Parkeren in Hasselt, het is niet altijd evident. N-VA Hasselt wil dat het stadsbestuur van de oude stelplaats van De Lijn extra parking maakt. Als de nieuwe stelplaats in de Crutzenstraat in gebruik wordt genomen in april volgend jaar, komt de oude stelplaats aan het station vrij. "De stad moet nu al de onderhandelingen starten om de terreinen van de Vlaamse overheid te kopen," zegt Lies Jans van N-VA Hasselt. [naar artikel]
Het station van Hasselt is de vergeetput van de NMBS. Dat is de enige juiste conclusie na een tocht van uw krant langs de tien stations in de provinciehoofdsteden van ons land. Terwijl in andere grote steden voor vele tientallen miljoenen euro’s nagelnieuwe stations worden rechtgetrokken of bestaande stations helemaal worden vernieuwd, raakt het station van Hasselt steeds verder in verval. Om u een voorbeeld te geven: aan het nieuwe, megalomane station van Bergen hangt een prijskaartje van 272 miljoen euro, oftewel 30.232 euro per reiziger. De reiziger in Hasselt is vandaag 0 euro waard. De NMBS zegt wel dat het op termijn 11,6 miljoen euro voorziet voor Hasselt, maar of dat geld er ook effectief komt, is lang niet zeker. [naar artikel]
De renovatiewerken rond het station van Hasselt starten in de zomer van 2018. Voor veel gebruikers van het station mogen die zelfs eerder beginnen. Dat laten ze weten via de nieuwe Facebookgroep: ‘Red het station van Hasselt’. Die is opgericht nadat de hoofdroltrap van het station opnieuw defect werd. Leden klagen over de slechte staat van de infrastructuur: roltrappen die uitvallen, muren die afbrokkelen en schermen die niet werken zijn maar enkele punten in de lange lijst. Dat doen ze door het plaatsen van foto’s en video’s. De groep telt in enkele dagen tijd meer dan driehonderd leden. [naar artikel]
Sinds enkele weken zijn er in het station van Hasselt weer voortdurend problemen met de roltrap naar perron 6. “Drie dagen op vier was hij deze week buiten dienst”, foetert pendelaar Freddy. “Het is onwaarschijnlijk. Trouwens, we vragen ons af of de NMBS nog wel bezig is met het station van Hasselt. De klok op de buitengevel hangt nu al maanden op ‘half zeven’. Dit kan echt niet meer. Wij worden als treinreizigers vanuit Hasselt gewoon in ons gezicht uitgelachen.” [naar artikel]
Heel wat tieners hebben pijn tijdens hun menstruatie. Vaak worden hun klachten niet serieus genomen en moeten ze jarenlang rondlopen met die pijn. Tot ze eindelijk een diagnose krijgen: endometriose. [naar artikel]
Tegen 2024 heeft Hasselt een vernieuwd station. De werken, die in maart gestart zijn, zitten op schema en hebben nauwelijks vertraging opgelopen door de coronacrisis. Eindelijk komen er nieuwe roltrappen, de perrons worden verhoogd en de aankondigingsborden worden vervangen. Vakbond ACOD Spoor blijft vragen om ook aan de voorgevel van het station iets te doen. Ook over het treinaanbod is er goed nieuws. Tegen 2021 zal ook in de daluren een trein van Hasselt naar Antwerpen rijden in minder dan 50 minuten. [naar artikel]
Het station van Hasselt is de vergeetput van de NMBS. Dat is de enige juiste conclusie na een tocht van uw krant langs de tien stations in de provinciehoofdsteden van ons land. Terwijl in andere grote steden voor vele tientallen miljoenen euro’s nagelnieuwe stations worden rechtgetrokken of bestaande stations helemaal worden vernieuwd, raakt het station van Hasselt steeds verder in verval. [naar artikel]
Premier Sophie Wilmès waarschuwt in een videoboodschap voor de stijgende coronacijfers. ‘Ze zijn zorgwekkend en moeten serieus genomen worden.’ Midden volgende week staat een Nationale Veiligheidsraad gepland, zegt ze. [naar artikel]
In het station van Hasselt gebeurde vanochtend rond 10 uur een aanrijding met een trein die van Hasselt naar Mol reed. Daardoor waren de perrons 2, 3 en 4 onbruikbaar. [naar artikel]
Als de budgetten goedgekeurd worden zal de NMBS 11,6 miljoen euro op tafel leggen voor de renovatie van het station in Hasselt. Daarboven legt Infrabel 5 miljoen bij voor de hoognodige renovatie van het verloederde station. Dat is in schril contrast met het budget voor het station in Mechelen: binnenkort gaat de NMBS een bouwaanvraag indienen voor de bouw van een nieuw station. Prijskaartje: zo'n honderd miljoen euro. [naar artikel]
Naast het station van Hasselt ligt ook het station van Kiewit er bedenkelijk bij. Het station ligt middenin de werf van de Philipsbrug maar men klaagt vooral over het gebrek aan zitbanken, schaduw. Wat erger is: fietsers en rolstoelgebruikers worden volledig buitenspel gezet door de NMBS. [naar artikel]
De NMBS gaat 16 miljoen investeren in het station van Hasselt. Onder meer de perrons worden verhoogd. Elk perron krijgt ook liften en digitale aankondigingsborden. [naar artikel]
De hoofdroltrap in het station van Hasselt is nog steeds niet gerepareerd. “Nu de ketting vervangen is, blijkt dat een van de assen waarop de trap roteert, dient vervangen te worden”, zegt Bart Crols van de NMBS. [naar artikel]
Kan en wil Infrabel wel investeren in de werken aan het station van Hasselt? Dat vraagt de socialistische spoorvakbond zich af. Spoorwegbeheerder Infrabel stelde deze week hun ondernemingsplan voor. Daarin staat duidelijk dat ze 2.4 miljard euro moet besparen, en dus prioriteiten moet stellen. En daar hoort het station van Hasselt niet bij, zegt de vakbond. [naar artikel]
De politie LRH en de Stad Hasselt gaat een week lang preventieve acties organiseren aan het station in Hasselt rond fietsdiefstallen. Bijna 20% van het totaal aantal diefstallen vindt plaats in de omgeving van het station. [naar artikel]
Het is een oud zeer en een terugkerend probleem. Deze morgen lag de roltrap in het station van Hasselt weer uit. De hoofdroltrap, aan de ingang van de voetgangerstunnel van het station had het begeven. [naar artikel]
Gisteren werkte de roltrap in het station van Hasselt weer even niet. Het euvel werd echter snel opgelost, maar niet voor lang zo blijkt nu. [naar artikel]
De aangekondigde grote spoorwerken in en rond het station van Hasselt zijn gestart. Van 1 tot en met 16 april worden er verschillende werken uitgevoerd zoals het plaatsen van nieuwe sporen, bovenleidingen en wissels. Door de werken is er twee weken lang geen treinverkeer mogelijk tussen Hasselt en Sint-Truiden en tussen Hasselt en Tongeren. [naar artikel]
Geloof het of niet, maar opnieuw bleek dinsdagochtend één van de roltrappen aan het station in Hasselt niet te werken. Dit keer ging het om diegene die leidt naar het perron van sporen 4 en 5. Rijst de vraag of er wel nieuwe roltrappen of oude, aftandse vehikels geplaatst werden ter vernieuwing van het Hasseltse station. [naar artikel]
Het station van Hasselt hangt met spuug en behang aan elkaar en wie weet hoe lang nog. Want de werken voor de verhoging van de perrons in het station van Hasselt, die deze maand gingen beginnen, zijn uitgesteld tot zeker eind dit jaar, begin 2020. Dat heeft ACOD Spoor vernomen. Ook de werken aan de achterkant van het station liggen stil, terwijl die al eind januari klaar hadden moeten zijn. De noodtrap daar is levensgevaarlijk en heeft al voor ongevallen gezorgd. [naar artikel]
Drie jaar nadat TV Limburg het probleem aankaartte in een reeks reportages en twee jaar nadat de NMBS een grondige renovatie aankondigde, ligt het station van Hasselt er nog altijd even verloederd bij. Ook vandaag moeten mensen hun zware koffers de trap opsleuren omdat de roltrappen weer maar eens defect zijn. Reizigers noemen het station de schandvlek van Hasselt. Het station is een visitekaartje dat geen enkele centrumstad zou willen afgeven. [naar artikel]
Officieel is het nog niet. Maar het ziet er naar uit dat het station van Hasselt volgend jaar wordt gerenoveerd. Dan hebben we het niet over het stationsgebouw. Wel over de perrons die men zal verhogen, de gangen, de roltrappen en de schermen. Moeten we nu dank u zeggen? Neen. Het is een schande hoe men het station al die jaren liet verloederen en men bij NMBS en Infrabel pas wakker schoten nadat deze krant bijna dagelijks over de problemen in het station van Hasselt berichtte. [naar artikel]
Hasselt Wat in Maastricht niet kan, is in Hasselt een must: de Spartacustram zal hoe dan ook tot aan het station rijden. Hoe die daar op Hasselts grondgebied moet geraken, is ook na het overleg tussen het stadsbestuur en De Lijn-topman Roger Kesteloot nog niet duidelijk. [naar artikel]
Nog gauw even op toilet voor u de bus of trein in stapt? Aan Genk station zit dat er niet meer in. De deuren blijven voortaan dicht, na klachten over te veel drugs, te veel vandalisme en te veel seks. [naar artikel]
In het station van Hasselt kunnen reizigers sinds maandag de trein nemen op het vernieuwde perron 1 en het nieuwe perron A. Tegelijkertijd is gestart met de werken aan perron 2/3, het laatste perron dat nog moet worden vernieuwd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.