Sommige hespen in de Belgische supermarkten bevatten zoveel additieven en “opvulsel” dat ze buiten de wettelijke definitie van gekookte ham vallen. Dat blijkt dinsdag uit een vergelijkende test van Test-Aankoop. De consumentenorganisatie eist dat fabrikanten het vleespercentage op het etiket zetten, en wil meer eengemaakte Europese kwaliteitsnormen. [naar artikel]
Sommige hespen in de Belgische supermarkten bevatten zoveel additieven en “opvulsel” dat ze buiten de wettelijke definitie van gekookte ham vallen. Dat blijkt dinsdag uit een vergelijkende test van Test-Aankoop. De consumentenorganisatie eist dat fabrikanten het vleespercentage op het etiket zetten, en wil meer eengemaakte Europese kwaliteitsnormen. [naar artikel]
Nu boodschappen in de supermarkt almaar duurder worden, wil Testaankoop dat de overheid ingrijpt. Meer bepaald met een ‘anti-inflatiemandje’, zoals dat in Frankrijk al bestaat. Wat is dat? Wat zit er zoal in? En maakt het voorstel kans? Opvallend: in landen waar het systeem gebruikt wordt, zorgde het ervoor dat ook àndere producten goedkoper werden. [naar artikel]
Nu boodschappen in de supermarkt almaar duurder worden, wil Testaankoop dat de overheid ingrijpt. Meer bepaald met een ‘anti-inflatiemandje’, zoals dat in Frankrijk al bestaat. Wat is dat? Wat zit er zoal in? En maakt het voorstel kans? Opvallend: in landen waar het systeem gebruikt wordt, zorgde het ervoor dat ook àndere producten goedkoper werden. [naar artikel]
Ook in de supermarkt wordt volop aan greenwashing gedaan. Voedingsfabrikanten stellen hun producten massaal groener voor dan ze in werkelijkheid zijn, zo beweert Testaankoop. Want: “duurzaamheid is booming business”. Geen enkel van de 14 onderzochte producten met ‘CO2-neutraal’-label kan die bewering ook echt hardmaken. “Misleiding van de consument”, aldus Testaankoop. [naar artikel]
Ook in de supermarkt wordt volop aan greenwashing gedaan. Voedingsfabrikanten stellen hun producten massaal groener voor dan ze in werkelijkheid zijn, zo beweert Testaankoop. Want: “duurzaamheid is booming business”. Geen enkel van de 14 onderzochte producten met ‘CO2-neutraal’-label kan die bewering ook echt hardmaken. “Misleiding van de consument”, aldus Testaankoop. [naar artikel]
Testaankoop vraagt de Belgische Mededingingsautoriteit een onderzoek te starten naar zogenaamde ‘graaiflatie’ in de supermarkten. De consumentenorganisatie ziet amper prijsdalingen, hoewel grondstofprijzen dalen. Het heeft er dus alle schijn van dat hogere winstmarges de prijzen de hoogte injagen. [naar artikel]
Groenten in de supermarkt zijn de afgelopen twee jaar een pak duurder geworden, zo blijkt uit de maandelijkse inflatiecijfers van Testaankoop. De consumentenorganisatie vindt het hoog tijd om van gezonde, duurzame voeding een logische en betaalbare keuze voor consumenten te maken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.