De komende decennia groeit het aantal auto’s en vrachtwagens op onze wegen nog verder en daarmee dus ook de files. Dat blijkt uit nieuwe... [naar artikel]
“Helaas zijn de files niet elke dag even erg”, begint verkeersdeskundige Willy Miermans (60) waarmee hij zal eindigen: een pleidooi voor files. “Niet dat ik de mensen toewens dat ze eindeloos staan aan te schuiven. Wel dat er meer wordt nagedacht. Files los je niet op met nog maar eens een rijstrook. Zoals je het parkeerprobleem niet aanpakt via de zoveelste nieuwe parking. Onze mentaliteit moet veranderen. Als ik op de radio hoor zeggen dat de spits dit keer meevalt, denk ik iedere keer verrek. Want dan weet je dat mensen het de volgende ochtend toch weer proberen met de auto. Het moest nog maar eens meevallen”, klinkt de Maaseikenaar. [naar artikel]
Als we niet wakker schieten, dreigen we over twintig jaar met nostalgie terug te kijken op de relatief kleine files in en rond Antwerpen in 2019. Dat is geen flauw grapje, het is bittere ernst. De Belgische automobilist staat, na die van het Verenigd Koninkrijk, van alle lidstaten van de Europese Unie het langst in de file. Maar volgens het Planbureau zal de gemiddelde snelheid op de Antwerpse assen tegen 2040 nog eens met 13% dalen ten opzichte van 2015. Dat komt omdat er steeds meer goederen worden vervoerd. Antwerpen is de logistieke draaischijf van Vlaanderen, en de files zullen hier dus het meest toenemen. [naar artikel]
Breinimplantaten worden ingezet om fijne gevoelens op te wekken en tabak en alcohol raken uit de gratie. Hoe ziet ons genotmiddelengebruik eruit in 2040? [naar artikel]
Tegen 2040 zal het goederenverkeer met een kwart stijgen. Dat heeft het Federaal Planbureau berekend en staat vandaag in De Tijd. De auto blijft ook veruit het populairste vervoermiddel. Maar meer auto's en meer vrachtwagens betekenen ook meer files. Gemiddeld zullen we zo'n 2% minder snel kunnen rijden, maar in Antwerpen kan dat oplopen tot zo'n 13% . [naar artikel]
De komende decennia groeit het aantal auto’s en vrachtwagens op onze wegen nog verder en daarmee dus ook de files. Dat blijkt uit nieuwe... [naar artikel]
Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) afhangt, springen we tegen 2040 voor meer dan 30 procent van onze verplaatsingen op de fiets. ‘Zolang ambities niet concreet worden gemaakt, zullen moordstrookjes blijven bestaan’, zegt Wies Callens van de Fietsersbond. [naar artikel]
Tegen 2040 moet het aantal mensen dat de trein neemt verdubbeld zijn. Dat wil minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) onder andere bereiken met zijn nieuwe plan voor het spoor: Spoorvisie 2040. Maar wat houdt het plan in? En is het haalbaar? [naar artikel]
Als SP.A na de gemeenteraadsverkiezingen opnieuw aan de macht komt in Antwerpen, moet de volgende havenschepen de opdracht krijgen om de Antwerpse haven een transitie te laten ondergaan naar een ‘klimaatneutrale kringloopeconomie’. Tegen 2040 moet de haven volledig klimaatneutraal worden, vinden de socialisten. [naar artikel]
Worden winkels, scholen of bedrijven in onze provincie de toekomst aangelegd bij fiets(snel)wegen? Dat is alvast een streefdoel in het Beleidsplan Ruimte Limburg. In 2040 moet de fiets belangrijker zijn dan de auto op de korte afstanden. [naar artikel]
PVDA heeft in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober een eigen klimaatplan opgesteld voor Antwerpen waarmee stad én haven tegen 2040 zo goed als volledig klimaatneutraal zouden kunnen worden. De linkse partij pleit voor een stedelijk energiebedrijf dat een zonne-, wind- en warmteplan kan coördineren en wil de havenindustrie “niet langer als vijand, maar als troef voor het klimaat” zien. [naar artikel]
“Wie wantoestanden in de kinderopvang aanklaagt, wordt vaak niet geloofd”, schrijft onderzoeksjournalist Jeroen Bossaert. “De ambtenaar inspecteert, de agent noteert en de procureur seponeert. Die mentaliteit moet veranderen.” [naar artikel]
Een ongeval op de Antwerpse Ring ter hoogte van Antwerpen Oost zorgt in de richting van Gent al vroeg in de ochtend voor lange files. De takelwerken zijn voorbij, waardoor de files zouden moeten oplossen. [naar artikel]
Een dag voor de ontmoeting tussen Anderlecht en Mainz, op de vierde speeldag van de Europa League, heeft Anderlecht-coach René Weiler woensdag [naar artikel]
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet werkt aan een ambitieuze visie voor het spoor, Spoorvisie 2040, dat hij tegen de lente klaar wil hebben en aan de regering voorleggen. Het marktaandeel van de trein moet stijgen van 8 procent nu naar 15 procent en het vervoerde volume goederen moet verdubbelen tegen 2030. [naar artikel]
De Duitse chemiegroep Lanxess wil tegen 2040 klimaatneutraal zijn. Het heeft in Antwerpen een machine gebouwd die de uitstoot van het klimaatonvriendelijke lachgas in haar fabriek moet verminderen. De installatie kost 10 miljoen euro. [naar artikel]
08:06 De Europese Commissie eist dat de vrachtwagenbouwers de CO2-uitstoot van hun trucks tegen 2040 met 90 procent reduceren. [naar artikel]
Een dag voor de ontmoeting tussen Anderlecht en Mainz, op de vierde speeldag van de Europa League, heeft Anderlecht-coach René Weiler woensdag aangegeven de 2-1 nederlaag van zondag bij Waasland-Beveren zo snel mogelijk te willen vergeten. “Onze mentaliteit moet veranderen”, liet de Zwitserse coach optekenen. [naar artikel]
Kiezen we voor langere files en meer luchtvervuiling? Of voor een fietssubsidie en gezonder, milieuvriendelijker transport? Voor de files, toont de filebarometer. [naar artikel]
De vereniging Handel en Industrie Wilrijk-Aartselaar (HIW) heeft meer dan 150 bedrijven langs de A12 een brief gestuurd met de vraag om een advocaat in te schakelen tegen de Vlaamse overheid. Volgens het HIW zijn de files toegenomen sinds het Agentschap Wegen en Verkeer de verkeerslichten heeft aangepast. “Moet er nu echt een bedrijf failliet gaan voor er iets gaat veranderen?” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.