Studenten van de lerarenopleiding aan de Erasmushogeschool Brussel hebben een petitie gelanceerd om de hoofddoek algemeen toe te laten op school. Jonge leerkrachten in opleiding met een hoofddoek vinden moeilijk een stageplaats en voelen zich gediscrimineerd. Volgens de initiatiefnemers draagt het hoofddoekenverbod bij aan het lerarentekort. [naar artikel]
Op papier zijn er volgens de Europese instanties OESO en Eurostat genoeg leerkrachten actief in België. Toch krijgen directeuren hun opdrachten niet gevuld en brengen leerlingen veel tijd door in de studie. Hoe valt dat te rijmen? "Er zijn veel goed opgeleide leraren in België, maar die worden niet efficiënt ingezet", meent onderwijsexpert Dirk Van Damme. "Bovendien worden leraren te zwaar belast en laten scholen zich leiden door financiële prikkels." [naar artikel]
Moet het hoofddoekenverbod op de schop om het nijpende lerarentekort aan te pakken? Die vraag rijst nu onderwijskoepels voorstellen om mensen zonder diploma aan te werven om voor de klas te staan, terwijl veel moslima's mét lerarendiploma, maar ook mét een hoofddoek, geen werk vinden. "Ik vind het enorm ironisch en bijna hilarisch dat er nu een zwaar lerarentekort is", zegt Sarah Ouaamari, die zelf haar droom om leerkracht te worden opborg omwille van haar hoofddoek. [naar artikel]
Jonge leerkrachten moeten vaak jarenlang met tijdelijke contracten werken voor ze vast worden benoemd. 'Niet alleen houden sommigen het daardoor al snel weer voor bekeken, het is ook in strijd met de Europese regelgeving', zegt onderwijsjuriste Evelien Timbermont. [naar artikel]
Een 38-urenwerkweek waarbij het onderwijzend personeel van 9 tot 17 uur op school aanwezig is en ’s avonds geen werk meer mee naar huis neemt. Dat twee jaar durend experiment wil het Stedelijk Onderwijs vanaf september uitrollen in twee nieuwe scholen op de Luchtbal. “We denken niet dat dat dé oplossing zal zijn tegen de uitval van en het tekort aan leerkrachten, maar hopelijk is het wel een stukje van de puzzel”, zegt Jan Torfs van het Stedelijk Onderwijs in Antwerpen Live. [naar artikel]
Kunnen flexi-jobbers in het onderwijs (deels) de oplossing zijn voor het grote lerarentekort? Vanaf 1 april is normaal gezien ook binnen de schoolmuren flexi-jobben toegestaan. En de kandidaten zijn er: “In onze database zitten 2.400 zestigplussers met een onderwijsachtergrond die zich nog nuttig willen maken”, zegt Nicolas Moerman van uitzendkantoor Nestor. Marc Van Staeyen (59) is één van hen en vertelt aan HLN waarom hij dit graag wil doen. Ook de onderwijskoepels antwoorden eerlijk of ze dit al dan niet als een oplossing zien. [naar artikel]
17:53 De Vlaamse regering wilde met een hervormde lerarenopleiding aan de universiteit het lerarenberoep aantrekkelijker maken. Maar de inschrijvingsaantallen vallen tegen. [naar artikel]
Het tweede trimester van het schooljaar startte deze week met een slecht rapport: 1.500 vacatures voor leerkracht raken maar niet ingevuld. Het aantal mensen dat op latere leeftijd leraar wordt, weegt niet op tegen het aantal beginnende leerkrachten dat er het krijtje bij neerlegt. “Ik mocht nooit beginnen met mijn eigen klas.” [naar artikel]
Bijna negentig procent van al het geld dat we in België aan onderwijs spenderen, gaat naar de lonen van leerkrachten. Dat is het meeste in de OESO, de club van 35 rijke landen. OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme noemt die situatie problematisch omdat er zo te weinig geld overschiet voor onder meer schoolgebouwen. “Een lerarentekort? We hebben geen leerkrachten te weinig, we moeten ze efficiënter inzetten.” [naar artikel]
Cumuleren om te overleven. Zo gaat het er in veel Vlaamse scholen aan toe. Leerkrachten worden door het lerarentekort gevraagd extra uren op te... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.