Samen met zo’n 1.400 Antwerpenaars sloeg u misschien op 24 mei ook aan het ‘straatvinken’. In de Vervoerregio Antwerpen telden buurtbewoners het aantal voetgangers, fietsers, auto’s, bussen en vrachtwagens dat in één uur de straat passeerde. De initiatiefnemers van Straatvinken leiden uit de definitieve resultaten opvallende verschillen tussen de binnenstad en de randgemeentes af. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is de verkeersdrukte in veel woonstraten in de Antwerpse binnenstad niet gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse telling van de vrijwilligers van Straatvinken. De resultaten staan haaks op cijfers die de stad recent gaf. "Er is te weinig openbaar vervoer en te veel parkeermogelijkheden in de stad", zegt mobiliteitsexpert Thomas Vanoutrive (UAntwerpen) aan Radio2 in Antwerpen. [naar artikel]
Ringland Academie zoekt minstens 1000 burgers die op donderdag 17 mei in de 33 gemeenten van de Antwerpse vervoersregio en in Leuven een uur lang het verkeer willen tellen. Het burgerwetenschapsproject heeft de naam "Straatvinken" gekregen en wil nagaan of het verkeer verduurzaamt. [naar artikel]
De grote verkeerstelling ‘Straatvinken’, gepland voor donderdag 17 mei, is een week uitgesteld. Er is immers een stakingsaanzegging van de vakbonden bij De Lijn voor 17 mei. Een mogelijke staking zou de resultaten kunnen vertekenen. [naar artikel]
Zag u gisteren tussen 17u en 18u iemand langs de weg geconcentreerd kijken met smartphone of formulier in de hand? Dan is de kans groot dat u zelf bent geteld door een ‘straatvink’. In Antwerpen en 32 omliggende gemeenten registreerden ze het doorgaand verkeer. Net na de meting werd het even spannend, want de app raakte overbelast. “De resultaten zijn wel allemaal correct geregistreerd”, klinkt het. [naar artikel]
Tien dagen nadat 1.638 mensen uit Antwerpen en 32 omliggende gemeentes en steden een uur lang het verkeer in hun straat in kaart hebben gebracht voor Straatvinken, het nieuwe burgerwetenschapsproject van de Ringlandacademie, zijn de eerste resultaten er. Daaruit blijkt de auto met voorsprong het meest geteld. “Zowat de helft van de tellers telde meer auto’s dan verwacht.” [naar artikel]
De auto blijft het populairst, en ook heel wat mensen verplaatsen zich te voet. Maar hoe verder je weggaat van het stadscentrum, hoe minder voetgangers er zijn geteld. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het burgerwetenschapsproject "Straatvinken". [naar artikel]
De Ringland Academie heeft de resultaten bekendgemaakt van "Straatvinken", de eerste telling van het verkeer in de regio Antwerpen. Volgens Ringland blijkt daaruit dat er nog heel wat inspanningen zullen nodig zijn om de burgers voor alternatieven voor de auto te doen kiezen, en om van de huidige verhouding van 70 % auto's en 30 % duurzame vervoersmiddelen, tegen 2030 te komen tot een 50/50-verhouding. [naar artikel]
Koning auto blijft heersen in en rond Antwerpen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Ringland Academie, die zogenaamde ’straatvinken’ inzette om het aantal auto’s en andere vervoersmiddelen te tellen. Volgens Ringland zullen er nog heel wat inspanningen nodig zijn om alternatieven voor de wagen ingang te doen vinden. [naar artikel]
Het burgerwetenschapsproject Straatvinken houdt op donderdag 16 mei zijn tweede telmoment van het verkeer in onze straten. In de provincie Antwerpen, het Waasland en Leuven kan iedereen van 17 tot 18 uur mee tellen hoeveel voetgangers, fietsers en voertuigen er door hun straat passeren. Straatvinken is een initiatief van de burgerplatformen Ringland en Straten Vol […] Het bericht Tweede editie van Straatvinken op 16 mei verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.