Het Grondwettelijk Hof spreekt zich vandaag uit over de eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs. Het gaat dan om wat leerlingen minimaal in het secundair onderwijs moeten kennen en kunnen. Sinds dit schooljaar krijgen leerlingen van het derde middelbaar les op basis van die nieuwe eindtermen. Maar tegenstanders vinden die zo uitgebreid dat de vrijheid van onderwijs volgens hen in gevaar komt. Als het Hof vandaag die redenering volgt, worden de nieuwe eindtermen vernietigd. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft een akkoord met de onderwijspartners over de specifieke minimumdoelen, ook gekend als eindtermen. Die lijsten op wat leerlingen moeten kennen en kunnen, specifiek voor hun studierichting. Eerder was er al een akkoord over de minimumdoelen voor de basisvorming van alle leerlingen. De deadline was krap, want in september moeten leerkrachten met deze eindtermen aan de slag. [naar artikel]
De nieuwe eindtermen, die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen, zijn zo ambitieus dat een grote groep leerlingen zonder diploma dreigt te eindigen. Die ongemakkelijke boodschap staat in het nieuwe boek van de grote baas van het katholiek onderwijs Lieven Boeve. Wat denk jij? Worden de eindtermen best bijgestuurd naar de realiteit, of moet het onderwijs gewoon beter? [naar artikel]
Met een papieren zak op het hoofd hebben zowat 250 leerlingen van de eerste graad in het provinciale kunstonderwijs van PIKOH in Hasselt hun ongenoegen getoond over de plannen van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) die nieuwe eindtermen voor de leerlingen heeft vastgelegd. [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. De eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. De huidige eindtermen waren 20 jaar oud, en niet meer aangepast aan bepaalde evoluties in de maatschappij. Ze moesten ook duidelijker en coherenter worden. [naar artikel]
Aflevering elfendertig in de soap rond de eindtermen. Na de vernietiging van die eindtermen door het Grondwettelijk Hof zijn de koepels en onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) nu overeengekomen om de kaasschaaf boven te halen. “We moeten ons afvragen of het wel zin heeft om leerlingen in wetenschappen-wiskunde Franse literaire stromingen te leren”, zegt Koen Pelleriaux, topman van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). [naar artikel]
De ontstane onrust over de nieuwe eindtermen (die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het eind van een schooljaar) is nergens voor nodig wat het vak wiskunde betreft. Dat stelt de Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars. “De nieuwe eindtermen zijn revolutionair”, klinkt het. [naar artikel]
Leerkrachten en scholen die veel tijd hebben gestoken in het opstellen van leerplannen die passen in de nieuwe eindtermen, die dit schooljaar werden ingevoerd, mogen hun huiswerk opnieuw maken. Het Grondwettelijk Hof heeft namelijk de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd. Maar wat betekent dat nu concreet voor scholen, leerlingen en bevoegd minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA)? [naar artikel]
Het gaat niet goed met de kwaliteit van ons onderwijs, zo kon u begin deze week in onze krant lezen. Voor wiskundige bewerkingen slaagt nog maar 22 procent van de leerlingen voor de eindtermen, een achteruitgang ten opzichte van de vorige peiling in 2009. Een ander pijnpunt in algebra: slechts 57 procent van de leerlingen behaalt de eindtermen, zo blijkt uit nieuwe peilingsproeven. Maar hoe zit het met uw wiskundekennis? Vul hieronder onze test in, gebaseerd op de eindtermen van het tweede middelbaar. [naar artikel]
De start van het schooljaar gaat gepaard met enkele nieuwigheden, zoals een verplichte taaltest voor kinderen van de derde kleuterklas, nieuwe regels rond de vaste benoemingen en beoordeling van leerkrachten, nieuwe eindtermen in het derde middelbaar en een gratis computer voor alle leerlingen vanaf het vijfde leerjaar. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd. Maar wat betekent dat nu en wat zijn de gevolgen voor leerlingen, leerkrachten, schooldirecties, onderwijskoepels en de Vlaamse regering? [naar artikel]
Er worden voortaan meer en nieuwe vaardigheden verwacht van leerlingen in het middelbaar. “Veel ambitieuzer”, noemt de Vlaamse regering ze. Dit weekend keurde ze de uitgebreidere eindtermen voor de tweede en de derde graad goed. Het Vlaams Parlement moet nog groen licht geven, maar het katholiek onderwijs uitte al meteen zware kritiek. [naar artikel]
Er worden meer en nieuwe vaardigheden verwacht van leerlingen in het middelbaar. “Veel ambitieuzer”, zo noemt de Vlaamse regering de uitgebreidere eindtermen voor de tweede en de derde graad die ze dit weekend goedkeurde. Het katholiek onderwijs uitte al zware kritiek. [naar artikel]
De eindtermen voor leerlingen in het middelbaar onderwijs zijn te uitgebreid en te ambitieus. Dat zegt Lieven Boeve, de topman van de katholieke onderwijskoepel, in zijn nieuwe boek. "Er wordt te veel van leerlingen gevraagd. Omdat de lat te hoog ligt, bestaat het risico dat velen geen diploma zullen halen. De nieuwe eindtermen moeten dringend worden aangepast." [naar artikel]
Uit onderzoek van de KULeuven blijkt dat leerlingen uit het zesde leerjaar de eindtermen voor lezen in het Frans niet halen. Leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs halen voor techniek de eindtermen vlot. [naar artikel]
Elk schooljaar organiseren de leerlingen van het 6de jaar Humane Wetenschappen van WICO Campus Overpelt enkele maatschappelijke debatten. Woensdag 12 mei was het de beurt aan Lieven Boeve (Directeur-Generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen), Jo Brouns (CD&V) en Koen Daniëls (N-VA) om in debat te gaan over de ambitieuze eindtermen die volgend jaar in de 2de graad ingevoerd worden. [naar artikel]
16:57 Vandaag heeft de regering-Jambon de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs afgeklopt. Die legt meer nadruk op STEM- en digitale competenties en vraagt dat scholen hun leerlingen ondernemingszi... [naar artikel]
De twee grootste onderwijskoepels van Vlaanderen staan lijnrecht tegenover elkaar in hun visie op de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal de nieuwe eindtermen aanvechten bij het Grondwettelijk Hof, het Gemeenschapsonderwijs zal ze actief verdedigen. Tegelijk zijn alle onderwijskoepels, politieke partijen en experten het over één ding wel eens: enkel nieuwe eindtermen volstaan [naar artikel]
Aflevering elfendertig in de soap rond de eindtermen. Na de vernietiging van die eindtermen door het Grondwettelijk Hof zijn de koepels en onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) nu overeengekomen om de kaasschaaf boven te halen. “We moeten ons afvragen of het wel zin heeft om leerlingen in wetenschappen-wiskunde Franse literaire stromingen te leren”, zegt Koen Pelleriaux, topman van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). [naar artikel]
Het katholiek onderwijs vraagt het Grondwettelijk Hof de nieuwe set eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs te schorsen en vernietigen. Dat laat ze weten in een persbericht. [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aanvechten voor het Grondwettelijk Hof, maar het Gemeenschapsonderwijs is het daarmee niet eens en zal die eindtermen actief verdedigen voor datzelfde Hof. Nochtans heeft het Vlaams Parlement in februari de eindtermen unaniem goedgekeurd. Waarover gaat dit conflict en dreigen we af te stevenen op een nieuwe schoolstrijd, zoals sommigen suggereren? [naar artikel]
Tegen 2018 worden de nieuwe eindtermen ook echt in de klas ingevoerd. Naast de mening van de leerlingen, vroeg minister van Onderwijs Hilde [naar artikel]
Op vrijdag 22 maart stonden er maar liefst 14 bussen klaar om de leerlingen van Atheneum Alicebourg naar verschillende activiteiten te brengen. Het doel van deze uitstappen was om voor elke groep een aantal vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen te realiseren. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd, maar tot en met het schooljaar 2024-2025 zal wel nog volgens de nieuwe eindtermen kunnen worden gewerkt. Eindtermen bepalen wat een leerling aan het einde van het schooljaar minimaal moet kennen en kunnen. Het Grondwettelijk Hof is van mening dat de nieuwe eindtermen het grondrecht op vrijheid van onderwijs schenden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.