Uiterlijk begin 2024 moet er een tram rijden tussen het station van Hasselt en het centrum van Maastricht. De Lijn zal de tramlijn exploiteren en de helft van de beheerskosten van de rails in Maastricht betalen. Een en ander staat in het nieuwe bestemmingsplan dat de gemeente Maastricht heeft opgesteld. Het is de laatste etappe in een al erg lange saga. [naar artikel]
Is de Spartacus-tramlijn 1 gedoemd om een roemloze dood te sterven? Volgens Vlaams minister Lydia Peeters valt het bestek voor de tram van Hasselt naar Maastricht enorm duur uit. Ze wil de tram vervangen door een trambus. Dat laatste wil Nederland dan weer niet. Bovendien is er ook onenigheid met onze Noorderburen over het tracé. Lydia Peeters zit vandaag samen met de Nederlanders om de vele problemen met de toekomstige tram van Hasselt naar Maastricht te bespreiken. [naar artikel]
De Raad van State in Nederland heeft woensdag haar arrest over de tram Hasselt-Maastricht opnieuw uitgesteld. Ondanks die onzekerheid eist CD&V dat de Vlaamse regering toch al start met de aanbesteding. Nog voor de verkiezingen van 26 mei, want die zouden wel eens in de kaart kunnen spelen van de tegenstanders van de tram. [naar artikel]
De Vlaamse regering onderhandelt nog met de gemeente Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg over de afhandeling van het tramdossier. Dat zegt minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in een reactie op een mogelijke rechtszaak. Net zoals Maastricht, wil de minister niet opdraaien voor de 20 miljoen euro die Nederland uitgegeven heeft voor de tram. [naar artikel]
BRUSSEL“De uitspraak van de Nederlandse Raad van State zal voor ons het startschot zijn van de tram Hasselt-Maastricht. Of het nekschot, maar daar ga ik niet vanuit.” [naar artikel]
Als alles volgens plan verloopt moet de Spartacusverbinding tussen Hasselt en Maastricht binnen vijf jaar een feit zijn. In deze digitale animatie krijgt u nu al een beeld over hoe de tram door Maastricht zal lopen. [naar artikel]
Komt de Spartacustram tussen Hasselt en Maastricht er nu, of niet? Veel zal afhangen van de houding van de Nederlanders. En daar brokkelt de steun voor de tram af. [naar artikel]
In Maastricht zijn ze ongerust over het nieuwe tracé van de sneltram in Hasselt. De tram zou daarin niet meer langs het treinstation rijden. Ze vrezen dat er zo minder reizigers op de sneltram Hasselt-Maastricht gaan stappen. Gisteren hebben Maastricht, de Vlaamse overheid en De Lijn hierover afspraken gemaakt. [naar artikel]
De gemeente Maastricht gaat Vlaanderen voor de rechter dagen omdat de Vlaamse regering weigert een miljoenenbedrag terug te betalen aan de Nederlandse stad. Dat blijkt uit een brief van burgemeester Wim Hillenaar aan de Maastrichtse gemeenteraad. Het gaat om 19,6 miljoen euro, dat Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg hadden geïnvesteerd in een tramverbinding vanuit Maastricht naar Hasselt. Vorig jaar schrapte Vlaanderen echter de tram. [naar artikel]
De tram Hasselt-Maastricht en het originele Spartacusplan mogen dan wel in de prullenbak liggen, het laatste is over het dossier nog lang niet gezegd. Daags nadat minister Lydia Peeters (Open Vld) aankondigde dat er geen tram, maar een trambus moet gaan rijden tussen de twee provinciehoofdsteden, kwam het verwachte antwoord uit Nederland al: aan de overkant van de grens willen ze hun geld terug. [naar artikel]
Wordt er een bocht voorbereid in het tramdossier Hasselt-Maastricht? Zelfs de grootste voorstanders vragen alternatieven te onderzoeken. Ook minister Peeters kijkt niet langer alleen naar een tram. [naar artikel]
Op de Bredabaan in het Antwerpse district Merksem is een ongeval met een tram gebeurd. Een auto botste rond 16.30 uur tegen een tram op de tram- en... [naar artikel]
Nu de tram Hasselt-Maastricht is gecrasht, begint het armworstelen over de financiële afhandeling. Nederland wil van Vlaanderen een “redelijke compensatie” voor de 23 miljoen euro die werd uitgegeven. [naar artikel]
Het mislukte tramproject Hasselt-Maastricht dreigt met een juridisch steekspel te eindigen. De kans is klein dat Vlaanderen en Nederland het voor 1 juli eens worden over de omstreden schadevergoeding. [naar artikel]
Het Maastrichtse actiecomité Op het Goede Spoor heeft 500 handtekeningen verzameld tegen de aanleg van de sneltram Hasselt-Maastricht. De ondertekenaars pleiten opnieuw voor een treinverbinding, in plaats van een tram door de stad. [naar artikel]
MAASTRICHTHet provinciebestuur van Nederlands-Limburg zet de financiering van de tram Hasselt-Maastricht op losse schroeven. De tram is één van de 31 projecten die teruggedraaid kunnen worden omdat de provincie er geen geld voor heeft. Ook de spoorverbinding Hamont-Weert en elektrificatie van de Maaslijn (IJzeren Rijn) staan op de helling. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) vindt het nog voorbarig om te reageren. [naar artikel]
Bij ons in de studio zit Jos Digneffe, ex-voorzitter van spoorvakbond ACOD Spoor en nu voorzitter van actiecomité Lijn 20 Hasselt-Maastricht. Digneffe is kritisch voor de nieuwe aanpassing in het Spartacusplan. “De trambus naar Maastricht waar men nu voor kiest, is al even zinloos als het oorspronkelijke idee van de tram”, klinkt het. [naar artikel]
haseltIk behoor tot het groepje hobbyisten die ervan dromen om de tram tussen Hasselt en Maastricht te vervangen. Niet door een ouderwets treintje, zoals Noël Slangen denigrerend schrijft in zijn column, maar door een spoorlijn met treinen en als onderdeel van een groter project. Mijnheer Slangen van zijn kant behoort blijkbaar tot een kransje lobbyisten ‘pro tram’. [naar artikel]
Het is definitief: er komt geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht. In de plaats plant de Vlaamse regering een verbinding met elektrische trambussen. Zo komt na 18 jaar een einde aan een omstreden project. [naar artikel]
“Tram 4 verdwijnt, tram 2 wordt ingekort en er verdwijnt een lijn naar Linkeroever.” Dat zegt Dirk Wiesé van reizigersorganisatie TreinTramBus, dat een gelekt dossier van De Lijn doorgestuurd kreeg. “Het gaat om een zeer gedetailleerd plan waarin het tram- en busnetwerk in de vervoerregio Antwerpen wordt hertekend. Dat document is té gedetailleerd om niet reëel te zijn.” [naar artikel]
Morgen ondertekent Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (NV-A) in Maastricht een nieuwe overeenkomst met Nederland over de Spartacustramlijn 1. Door het getreuzel is de vrees groot dat de tram er nooit zal komen, maar de Hasseltse burgemeester Nadja Vananroye blijft geloven in het project. "Zonder het Spartacusplan is er ook geen sprake van een nieuw station in Hasselt. Het is dus belangrijk dat de tramlijnen er komen", zegt ze. [naar artikel]
Een jongeman raakte woensdagmiddag zwaargewond na een botsing met een tram. De man stak ter hoogte van de Jan Moorkensstraat de Grotesteenweg over. Hij merkte de tram die richting Mortsel reed niet op. De bestuurder van de tram was na het ongeval in shock. [naar artikel]
Een tram van De Lijn ontspoorde vrijdag op het kruispunt van de August Van De Wielelei met de Ruggeveldlaan in Deurne. Daarbij botste de tram ook met een bus. Hoe de tram is kunnen ontsporen, is niet helemaal duidelijk. Er vielen geen gewonden. [naar artikel]
In Nederland gaan morgen de terrassen al open, bij ons pas op 8 mei. De burgemeester van Maastricht vraagt Belgen alvast om niet naar de stad te komen: “In normale omstandigheden zijn wij gastvrij, maar de situatie is nu anders.” [naar artikel]
Op de keerlus aan de rotonde van het op- en afrittencomplex van de E313 in Wommelgem is dinsdagochtend een tram gekanteld. Eerder op de ochtend vond er al een zwaar ongeval tussen een tram en een bus plaats in Deurne. De tram is intussen getakeld. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.