Consternatie in Veerle (Laakdal), een kleine deelgemeente van enkele duizenden inwoners in de Zuiderkempen: de lucht blijkt er even ongezond als in de drukke Antwerpse stadsregio. Enkele Groen-raadsleden die het grootschalige luchtonderzoek CurieuzeNeuzen hadden uitgeplozen, kwamen tot die onthutsende vaststelling. [naar artikel]
Peter Reekmans, de burgemeester van plattelandsgemeente Glabbeek, wil de Mobiscore juridisch aanvechten. Dat heeft hij gezegd in "De zevende dag". "Ik ben ervan overtuigd dat dit niet correct is ingevoerd door de Vlaamse regering. Dit overstijgt lopende zaken", aldus Reekmans. Volgens hem kloppen de parameters van de Mobiscore niet, en zijn ze volledig afgestemd op de grote steden. [naar artikel]
De meetresultaten van Umicore tonen aan dat er wel degelijk hogere concentraties zware metalen zijn vrijgekomen bij de brand. Die zijn in zuidoostelijke richting gevlogen. Dat zei het bedrijf op een buurtvergadering. Een geluk bij een ongeluk was dat de loodraffinaderij niet werkte. [naar artikel]
Om meer groene stroom te kunnen transporteren, moeten in ons land honderden kilometers nieuwe hoogspanningslijnen aangelegd worden. Buurtbewoners protesteren en vrezen voor hun gezondheid. “Toen we meetresultaten te zien kregen, schrokken we ons een bult.” [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen en Brussel is te groot, vindt Europa, voornamelijk door het grote aantal dieselwagens in ons land. In beide steden wordt het maximum van 40 microgram stikstofdioxide per kubieke meter overtreden. Greenpeace vindt dat België zich te veel verschuilt achter het dieselgate-schandaal, "terwijl al lang geweten is dat dieselwagens te veel uitstoten". [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen en Brussel is te groot, vindt Europa, voornamelijk door het grote aantal dieselwagens in ons land. In beide [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen en Brussel is te groot, vindt Europa, voornamelijk door het grote aantal dieselwagens in ons land. [naar artikel]
Sinds 1 februari mogen vervuilende auto's Antwerpen niet meer in. De bedoeling: zo de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Maar nu blijkt dat die een half jaar na de invoering van de lage-emissiezone verslechterd is in plaats van verbeterd. Mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers (UGent en UAntwerpen) is niet verbaasd. "Alleen een lage-emissiezone invoeren volstaat niet." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.