Bijna vier op de tien Vlamingen kennen belangrijke verkeersregels voor fietsers niet. Dat blijkt uit een onlinetest afgelegd door 5.500 Vlamingen, zo melden mobiliteitsclub VAB en de Fietsersbond dinsdag. Beide organisaties vragen meer en betere verkeerseducatie in het onderwijs, meer communicatie over nieuwe verkeersregels, een aangepaste rijopleiding met voldoende aandacht voor fietsers en een vereenvoudiging van de wegcode. [naar artikel]
Bijna vier op de tien Vlamingen kennen belangrijke verkeersregels voor fietsers niet. Dat blijkt uit een onlinetest afgelegd door 5.500 [naar artikel]
Bijna vier op de tien Vlamingen kennen belangrijke verkeersregels voor fietsers niet. Dat blijkt uit een onlinetest afgelegd door 5.500 [naar artikel]
Bijna vier op de tien Vlamingen kennen belangrijke verkeersregels voor fietsers niet. Dat blijkt uit een onlinetest afgelegd door 5.500 [naar artikel]
Bijna vier op de tien Vlamingen zijn niet op de hoogte van de belangrijke verkeersregels voor fietsers, dat blijkt uit een onlinetest van [naar artikel]
37 procent van de weggebruikers – automobilisten én fietsers – kent amper de verkeersregels rond fietsen. Mobiliteitsorganisatie VAB ziet daarin een verklaring voor de vele fietsongevallen in ons land. [naar artikel]
37 procent van de weggebruikers – automobilisten én fietsers – kent amper de verkeersregels rond fietsen. Mobiliteitsorganisatie VAB ziet daarin een verklaring voor de vele fietsongevallen in ons land. “Verplicht theorielessen, zoals in Duitsland en Oostenrijk”, klinkt het bij de rijscholen. [naar artikel]
Een op de tien Vlamingen is niet goed op de hoogte van verkeersregels in schoolzones. Dat blijkt uit de ‘terug naar school’-quiz van mobiliteitsorganisatie VAB, die al meer dan vijfduizend keer werd ingevuld. [naar artikel]
Eén op de tien Vlamingen is niet goed op de hoogte van verkeersregels in schoolzones. Dat blijkt uit de ‘terug naar school’-quiz van mobiliteitsorganisatie VAB, die al meer dan vijfduizend keer werd ingevuld. [naar artikel]
Amper een op de vier Vlamingen kent de verkeersregels voldoende om te slagen voor een theorie-examen. Dat blijkt uit een grote online fietstest van VAB met vragen over fietsen op de openbare weg. Vooral jongeren tussen 18 en 25 scoren slecht: amper 14 procent slaagt. Zo wist slechts een op de drie deelnemers dat je anderhalve meter afstand moet houden bij het passeren van fietsers of voetgangers en is er veel verwarring over de voorrangsregels voor fietsers. [naar artikel]
Vier op de tien automobilisten storen zich aan fietsers zonder licht, terwijl fietsers zich het meeste storen aan parkeren op het fietspad. Dat blijkt uit een onderzoek van het verkeersinstituut VIAS bij 6.000 weggebruikers: “Deze ergernissen hebben niets te maken met hoffelijkheid, maar eerder met het niet respecteren van essentiële verkeersregels”, klinkt het. [naar artikel]
Hoe zit het met jouw kennis van de verkeersregels voor fietsers? In samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde heeft Het Belang van Limburg De Grote Fietsquiz in elkaar gestoken. [naar artikel]
Zowel fietsers als autobestuurders kennen de verkeersregels rond fietsen niet zo goed. Vooral bij jongeren is de kennis slecht. Dat blijkt uit een test van mobiliteitsorganisatie VAB. Een verklaring voor de slechte scores is onder meer dat de verkeersregels door recente aanpassingen in de wegcode voor iedereen steeds complexer worden. Jongeren bereiden zich dan weer niet voldoende voor op het theoretische examen. [naar artikel]
De Kroonstraat in Antwerpen is al anderhalf jaar een fietsstraat. Auto’s mogen fietsers er niet inhalen, maar toch gebeurt het regelmatig. Ook in de Gentse Coupure Links, al bijna vier jaar een fietsstraat, worden de verkeersregels niet altijd gevolgd. “Sommige automobilisten gaan fietsers inhalen, waardoor die hun evenwicht verliezen”, zegt Stef Willems van VIAS. “Het is belangrijk dat mensen de verkeersregels respecteren.” [naar artikel]
Ook al is er nu minder verkeer in deze coronatijden, het valt op dat mensen de verkeersregels niet altijd respecteren. Sommigen kennen de verkeersregels ook niet zo goed. Dat merkt Sofie Lenaerts van het verkeersprogramma Kijk Uit, en daarom wil zij ons geheugen opfrissen in een speciale aflevering. [naar artikel]
37 procent van de weggebruikers – automobilisten én fietsers – kent amper de verkeersregels rond fietsen. Dat blijkt uit een bevraging van mobiliteitsorganisatie VAB. Veel weggebruikers weten amper wanneer een fietser voorrang heeft en ook de kennis over de gebruikte wegmarkeringen schiet fors tekort. Kent u de wegcode wel? Doe hieronder de test. [naar artikel]
Kinderen tot 11 jaar mogen op het voetpad fietsen en voetgangers en fietsers mogen een kruispunt soms diagonaal oversteken. Deze verkeersregels, die te vinden zijn in de nieuwe Code van de openbare weg, zullen we vanaf de herfst 2025 allemaal moeten volgen. Wat zijn de belangrijkste nieuwigheden voor fietsers, voetgangers, automobilisten en andere weggebruikers? [naar artikel]
Zes op de tien Vlamingen vinden dat er te weinig veilige fietspaden in zijn gemeente zijn. Dat blijkt bij de aftrap van de tweede editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek ooit van HLN. Wel zes op de tien Vlamingen sturen hun kinderen met een klein hart al fietsend de straat op. Gelukkig is er ook goed nieuws. “De weg is nog lang, maar er komt beweging in. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit.” [naar artikel]
Zes op tien Vlamingen vindt dat er te weinig veilige fietspaden in zijn gemeente zijn. Dat blijkt bij de aftrap van de tweede editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek ooit van HLN. Liefst zes op tien Vlamingen stuurt zijn kinderen met een klein hart al fietsend de straat op. Gelukkig is er ook goed nieuws. “De weg is nog lang, maar er komt beweging in. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit.” [naar artikel]
De helft van de Vlamingen wil dat er nieuwe federale verkiezingen komen. Dat blijkt uit een peiling van Het Nieuwsblad bij 1.800 Belgen. Gevraagd naar de schuldigen voor de huidige politieke situatie wijzen vier op de tien Vlamingen naar N-VA, drie op de tien naar PS. [naar artikel]
Sinds de invoering in 1975 is de wegcode al 108?keer gewijzigd, waarvan 42 keer de laatste 10 jaar. “Hoewel iedereen verondersteld wordt de regels te kennen, is het niet altijd makkelijk om op de hoogte te zijn van al die wijzigingen”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Sinds de invoering in 1975 is de wegcode al 108 keer gewijzigd, waarvan 42 keer de laatste 10 jaar. “Hoewel iedereen verondersteld wordt de regels te kennen, is het niet altijd makkelijk om op de hoogte te zijn van al die wijzigingen”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Sinds de invoering in 1975 is de wegcode al 108 keer gewijzigd, waarvan 42 keer de laatste 10 jaar. “Hoewel iedereen verondersteld wordt de regels te kennen, is het niet altijd makkelijk om op de hoogte te zijn van al die wijzigingen”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.