De trajectcontrole die tussen 2017 en november 2023 werd ingezet in de fietsstraat in het centrum van Peer blijkt niet over de hele lijn wettig. En dat is enkel doordat er vanaf eind 2020 een passend verkeersbord ontbrak. Kunnen snelheidsovertreders hun boete nu terugvorderen? [naar artikel]
Door een technische fout bij een trajectcontrole in Schiplaken kregen zo'n 260 chauffeurs een te hoge boete opgestuurd. Op het traject geldt een snelheidslimiet van 50 km/uur, maar de boete werd berekend op basis van een maximimum snelheid van 30 km/uur. De bestuurders in kwestie ontvingen intussen al een brief met het advies om de boete niet te betalen. [naar artikel]
Een 22-jarige vrouw die 35 keer te snel reed binnen dezelfde trajectcontrole, hoeft geen enkele boete te betalen. Volgens haar advocaat wist ze niet hoe een trajectcontrole werkt en daarom werd ze vrijgesproken. [naar artikel]
De Padbroekweg in Heusden-Zolder en de Everselstraat in Beringen worden gedeeltelijk ingericht als fietsstraat. Als het van Beringen afhangt, komt er ook een trajectcontrole. [naar artikel]
Tussen midden juni en midden juli hebben elke dag gemiddeld 75 automobilisten te snel gereden in de Kleistraat in Hoeselt. De gemeente heeft er in juni de maximumsnelheid verlaagd en een trajectcontrole ingevoerd. In de vier andere straten met een trajectcontrole worden gemiddeld drie automobilisten per dag betrapt. [naar artikel]
De Rozenstraat is omgevormd tot fietsstraat. Dat wil zeggen dat hier andere verkeersregels gelden. De fietsstraat is ingericht als een fietsroute en is herkenbaar aan het rode wegdek en een groot fietspictogram. Het begin en einde van de fietsstraat wordt aangeduid met een speciaal verkeersbord. [naar artikel]
Het Peerse stadsbestuur heeft het licht op groen gezet voor een trajectcontrole van amper 680 meter. Het traject loopt tussen de twee stadspoorten en wordt ook als fietsstraat ingericht “De maximale snelheid is er 30 km/uur. Met dit systeem willen we vooral ’s avonds, wanneer er weinig fietsen rijden, auto’s afremmen”, motiveert schepen Rudi Vanhees (sp.a) de investering van 111.000 euro. [naar artikel]
Een 66-jarige man uit Nijlen vindt de trajectcontrole op de Lierse Steenweg in Grobbendonk discriminerend. Hij vecht daarom voor de rechtbank een opgelopen snelheidsboete op dat traject aan. “Iemand die halverwege woont en 120 per uur rijdt, krijgt geen boete”, luidde het. [naar artikel]
Trajectcontrole: Heel binnenkort start er een trajectcontrole op de Breeërsteenweg. Schepen van Verkeer Mark Hoedemakers (cd&v): “Tussen het verhoogd plateau ter hoogte van Kinsport en het kruispunt met de Hilvenstraat en de Hoogstraat zal een trajectcontrole nagaan of je gemiddeld 50 km reed op deze 620 meter afstand. Na de herinrichting van de Breeërsteenweg wordt de trajectcontrole iets langer: dan loopt ze tot aan het kruispunt met de Broekstraat. De installatie moet nog geijkt worden, maar we gaan ervan uit dat ze begin juli operationeel zal zijn.” [naar artikel]
Politiezone Lama gaat in Maasmechelen twee installaties voor trajectcontrole laten installeren. Eentje komt op de Steenweg naar As, de andere wordt geïnstalleerd op de Rijksweg. Op beide wegen gebeurden meermaals zware ongevallen. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid tussen twee punten gemeten. Wordt daarbij de maximum toegelaten snelheid overschreden, dan volgt een boete. [naar artikel]
Woensdag heeft de politie in de buurt van de scholen en fietsstraten gecontroleerd. Vijf bestuurders kregen een boete van 58 euro omdat ze in de fietsstraat een fietser inhaalden. Nog eens vijf bestuurders moeten 116 euro betalen omdat ze de gordel niet of verkeerd droegen. Drie bestuurders kregen dezelfde boete voor niet handenvrij bellen. Er werden ook 8 parkeerovertredingen genoteerd. Goed voor telkens een boete van 58 euro. Een bestuurders is zijn rijbewijs voor 15 dagen kwijt na een positieve drugstest. De controles gebeurden onder meer in de Winterstraat in Gansbeek, de Palsbosstraat in Schoonbeek en de Eikerweg in Eik. [naar artikel]
De eerste twee maanden van dit jaar hebben 7.141 bestuurders te snel gereden op de nieuwe trajectcontrole in de Koningin Astridlaan in Mechelen. Dat is 1,7% van de 471.622 bestuurders die er passeerden. Ze hebben allemaal een brief in de bus gekregen om hen ervoor te waarschuwen dat ze sinds 1 maart een boete riskeren. Op de vesten (R12) geldt de zone 50. De inkomsten uit de boetes zijn overigens niet voor de stadskas. [naar artikel]
De Gentse politie heeft in de maand juni 45 keer een automobilist een bekeuring gegeven omdat die een fietser inhaalde in een fietsstraat. Dat is namelijk verboden. Een boete kost 58 euro. Het is de eerste keer dat systematisch werd gecontroleerd op het verbod in de stad. [naar artikel]
In Peer is vrijdag de langverwachte fietsstraat geopend voor het verkeer. Het schepencollege had de eer om het traject als eerste met de fiets te verkennen. Burgemeester Steven Matheï (CD&V) filmde die historische rit met zijn smartphone. “Daar staan boetes op tot 110 euro”, klonken de reacties op sociale media. [naar artikel]
Sinds maandag 23 november is een trajectcontrole op de N564 , de Kempenweg langs de Zuid Willemsvaart in de richting van Lozen Bocholt, actief. Vanaf nu worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. [naar artikel]
Op sociale media is commotie ontstaan rond de fietsstraat in Zolder waar een incident was tussen een fietser en een bus. De regels in de fietsstraat zijn blijkbaar nog niet goed gekend bij de mensen. De buschauffeur die een overtreding beging, werd nog niet geverbaliseerd. In de fietsstraat komt betere signalisatie en mensen worden beter geïnformeerd om incidenten te vermijden. [naar artikel]
Midden in het historische centrum van Peer wordt voortaan elke auto gefilmd en wie te snel van de ene stadspoort naar de andere rijdt, krijgt een boete. Trajectcontrole in het centrum van een stad is uniek in ons land. [naar artikel]
Londerzeel krijgt vanaf 1 juli een fietsstraat en dat is de eerste in de gemeente. Een fietsstraat is een straat waar fietsers voorrang hebben en auto's achter de fietsers moeten blijven. [naar artikel]
Ze hebben nog niet één boete opgeleverd, maar moeten wel al van plek veranderen: de camera’s voor de trajectcontrole langs de Torhoutse Steenweg. Want op het traject gelden twee verschillende snelheden, en dat kan niet. Kostprijs: 30.000 euro. [naar artikel]
Fietsstraten staan niet altijd waarborg voor meer veiligheid, zo bleek vanochtend bij een ongeval in een smalle fietsstraat in Torhout. Een 12-jarige jongen werd daar ter hoogte van een schoolpoort met zijn fiets geschept door een auto. Zo’n fietsstraat bestaat nog maar enkele jaren. Wat zijn de exacte regels in een fietsstraat en wat is het verschil met een schoolstraat? En is een schoolstraat een betere oplossing? [naar artikel]
Een man uit het Antwerpse Nijlen weigert zijn boete te betalen die hij kreeg voor een snelheidsovertreding op de Lierse Steenweg in Grobbendonk. Die snelheidsovertreding werd geregistreerd door trajectcontrole, maar dat controlesysteem vindt de man discriminerend. ‘Wie halfweg het traject woont kan 120 per uur rijden.’ [naar artikel]
De trajectcontrole op de N76 in Soetebeek in Wijshagen is actief. De installatie van de camera’s voor trajectcontrole op de N76 in Wijshagen gebeurde al een tijdje geleden, maar nu zijn ze dus ook in werking gesteld. De trajectcontrole loopt van de kruising van de Weg naar Bree met de Boenderstraat-Martinlaan over de Soetebeek en de Meeuwerkiezel tot net voorbij Gerkenberg in Bree. [naar artikel]
De trajectcontrole bij het binnenrijden van de bebouwde kom in Lozen is actief, je mag er maximaal 50 km per uur rijden. Verderop op dezelfde Hamonterweg komt later ook nog een gewestelijke trajectcontrole. [naar artikel]
Dominic Sanasi (50) uit Gingelom heeft in één week tijd liefst acht snelheidsboetes gekregen op de nieuwe trajectcontrole op de N755 in Gingelom. “Dit is puur geldgewin”, zegt Sanasi, die één boete betaalde maar de rest gaat aanvechten. “Ik moet na één boete toch de kans krijgen om mijn rijgedrag aan te passen.” [naar artikel]
De trajectcontrole op de N42 in het Oost-Vlaamse Oosterzele staat al 9 maanden opgesteld, maar heeft al die tijd nog niet gewerkt. Er werd nog geen enkele boete uitgeschreven. Dat komt omdat op het traject meer dan één snelheids-limiet geldt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.