BRUSSEL“De uitspraak van de Nederlandse Raad van State zal voor ons het startschot zijn van de tram Hasselt-Maastricht. Of het nekschot, maar daar ga ik niet vanuit.” [naar artikel]
“Tram 4 verdwijnt, tram 2 wordt ingekort en er verdwijnt een lijn naar Linkeroever.” Dat zegt Dirk Wiesé van reizigersorganisatie TreinTramBus, dat een gelekt dossier van De Lijn doorgestuurd kreeg. “Het gaat om een zeer gedetailleerd plan waarin het tram- en busnetwerk in de vervoerregio Antwerpen wordt hertekend. Dat document is té gedetailleerd om niet reëel te zijn.” [naar artikel]
De steekpartij in Maastricht waarbij donderdagavond twee doden vielen “is vreselijk nieuws. We moeten vaststellen dat er heel veel leed is in Maastricht”, zei de Nederlandse premier Mark Rutte donderdagnacht na afloop van een EU-top in Brussel. “Ik wil mijn medeleven betuigen met de families van de slachtoffers.” Rutte zei telefonisch contact te hebben gehad […] [naar artikel]
De politie heeft donderdagavond een man aangehouden voor “mogelijke betrokkenheid” bij de steekpartijen in Maastricht. De politie bevestigt dat een man en een vrouw zijn doodgestoken. Drie anderen raakten gewond. Over de identiteit van de dader en slachtoffers is niets bekendgemaakt. Bij een ruzie in de Botsaartstraat werd rond 21 uur een man doodgestoken. Zo’n […] [naar artikel]
“Infrabel heeft momenteel geen financiële ruimte voor de afschaffing van veertien overwegen in Diepenbeek en Bilzen.” Dat zegt woordvoerder Frédéric Petit van het spoorbedrijf. “Dan zitten we met een heel groot probleem voor de sneltram Hasselt-Maastricht”, reageert burgemeester Patrick Hermans van Diepenbeek. Ook zijn ambtsgenote Frieda Brepoels in Bilzen ziet heel het tramproject al op de helling staan. [naar artikel]
Uiterlijk begin 2024 moet er een tram rijden tussen het station van Hasselt en het centrum van Maastricht. De Lijn zal de tramlijn exploiteren en de helft van de beheerskosten van de rails in Maastricht betalen. Een en ander staat in het nieuwe bestemmingsplan dat de gemeente Maastricht heeft opgesteld. Het is de laatste etappe in een al erg lange saga. [naar artikel]
De Raad van State in Nederland heeft woensdag haar arrest over de tram Hasselt-Maastricht opnieuw uitgesteld. Ondanks die onzekerheid eist CD&V dat de Vlaamse regering toch al start met de aanbesteding. Nog voor de verkiezingen van 26 mei, want die zouden wel eens in de kaart kunnen spelen van de tegenstanders van de tram. [naar artikel]
Er zijn geen bezwaren meer tegen de komst van de tramlijn Hasselt-Maastricht. Het bestemmingsplan voor de lijn in Maastricht blijft in stand. Dat heeft de Nederlandse Raad van State beslist. [naar artikel]
Is de Spartacus-tramlijn 1 gedoemd om een roemloze dood te sterven? Volgens Vlaams minister Lydia Peeters valt het bestek voor de tram van Hasselt naar Maastricht enorm duur uit. Ze wil de tram vervangen door een trambus. Dat laatste wil Nederland dan weer niet. Bovendien is er ook onenigheid met onze Noorderburen over het tracé. Lydia Peeters zit vandaag samen met de Nederlanders om de vele problemen met de toekomstige tram van Hasselt naar Maastricht te bespreiken. [naar artikel]
Het is definitief: er komt geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht. In de plaats plant de Vlaamse regering een verbinding met elektrische trambussen. Zo komt na 18 jaar een einde aan een omstreden project. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.