De Getty Foundation en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK, Brussel) hebben maandag de vernieuwde website ‘Closer to Van Eyck’ voorgesteld. Het gaat om een update van de site over het wereldberoemde schilderij Het Lam Gods van Jan en Hubert Van Eyck met nieuwe beelden van het kunstwerk tijdens verschillende stadia van de restauratiebehandeling en de mogelijkheid om simultaan meerdere afbeeldingen van het schilderij te vergelijken. [naar artikel]
De restaurateurs van het Lam Gods zijn bijna klaar met de reiniging van de panelen. Zo goed als alle oude vernissen, overschilderingen en slechte retouches die in de loop der eeuwen op de houten panelen werden aangebracht, zijn verwijderd. Daarbij is vooral een duif bij wijze van spreken schitterend herboren. Nu begint de wederopbouw van het werk. Nog even geduld dus. [naar artikel]
De restaurateurs van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck hebben het originele lam blootgelegd. Dinsdag wordt het wereldkundig gemaakt, meldt Het Laatste Nieuws. [naar artikel]
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) in Brussel heeft het originele lam van Van Eycks Lam Gods blootgelegd. Dat werd vijf eeuwen lang bedekt door een overschildering. En het oorspronkelijke lam ziet er opvallend anders uit dan hetgeen we kennen. [naar artikel]
De oren zijn kleiner, de wol is witter, maar vooral de ogen zijn opvallend. Het originele lam dat de restaurateurs van het Lam Gods blootlegden, roept vele vragen op. Want waarom schilderden de gebroeders Van Eyck zo’n onnatuurlijk lam? En waarom werd het een eeuw later al weer overschilderd? [naar artikel]
Voor de academische wereld is de saga rond het Lam Gods afgerond: de restauratie gebeurde wel degelijk op de juiste manier. Maar voor Emeritus-hoogleraar kunstgeschiedenis Hélène Verougstraete (80) lijkt de strijdbijl niet begraven. Ze bundelt haar bevindingen nu op een website. Waarom keert de kunsthistorica zich tegen haar collega-experten? Een terugblik. [naar artikel]
De Getty Foundation en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK, Brussel) hebben maandag de vernieuwde website "Closer to Van Eyck"... [naar artikel]
Een koude, mistige nacht in november 1978. In het Vlaams-Brabantse Hakendover, bij Tienen, ziet een buurtbewoner die vroeg uit de veren is hoe er aan de kerk een onbekende, witte Mercedes staat. Later die ochtend gaat een schokgolf door het kleine dorpje: 22 beelden van het onschatbare Driemaagdenretabel — tot op vandaag de basis voor de befaamde Paardenprocessie — zijn verdwenen. Bijna een halve eeuw later is de kunstroof nog altijd niet opgehelderd. En dus trok onze reporter zelf op onderzoek. Het leverde een verrassende ontdekking op bij de antiquair die ooit beschuldigd werd van de diefstal. [naar artikel]
Zelf was hij er uiteraard niet bij, toen in 1934 het onderzoek werd geopend naar het verdwenen paneel van het Lam Gods. Maar hoofdcommissaris Karel Mortier werd later wel dé expert in de zaak. Als student raakte hij betrokken, als agent geobsedeerd. Op zijn 96ste blijft hij hopen het paneel ooit te zien. Hij heeft zelfs een sterk vermoeden waar het is. Of hoe de diefstal volgens Mortier eigenlijk geen diefstal was, en hoe het bisdom veel meer weet dan wordt toegegeven. [naar artikel]
Een deel van de panelen van "Het lam gods" is weer thuis in de Sint-Baafskathedraal in Gent. Nu beginnen de restaurateurs aan onder meer het centrale paneel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.