Er zit vaak minder in een voorverpakt product dan wat op de verpakking aangegeven staat. Dat blijkt uit controles van de Economische Inspectie waarover Het Laatste Nieuws schrijft. "Dat is misleiding van de consument. De verpakking moet juist zijn. Als je een product koopt, wil je waar voor je geld", zegt CD&V-Kamerlid Leen Dierick. [naar artikel]
Slechts een op de vijf producten met een prominente afbeelding van fruit op de verpakking bevat minstens 50 procent fruit. Dat blijkt uit een studie door Freshfel, de Europese associatie voor verse groenten en fruit, waarbij 188 producten uit 33 Europese landen werden onderzocht. De resultaten staan in het gezondheidsmagazine Bodytalk. [naar artikel]
Verpakking mag in de winkel worden achtergelaten en zelfs teruggebracht, zo zei minister van leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) vanmiddag in het Vlaams Parlement. Dat was niet afgesproken, reageert sectorfederatie Comeos. [naar artikel]
Nee, het is niet omdat de datum op de verpakking van je melk, yoghurt, choco of ontbijtgranen is overschreden, dat de inhoud ervan in de vuilbak moet. Een nieuwe campagne roept consumenten op eerst te kijken, ruiken en proeven vooraleer voedsel weg te gooien. Zo’n 200 producten krijgen een label dat zegt dat de datum niet allesbepalend is voor de houdbaarheid. “Correct bewaard voedsel is vaak nog dagen, weken of zelfs een jaar nadat de datum op de verpakking overschreden is perfect te eten. En lekker.” [naar artikel]
628 procent meer betalen voor hetzelfde product in dezelfde winkel. Het kan. Niet omdat het ene fors in reclame staat en het andere niet, enkel omdat de verpakking anders is. “Supermarkten weten dat veel klanten de eenheidsprijs per kg, liter of stuk amper vergelijken”, zegt retailprof Els Breugelmans (KU Leuven). “Mocht je het wel doen, dan schrik je.” [naar artikel]
De Nederlandse Consumentenbond zegt massaal klachten te krijgen over ‘krimpflatie’. Daarbij zit er minder in een verpakking, maar daalt de prijs niet mee. De consumentenorganisatie roept de fabrikanten op tot meer transparantie. Het cijfer: De Consumentenbond in Nederland opende eind oktober een meldpunt voor klachten over bedrijven die de huidige economische situatie met hoge inflatie […] [naar artikel]
Warenhuisketen Delhaize kreeg afgelopen weekend heel wat kritiek omdat het aan klanten piepkleine bouwblokjes uitdeelt die in heel wat plastic zijn verpakt. Het bedrijf gaat verzamelbakken voor plastic aan de kassa’s plaatsen en belooft verpakkingsafval voortaan nog meer te beperken, zo zegt het aan VRT NWS. [naar artikel]
Minister van Consumentenzaken Wouter Beke (CD&V) laat de gewichtsaanduidingen op voorverpakte voedingswaren extra controleren. Nu wordt bij één op... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.