Het is definitief: er komt geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht. In de plaats plant de Vlaamse regering een verbinding met elektrische trambussen. Zo komt na 18 jaar een einde aan een omstreden project. [naar artikel]
Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg. [naar artikel]
Wordt er een bocht voorbereid in het tramdossier Hasselt-Maastricht? Zelfs de grootste voorstanders vragen alternatieven te onderzoeken. Ook minister Peeters kijkt niet langer alleen naar een tram. [naar artikel]
“Vlaanderen heeft de plicht om te investeren in de sneltram Hasselt-Maastricht. Deze historische kans mogen we in Limburg niet laten liggen. Dat zou dom, dom, dom zijn.” Johan Sauwens, burgemeester van Bilzen, verwacht dat een trambus op Lijn 1 het einde zal betekenen van het hele Spartacusplan. [naar artikel]
Doorbraak in het Spartacusplan: de trambus Hasselt-Genk-Maasmechelen zal over de grote ring in Hasselt lopen. Voor de lijn Hasselt-Maastricht moet een nieuwe studie de knoop tram/trambus doorhakken. [naar artikel]
Bij ons in de studio zit Jos Digneffe, ex-voorzitter van spoorvakbond ACOD Spoor en nu voorzitter van actiecomité Lijn 20 Hasselt-Maastricht. Digneffe is kritisch voor de nieuwe aanpassing in het Spartacusplan. “De trambus naar Maastricht waar men nu voor kiest, is al even zinloos als het oorspronkelijke idee van de tram”, klinkt het. [naar artikel]
Wat 50 jaar lang niet gelukt is, lukt nu wel. Aldus de Vlaamse ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir. De Vlaamse regering heeft het definitieve besluit genomen over het tracé voor de Noord-Zuid. Er is geen weg meer terug. Houthalen-Helchteren krijgt twee tunnels over een afstand van 5 kilometer onder de Grote Baan. Een elektrische trambus verbindt Noord-Limburg met Hasselt in een eigen bedding. Historische beslissingen voor Limburg. De vraag is: kan het nog fout gaan? De omleidingsweg sneuvelde voor de Raad van State. Zo’n procedure is nog altijd mogelijk. Ook de 150 onteigeningen zijn nog een lastige klip om te omzeilen. Vlaams minister Lydia Peeters is vastberaden. De eerste schup van de voorbereidende werken gaat in 2024 in de grond. Maar, we zijn er dus nog niet. [naar artikel]
Bizar gezicht vrijdagochtend op de Hasseltse Groene Boulevard: plots dook een trambus op tussen het autoverkeer. [naar artikel]
Met trambussen tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen wil mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) een doorbraak forceren in het Spartacusplan. Krijgt Limburg eindelijk hoogwaardig openbaar vervoer? [naar artikel]
Het Hasselts stadsbestuur wil geen spartacustram meer in hun binnenstad. Ze willen een vervoersmiddel dat flexibeler is en stellen een trambus voor. Dat is een lange bus die veel mensen kan vervoeren maar niet over een spoor loopt.“Onzin”, vindt verkeersdeskundige Willy Miermans.” Een trambus over het hele traject werkt niet.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.