietsroute en is herkenbaar aan het rode wegdek en een groot fietspictogram. Het begin en einde van de fietsstraat wordt aangeduid met een speciaal verkeersbord. [naar artikel]
De Michel Scheperslaan in Heusden-Zolder heeft niet langer een zone 30. Dat gebeurt nadat bleek dat de trajectcontrole ter plekke onwettig was. “Met deze aanpassingen hebben we het probleem opgelost.” [naar artikel]
Het Peerse stadsbestuur heeft het licht op groen gezet voor een trajectcontrole van amper 680 meter. Het traject loopt tussen de twee stadspoorten en wordt ook als fietsstraat ingericht “De maximale snelheid is er 30 km/uur. Met dit systeem willen we vooral ’s avonds, wanneer er weinig fietsen rijden, auto’s afremmen”, motiveert schepen Rudi Vanhees (sp.a) de investering van 111.000 euro. [naar artikel]
De Limburgse stad Peer gaat als eerste in Vlaanderen een trajectcontrole plaatsen in haar centrum, om de winkelstraat veiliger te maken. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vrijdag. [naar artikel]
De Limburgse stad Peer gaat als eerste in Vlaanderen een trajectcontrole plaasen in haar centrum, om de winkelstraat veiliger te maken. Dat [naar artikel]
De stad Peer en de gemeente Houthalen-Helchteren hebben hun plannen klaar voor de aanleg van een fietsveilige verbinding tussen Peer en Houthalen-Helchteren, tussen Peer en Wijchmaal en vanuit Linde richting Hechtel-Eksel. Zo wordt naast een tractorsluis ook een trajectcontrole voorzien. [naar artikel]
Tijdens de Bonheidense gemeenteraad besliste Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers om de privaat-publieke samenwerking (PPS) voor trajectcontrole te vernietigen. Bonheiden had een akkoord afgesloten met TaaS (Trajectcontrole as a Service) om in 22 straten controles in te voeren. “De beslissing was onwettig genomen en de voorwaarden in het contract gaan in tegen het algemeen belang”, zegt Somers. [naar artikel]
De trajectcontrole op de Michel Scheperslaan in Zolder is niet conform de wet en moet worden aangepast. De bijna 7.000 snelheidsboetes die er werden genoteerd zullen echter niet zomaar worden vernietigd. “Want boetes die zijn betaald, kunnen niet worden teruggevorderd”, zegt professor Raf Verstraeten. [naar artikel]
Op dinsdag 3 mei start de aanleg van fietspaden langs de Deusterstraat, de verbindingsweg tussen Peer en Oudsbergen. De werken waarbij ook een trajectcontrole wordt voorzien, duren tot het einde van het jaar. [naar artikel]
Al jarenlang betaalt het federaal parlement acht ambtenaren en twee voormalige Kamervoorzitters iedere maand duizenden euro’s pensioen te veel via een constructie die wellicht onwettig is. “Toen ik het ontdekte, viel ik van mijn stoel”, zegt huidig Kamervoorzitter Eliane Tillieux (PS). Wij probeerden met haar te achterhalen hoe dit schandaal zo lang onder de radar kon blijven en vroegen reactie bij de verbaasde begunstigden. “Was dat extra pensioen onwettig?” [naar artikel]
Limburg krijgt er vier extra trajectcontroles bij, allemaal in de drie gemeentes van politiezone Kempenland: Leopoldsburg, Hechtel-Eksel en Peer. De vier trajecten komen bij de enige werkende trajectcontrole in onze provincie, die in de fietsstraat in Peer, en de eerder aangekondigde controles in As en Maasmechelen. De vier nieuwe trajectcontroles maken deel uit van een netwerk van 36 slimme ANPR-camera’s op 14 locaties in de politiezone. [naar artikel]
De trajectcontrole op de Michel Scheperslaan in Zolder is niet conform de wet en moet worden aangepast. De bijna 7.000 snelheidsboetes die er werden genoteerd, zullen echter niet zomaar worden vernietigd. [naar artikel]
De Padbroekweg in Heusden-Zolder en de Everselstraat in Beringen worden gedeeltelijk ingericht als fietsstraat. Als het van Beringen afhangt, komt er ook een trajectcontrole. [naar artikel]
Al jarenlang betaalt het federaal parlement acht ambtenaren en twee voormalige Kamervoorzitters iedere maand duizenden euro’s pensioen te veel via een constructie die wellicht onwettig is. “Toen ik het ontdekte, viel ik van mijn stoel”, zegt huidig Kamervoorzitter Eliane Tillieux (PS). Wij probeerden met haar te achterhalen hoe dit schandaal zo lang onder de radar kon blijven en vroegen reactie bij de verbaasde begunstigden. “Was dat extra pensioen onwettig?” [naar artikel]
De trajectcontrole op de N42 in het Oost-Vlaamse Oosterzele staat al 9 maanden opgesteld, maar heeft al die tijd nog niet gewerkt. Er werd nog geen enkele boete uitgeschreven. Dat komt omdat op het traject meer dan één snelheids-limiet geldt. [naar artikel]
Op de banken van het schepencollege ligt vrijdag normaal een negatief advies voor de plannen om van de Turnhoutsebaan in Borgerhout een zone 30 en fietsstraat te maken. Antwerps schepen Claude Marinower (Open Vld) is niet van plan om dat advies goed te keuren. “Ik ben wel overtuigd dat een fietsstraat de verkeersveiligheid zal verhogen”, zegt Marinower. [naar artikel]
De Turnhoutsebaan in Borgerhout wordt een fietsstraat. Dat meldt Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in Gazet van Antwerpen. In een fietsstraat geldt zone 30 en mogen auto’s niet inhalen. [naar artikel]
Een 22-jarige vrouw die 35 keer te snel reed binnen dezelfde trajectcontrole, hoeft geen enkele boete te betalen. Volgens haar advocaat wist ze niet hoe een trajectcontrole werkt en daarom werd ze vrijgesproken. [naar artikel]
Burgemeester Bart De Wever (N-VA) liet zich woensdagavond in het ATV-Journaal negatief uit over de omvorming van de Turnhoutsebaan tot fietsstraat. “Een volledige heraanleg hadden we veel liever gezien.” Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) reageert scherp: “We werken wel degelijk aan een langetermijnoplossing.” [naar artikel]
In 198 van de 300 Vlaamse steden en gemeenten is vandaag minstens één fietsstraat terug te vinden. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zaterdag. Het concept werd tien jaar geleden wettelijk mogelijk gemaakt. In een fietsstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur en mag gemotoriseerd verkeer het fietsverkeer niet inhalen. Uit onderzoek blijkt echter dat een fietsstraat invoeren er niet per se voor zorgt dat de omgeving fietsvriendelijker wordt. [naar artikel]
Vijf jaar na de heraanleg van de Pastinakenstraat tot moderne 'fietsstraat', blijkt het een regelrechte mislukking te zijn. Automobilisten weten [naar artikel]
“De keuze om van de Turnhoutsebaan een fietsstraat te maken is eigenaardig en ik maak met zorgen over deze beslissing”, zegt de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) na de verrassende aankondiging van Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld). Volgens de schepen doet de Turnhoutsebaan op geen enkel punt aan de voorwaarde om een fietsstraat in te richten. “Die voorwaarden zijn terug te vinden in het vademecum van het Fietsberaad Vlaanderen. Toch een organisatie die zich inzet voor de belangen van de fietser.” [naar artikel]
Zaterdagmiddag was er de officiële maar vooral feestelijke opening van de fietsstraat in het Peerse centrum. Voortaan mogen fietsers op de belangrijkste centrumstraat de hele breedte van de straat innemen, en geldt er ook een limiet van 30 km per uur voor wagens. Burgemeester Steven Matheï knipte samen met gedeputeerde Ludwig Vandenhove het lintje door. [naar artikel]
In Peer is vrijdag de langverwachte fietsstraat geopend voor het verkeer. Het schepencollege had de eer om het traject als eerste met de fiets te verkennen. Burgemeester Steven Matheï (CD&V) filmde die historische rit met zijn smartphone. “Daar staan boetes op tot 110 euro”, klonken de reacties op sociale media. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.