Een volle megadiscotheek kan niet voldoen aan de huidige CO2-norm voor de horeca. Zelfs niet met de ventilatie op volle capaciteit en opengeschoven dakpanelen. Dat blijkt uit een studie die half september is uitgevoerd in discotheek Versuz. [naar artikel]
Van de eenrichtingsfietspaden langs de Vlaamse gewestwegen voldoet amper 5,4 procent aan de nieuwe normen uit het Fietsvademecum. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vrijdag. In het Fietsvademecum, dat midden vorig jaar nog grondig geüpdatet werd, zijn strengere normen voor fietspaden vastgelegd. Zo moeten fietspaden langs de Vlaamse wegen voortaan minstens 2 meter breed zijn […] The post Amper 5 procent Vlaamse fietspaden veilig appeared first on Knack. [naar artikel]
“Groot is onze verbazing dat ons gemeentebestuur - dat volgens het beleidsplan wil inzetten op fietspaden - geen enkel project heeft ingediend om subsidies te krijgen”, zegt Dominic Tholen (CD&V). “Nochtans financiert de provincie via het Provinciaal Functioneel Fietsbeleid 2020-2025 de aanleg va fietspaden voor 90 procent. Volgens schepen Frederick Vandeput (Open Vld) zijn de dossiers waaraan de gemeente momenteel werkt nog niet in de fase om waarbij een subsidieaanvraag mogelijk is. “We zetten sterk in op de aanleg van fietspaden. Er komen straks 20 kilometer extra fietspaden bij.” [naar artikel]
Nieuwe dieselwagens, uitgerust met een motor volgens de recentste Euro 6-norm, voldoen in de praktijk niet aan de Europese normen wat betreft... [naar artikel]
Er gebeuren op een tweerichtingsfietspad 50% meer ongevallen dan op fietspaden waar fietsers maar in één richting mogen rijden. De voorbije vijf jaar vielen er 22 doden. Oppositiepartij sp.a, die de cijfers opvroeg, vraagt om niet langer te investeren in nieuwe tweerichtingsfietspaden. Maar de voorbije twee jaar kwamen er voor 35 kilometer van dergelijke fietspaden bij. Agentschap Wegen en Verkeer, de Fietsersbond en Fietsberaad Vlaanderen wil dit soort fietspaden echter nog niet afschrijven. [naar artikel]
Om het openbaar vervoer in de hoofdstad te ontlasten tijdens de exitstrategie pakt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt uit met een plan om de fietser meer ruimte te geven in de stad. Zo wil ze 40 kilometer aan extra fietspaden aanleggen. [naar artikel]
De vernieuwing van Vlaamse fietspaden slabakt. Het aantal aangelegde kilometer was in jaren niet zo laag. ‘We focussen op dure missing links.’ [naar artikel]
Vooruit en Groen komen met een voorstel om dertig kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Nu is dat nog vijftig kilometer per uur. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terugdringen. In het commerciële hart van Hasselt wordt twintig kilometer per uur de norm. Toch is de burgemeester (N-VA) geen voorstander van een algemene snelheidsverlaging in de bebouwde kom. [naar artikel]
Vanaf maandag zal het Agentschap Wegen en Verkeer nieuwe fietspaden aanleggen tussen het station van As en de Nationaal Parklaan in Lanklaar. “Over een afstand van 10 kilometer komen er vrijliggende fietspaden”, vertelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) van Mobiliteit. [naar artikel]
Londen heeft maandag de ultralage-emissiezone ingevoerd. Dieselwagens die niet voldoen aan euro 6-norm en benzinewagens die euro 4-norm niet halen, moeten 12,50 pond (14,50 euro) betalen per keer dat ze het centrum inrijden. [naar artikel]
Momenteel zijn de discotheken in ons land gesloten, maar half september mocht er nog stevig gedanst worden. Onderzoekers stelden zich destijds wel de vraag of zulke discotheken wel voldoen aan de CO2-norm en zochten het uit. Het resultaat van hun onderzoek is eerder teleurstellend: zelfs met een goed ventilatiesysteem is voor een megadiscotheek zoals de Versuz bijna onmogelijk om de norm te halen, dat schrijft het Nieuwsblad. [naar artikel]
Tegen eind augustus 2018 zal zo’n 3,5 kilometer fietspaden van de zuidelijke Leien heraangelegd worden in roodbruin asfalt. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Die aanpassing moet het comfort voor fietsers verhogen en ervoor zorgen dat de Leien beter aansluiten op de omliggende fietspaden. [naar artikel]
Een volle megadiscotheek kan meestal niet voldoen aan de huidige CO2-norm voor de horeca. Zelfs niet met de ventilatie op volle capaciteit en opengeschoven dakpanelen. Dat blijkt uit de studie die half september is uitgevoerd in discotheek Versuz. [naar artikel]
Het dubbelrichtingsfietspad op de Hasseltweg in Genk en op de Genkersteenweg in Hasselt wordt over een lengte van zes kilometer vernieuwd. Ook heel wat fietspaden- en tunnels langs de Grote Ring in Hasselt krijgen een opknapbeurt. [naar artikel]
Door de snelle e-bikes en scooters voelen heel wat Amsterdammers zich niet meer veilig. Daarom wil de gemeente de snelheid op fietspaden beperken tot 20 kilometer per uur. In Vlaanderen lijkt er voorlopig weinig animo te zijn om dat voorbeeld te volgen. [naar artikel]
De provincie Antwerpen geeft dit jaar meer dan 2,4 miljoen euro aan 11 gemeenten voor het aanleggen en verbeteren van fietspaden. Die moeten voldoen aan strenge voorwaarden. De grootste projecten zijn in Ranst, Nijlen en Schelle. [naar artikel]
In Rekem vernieuwt en verbreedt het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg vanaf maandag 2 oktober de fietspaden aan beide kanten van de Steenweg (N78). Dit vanaf de rotonde Groenstraat-Daalbroekstraat tot aan de grens met Maasmechelen. Het gaat om een afstand van nagenoeg één kilometer. De werken zullen zo’n drie maanden in beslag nemen. [naar artikel]
Het aantal fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen dat in uitstekende of behoorlijke staat verkeert is met 3,3 procent gestegen, tot 63,8 procent. Dat blijkt uit het nieuwe fietsrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In totaal telt Vlaanderen ongeveer 7.000 kilometer fietspaden langs gewestwegen. [naar artikel]
Groen wil dat er elk jaar vijfhonderd kilometer extra veilige fietspaden worden aangelegd in Vlaanderen. Dat staat in het fietsplan dat de partij vandaag voorstelt. "Vlaanderen is een fietsregio: van de Flandriens. Die moeten veilige fietspaden hebben", zegt partijvoorzitter Meyrem Almaci. Niet enkel wielrenners moeten zich veilig voelen op de weg, vooral het dagelijkse fietsen moet aangemoedigd worden. "Het doel is om zo veel mogelijk mensen op de fiets te krijgen in het dagelijks verkeer." Groen wil gemeenten zelfs verplichten om fietspaden te voorzien. [naar artikel]
Terwijl de coronacrisis de groei van het fietsverkeer deed versnellen, voldeed vorig jaar nog steeds niet de helft van alle fietspaden aan de regels. De staat ervan gaat zelfs achteruit. [naar artikel]
Snorfietsen mogen vanaf vandaag niet meer rijden op de meeste fietspaden in Amsterdam. Met zo'n snorfiets mag men officieel niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur, maar in de praktijk is zo'n motorfiets vaak opgedreven tot 50 kilometer per uur. Snorfietsbestuurders moeten zich in Amsterdam voortaan -met een helmplicht- begeven tussen het autoverkeer op de rijbaan. De nieuwe maatregel krijgt heel wat kritiek. Zo heeft een petitie al meer dan 40.000 handtekeningen verzameld en waren er zaterdag verschillende incidenten met snorfietsbestuurders. [naar artikel]
"Meer dan 38 kilometer aan fietspaden in 29 gemeenten en steden": dat is het resultaat van 6,9 miljoen euro aan subsidies die de provincie Antwerpen in 2020 heeft toegekend. Fietsers kunnen daardoor vlotter van de ene naar de gemeente. Dat is belangrijk voor het woon-werkverkeer en voor schoolgaande kinderen. Ook in 2021 volgen er nog 14 miljoen euro aan investeringen voor de aanleg van fietsostrades of fietssnelwegen en fietspaden in de provincie. [naar artikel]
Het aantal fietspaden langs Vlaamse gewestwegen dat in uitstekende of behoorlijke staat verkeert, is gestegen tot 63,8 procent. Dat is een stijging van 3,3 procent sinds 2021, blijkt uit het nieuwe fietsrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In totaal telt Vlaanderen ongeveer 7.000 kilometer fietspaden langs gewestwegen. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. [naar artikel]
Het stadsbestuur wil de verkeersveiligheid op de fietspaden verhogen. Met een verkeersbord wil het fietsers aanmanen niet sneller dan 25 km/u te rijden. Een stippellijn moet frontale botsingen tussen fietsers op fietspaden met een dubbele rijrichting beletten. Mag dit volgens de wegcode? Het antwoord luidt ‘Ja, maar...’. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.