900 vacatures, elke dag 400 bussen in panne, 95 miljoen verdwenen reizigers en meerdere voertuigen die al meer dan 1,5 miljoen kilometers op de teller hebben. Als er één lijn zit in het verhaal van De Lijn, dan is het wel deze: een compleet gebrek aan geld. En dat is dagelijks voelbaar voor wie afhankelijk is van het openbaar vervoer. Dit zijn de tien pijnpunten van De Lijn. [naar artikel]
Begrotingsspecialist Wim Moesen is allerminst verbaasd over het gigantische gat in de begroting. “Vorig jaar, na de taxshift, hebben we al gewaarschuwd dat de belastingverlagingen niet genoeg gecorrigeerd werden.” Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) ontkende toen de rekenfout. Vandaag is hij, andermaal de kop van Jut, ook bij zijn coalitiepartners. “Dat hij eens leert rekenen. Ofwel wordt hij gerold door zijn administratie, ofwel heeft hij het niet in de hand”, klinkt het op een kabinet. [naar artikel]
Het katholiek onderwijs in Vlaanderen vraagt 14,5 miljoen euro extra van de overheid om de kosten door de coronacrisis te kunnen betalen. Het geld dat de Vlaamse regering daar vorig schooljaar voor vrijmaakte, dekt lang niet alle gemaakte kosten en misgelopen inkomsten van de katholieke scholen en internaten. Bovendien zal ook dit schooljaar extra in veiligheid geïnvesteerd moeten worden. [naar artikel]
19:06 De Duitse overheid lokt luchtverkeersleiders met een premie van 2.000 euro per extra shift om deze zomer vertragingen in het Duitse luchtruim te vermijden. [naar artikel]
De Duitse luchtverkeersleiding DFS wil het dreigende personeelstekort deze zomer opvangen door de luchtverkeersleiders een premie van 2.000 euro... [naar artikel]
“Als Vlaanderen de doelstellingen uit het Toekomstverbond voor Antwerpen wil halen, moet nog minstens 4 tot 5 miljard euro worden gezocht tegen 2030. Zonder harde keuzes, zoals zwaar besparen, zal dit geld niet worden gevonden, gelet op de toestand van de Vlaamse financiën en de toekomstige uitgaven.” Dat zei raadsheer Jan Debucquoy van het Rekenhof donderdag in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Spoorbedrijven NMBS en Infrabel hebben voor hun nieuwe beheersovereenkomsten 3,4 miljard euro extra nodig. Dat is noodzakelijk als het de regering ernst is om werk te maken van de modale shift van de auto naar duurzaam transport, zeggen NMBS-CEO Sophie Dutordoir en Infrabel-baas Benoît Gilson in De Tijd en De Standaard. [naar artikel]
De Vlaamse overheid wil de komende zes jaar een veertigtal gebouwen afstoten waar vandaag ambtenaren werken. De huur van die ruimte is goed voor 17,8 miljoen euro per jaar. Dat meldt Vlaams parlementslid Tom Ongena (Open Vld) op basis van informatie van Vlaams minister-president Jan Jambon. Door de coronacrisis en het daarmee gepaard gaande telewerken gelooft Ongena dat nog een verdere afbouw tot de mogelijkheden hoort. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.