Noodoproepen worden in Limburg in 82,4% van de gevallen binnen de 10 seconden beantwoord. Daarmee staat op onze provincie op de vierde plaats. Enkel Waals-Brabant (91,5%), Luxemburg (90%) en Oost-Vlaanderen (83,1%) doen het nog beter (zie kaart 1). 43% van de oproepen aan noodcentrales worden als 'nutteloos' beschouwd. Daar wordt een onderscheid gemaakt tussen drie categorieën. De oproepen met kwaad opzet, oproepen met vraag om informatie en 'verkeerde manipulaties' (bijvoorbeeld: broekzakoproepen) (zie kaart 2). De cijfers geven de situatie van 2015 weer. [naar artikel]
De noodcentrales 112 en 101 in Hasselt moeten al maanden oproepen uit Antwerpen en Vlaams-Brabant overnemen door het grote personeelstekort in die provincies. Dat zorgt ook in Limburg voor extra werkdruk en het risico op wachttijden. “Limburg is altijd het kneusje dat voor iedereen moet invallen.” [naar artikel]
Het CIC, de noodcentrale van de politie is zwaar onderbemand. “Tot 39 procent personeelstekort voor de provincie Vlaams-Brabant, maar ook elders. Het gevolg van blinde besparingen van de overheid. We hebben een stakingsaanzegging ingediend”, zegt Joery Dehaes van ACV. Volgens personeelsleden zouden er soms twintig personen in nood in de wachtrij staan. “Andere hulpzoekers moeten tot vier keer terugbellen eer ze iemand van ons aan de lijn krijgen.” [naar artikel]
Er is een groot personeelstekort in de noodcentrales waar je terechtkomt als je het nummer 112 belt. Ook in de centrale voor Vlaams-Brabant, in Leuven, zijn er te weinig mensen om de vele oproepen te beantwoorden. Om de hoge werkdruk aan te kaarten zijn er in enkele noodcentrales de voorbije dagen stiptheidsacties gehouden. [naar artikel]
Veel jongeren en kinderen probeerden het voorbije jaar de jongerenhulplijn Awel te contacteren. Ruim 22.000 van hen hadden ook contact. Dat zijn er ruim 6.000 minder in vergelijking met het jaar daarvoor. De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden omdat er meer vrijwilligers waren", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen ook veel hoger." [naar artikel]
Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. Oorzaak is een acuut personeelstekort en een malaise bij het overblijvende personeel. [naar artikel]
Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn volgens welingelichte bronnen tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. Oorzaak is een acuut personeelstekort en een malaise bij het overblijvende personeel. Het kabinet wil snel werk maken van nieuwe aanwervingen. [naar artikel]
Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn volgens welingelichte bronnen tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. Oorzaak is een acuut personeelstekort en een malaise bij het overblijvende personeel. Het kabinet wil snel werk maken van nieuwe aanwervingen. [naar artikel]
In 2020 werden bij de Zelfmoordlijn 28 procent meer oproepen beantwoord dan het jaar ervoor. Dat blijkt woensdag uit de jaarcijfers die directeur Kirsten Pauwels op de website heeft gepubliceerd. Dat komt door een stijging van de vrijwilligers en studenten die voor het Centrum voor Preventie van Zelfdoding (CPZ) aan de slag ging. Het aantal mensen dat de zelfmoordlijn probeerde te contacteren, is niet toegenomen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.