Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Vanaf 2026 kunnen consumenten met bouw- en verbouwproblemen eindelijk terecht bij nieuwe Ombudsdienst Bouw

29/03/2024 - 10:40
"Er komt vanaf 2026 een federale ombudsdienst voor alle bouw- en verbouwgeschillen tussen consumenten en aannemers of architecten. De huidige Verzoeningscommissie Bouw wordt daarvoor uitgebouwd tot een volwaardige Ombudsdienst Bouw. Dat zijn de bouwsector en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) overeengekomen. Op dit moment worden klachten over bouwproblemen nog versnipperd behandeld."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Vanaf 2026 kunnen consumenten met bouw- en verbouwproblemen eindelijk terecht bij nieuwe Ombudsdienst Bouw (29/03/2024 - VRT NWS)

Er komt vanaf 2026 een federale ombudsdienst voor alle bouw- en verbouwgeschillen tussen consumenten en aannemers of architecten. De huidige Verzoeningscommissie Bouw wordt daarvoor uitgebouwd tot een volwaardige Ombudsdienst Bouw. Dat zijn de bouwsector en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) overeengekomen. Op dit moment worden klachten over bouwproblemen nog versnipperd behandeld. [naar artikel]


2. Ruim 7.000 klachten bij ombudsdienst voor consumenten, garantieregels blijven pijnpunt (21/09/2017 - VRT NWS)

De Consumentenombudsdienst van de FOD Economie heeft in 2016 7.105 klachten ontvangen van consumenten. In de helft van de afgesloten dossiers kon de ombudsdienst een minnelijke schikking bereiken tussen koper en verkoper. De meeste klachten gaan over de garantieregeling. [naar artikel]


3. Al 3.000 klachten bij nieuwe ombudsdienst voor consumenten (13/04/2019 - De Morgen)

De gloednieuwe Consumentenombudsdienst heeft in een half jaar bijna 3.000 klachten binnengekregen. Een toestroom waarvan de dienst zelf staat te kijken. 'Veel consumenten kunnen nergens anders terecht.' [naar artikel]


4. Ombudsdienst voor consumenten behandelde vorig jaar ruim 14.000 klachten (30/03/2023 - Het Belang van Limburg)

De Consumentenombudsdienst (COD) behandelde in 2022 14.119 dossiers, zo blijkt uit de jaarcijfers. Daarmee klopten ongeveer evenveel personen aan als de afgelopen jaren, een aantal dat sinds het uitbreken van Covid-19 sterk was gestegen. Ook dit jaar ging het meestal om geschillen in de bouwsector. [naar artikel]


5. Een geschil tijdens je bouw- of renovatieproject? Vanaf 2026 kan je terecht bij de nieuwe Ombudsdienst Bouw (10/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

Problemen met je bouwbedrijf, aannemer of architect? Vanaf 2026 kan je terecht bij de Ombudsdienst Bouw. De huidige ombudsdiensten versmelten tot één centraal aanspreekpunt om efficiënter te kunnen optreden bij bouwgeschillen. Dat zijn staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) en de bouwsector overeengekomen. Bouwsite Livios lijst op wat dit precies betekent. [naar artikel]


6. Consumenten kunnen vanaf nu met al hun vragen en klachten terecht bij nieuw centraal meldpunt 'ConsumerConnect' (14/03/2024 - VRT NWS)

Consumenten kunnen vanaf nu met al hun vragen, problemen of klachten terecht op een centraal platform van de federale overheid. Op vraag van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) lanceert de FOD Economie de website 'ConsumerConnect'. Het digitale platform moet het bestaande meldpunt vervangen. [naar artikel]


7. Winkelketens richten ombudsdienst op (27/08/2016 - Het Laatste Nieuws)

Comeos, de sectorvereniging van de grote winkelketens, gaat een ombudsdienst oprichten. Die moet bemiddelen als een klant niet tevreden is over [naar artikel]


8. Vierde jaar op rij minder klachten bij ombudsdienst voor telecommunicatie (30/03/2017 - Het Belang van Limburg)

De ombudsdienst voor telecommunicatie heeft in 2016 14.879 schriftelijke klachten ontvangen. Meer dan drie kwart van de klachten liep binnen via e-mail of het online klachtenformulier. Dit betekent een daling met 16 procent tegenover 2015, en het vierde jaar op rij dat het aantal klachten daalt. Dat maakt de ombudsdienst donderdag bekend in het jaarverslag 2016. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!