De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics 14/03/24: Een modal shift is noodzakelijk appeared first on Trends. [naar artikel]
De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics: Een modal shift is noodzakelijk 14/03/24 appeared first on Trends. [naar artikel]
De modal shift, voor beleidsmakers en mobiliteitsdeskundigen is het de laatste jaren steeds meer een van de stokpaardjes. Als we willen dat het verkeer in en om Antwerpen niet nog meer in het slop geraakt, zeker met de werken aan de Oosterweelverbinding die voor de deur staan, is het noodzakelijk dat meer mensen de auto inruilen voor het openbaar vervoer, de fiets of een ander duurzaam vervoersmiddel. Zorro, het burgerplatform van Ringland in de Antwerpse zuidoostrand, lanceert nu de ‘Modal Selfie’. Met die tool kan ieder voor zich uitmaken hij de afgelopen periode een positieve modal split heeft bereikt. Of met andere woorden: wat is de verhouding van je persoonlijk verplaatsingsgedrag tussen fiets, bus, tram, trein, auto of te voet? [naar artikel]
Gaat de nieuwe Vlaamse regering de belofte nakomen om in de Antwerpse regio naar een modal shift te gaan van de helft auto’s en vrachtwagens, de helft openbaar vervoer en fiets? Groen vreest van niet. De partij baseert zich op de cijfers uit het milieueffectenrapport in aanloop naar de bouwvergunning voor Oosterweel. [naar artikel]
Burgerbewegingen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal hebben hun achterban vanavond in zaal Horta in Antwerpen goed nieuws te melden: de overkapping van de noordelijke Ring, goed voor 111 hectare meer groen, wordt meegenomen in de aanleg van de Oosterweelverbinding. “Zeer goed nieuws, maar op vlak van modal shift moeten er dringend concrete stappen worden gezet”, zegt Peter Vermeulen van Ringland. “Dat besef is er, nu moeten de projecten uit de startblokken schieten.” [naar artikel]
De actiegroepen Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hebben een gezamenlijk memorandum opgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen, gericht aan zowel de partijen in de stad Antwerpen als in de zowat 30 gemeenten van de ruimere vervoersregio. Ze vragen niet alleen een engagement voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring, maar ook voor het faciliteren van de modal shift naar maximaal 50 procent autoverkeer en - op termijn - voor een dieselban. [naar artikel]
De ‘modal shift’ is in Antwerpen actueler dan ooit. De Vlaamse regering besliste deze week nog tot 18 maatregelen die de verkeersleefbaarheid moeten verhogen, én die meer mensen op de fiets moeten krijgen. Al in 1953 brak een Antwerpse ingenieur een lans voor meer trams en minder auto’s in de binnenstad. “Het bewijs dat er decennialang te weinig gebeurd is”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. “Nu pas begint de kentering te komen.” [naar artikel]
01:05 Mensen zullen het openbaar vervoer mijden uit vrees voor besmetting’, zegt Luc Hellemans van Lantis, dat de Oosterweelverbinding in Antwerpen bouwt. ‘Maar we móéten slagen in de ‘modal shift’. Zonder ... [naar artikel]
Er is een “urgentieplan” nodig voor het openbaar vervoer in en rond Antwerpen om het Vlaamse engagement voor een modal shift tegen 2030 nog te kunnen halen. Dat heeft Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien vrijdagavond verklaard tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn partijafdeling in het Zuiderpershuis. “Met de plannen die nu voorliggen is er geen verbetering in zicht”, aldus Van Besien. “De Vlaamse overheid voorziet minder geld en het stadsbestuur wil geen plaats maken voor openbaar vervoer in de stad.” [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Aflevering 3: treinstation Noorderkempen. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Aflevering 2: bus- en tramhaltes aan het Koningin Astridplein in Antwerpen. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Eerste aflevering: station Antwerpen-Zuid. [naar artikel]
CEO Ann Schoubs van De Lijn blijft erbij dat de Vlaamse vervoersmaatschappij die ze leidt extra investeringen echt nodig heeft. De noodkreet die ze vorige maand slaakte in een kranteninterview kwam niet uit de lucht vallen. Als CEO is het mijn plicht te zeggen dat je moet zorgen voor goed openbaar vervoer als je een modal shift wil realiseren, zegt ze. Haar boodschap is niet alleen bestemd voor de huidige, maar vooral voor de volgende Vlaamse regering. [naar artikel]
Thomas Goorden is activist bij onder andere stRaten-generaal en de Burgerlijst en creatief producent bij LEF. [naar artikel]
Het positieve nieuws is dat Lantis een plan van aanpak heeft voorgesteld om de modal shift in en rond Antwerpen waar te maken. Helaas blinkt het plan niet uit in originaliteit en duidelijkheid. En wie hoopte dat de voortgangscommissie in het Vlaams Parlement nieuws zou brengen over minderhindermaatregelen tijdens de enorme werkzaamheden aan het viaduct van Merksem over dik twee jaar, is er ook aan voor de moeite. [naar artikel]
Toegegeven: het is een first world problem, een prinses-op-de-erwt-verhaal, maar de verkeerssituatie rond Noorderwijk wordt almaar dramatischer. Je hoort in Antwerpen over de modal shift: de auto blijft op stal ten voordele van tweewieler, openbaar vervoer of deelvoertuig. Wij hebben in Noorderwijk géén trein, géén tram, nauwelijks een bus, géén deelfiets of -step en ook geen cambio of poppy. De auto is ons enige vervoermiddel voor verre afstanden. [naar artikel]
De komende weken kun je ‘tramvinkers’ spotten op Antwerpse trams. Met de vinkenjacht heeft dat niets te maken, het gaat om vrijwilligers die elke seconde vertraging in beeld brengen. "Noteer: licht op rood, de tram remt. Wacht, het is weer groen." [naar artikel]
Als Vlaanderen de klimaatambities en de ambities rond de "modal shift" wil halen, zullen er tegen 2030 de helft meer reizigers op de bussen en trams van De Lijn moeten zitten. Om die groei aan te kunnen, moet De Lijn volgens hun topman Roger Kesteloot anderhalf tot twee keer zoveel werkingsmiddelen krijgen. [naar artikel]
De lancering van de GvA Olympus-app was het startschot voor een reeks waarin een week lang mobiliteit en verkeersveiligheid in de stad centraal stonden. Vandaag het sluitstuk: de modal shift getest. Wie wint de race tussen de verschillende vervoermodi? [naar artikel]
Ongeveer de helft van de mensen in de Vervoerregio Antwerpen maakt gebruik van de auto voor het woon-werkverkeer. Het zijn vooral de mensen die buiten de stad wonen die vaker op deze manier van en naar hun werk rijden. “Dit is hoopvol nieuws om een goede modal shift (de overschakeling van auto naar alternatieve, propere vervoermiddelen, red.) te bereiken”, zegt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “We gaan nog meer inzetten op de fiets, het openbaar vervoer en telewerken.” [naar artikel]
“Als Vlaanderen de doelstellingen uit het Toekomstverbond voor Antwerpen wil halen, moet nog minstens 4 tot 5 miljard euro worden gezocht tegen 2030. Zonder harde keuzes, zoals zwaar besparen, zal dit geld niet worden gevonden, gelet op de toestand van de Vlaamse financiën en de toekomstige uitgaven.” Dat zei raadsheer Jan Debucquoy van het Rekenhof donderdag in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
De wagen verliest terrein in de Antwerpse straten. Steeds meer Antwerpenaars en werknemers in de stad springen op de fiets voor hun verplaatsingen. “We zien een effectieve gedragswijziging”, zegt mobiliteitsschepen Kennis. [naar artikel]
“Als we nu geen garanties krijgen voor investeringen in de modal shift, dan stappen we uit het Toekomstverbond.” Dat kregen Bart De Wever en Lydia Peeters vorig jaar te horen van Peter Vermeulen en Manu Claeys van de burgerbewegingen Ringland en stRaten-generaal. “De boodschap is aangekomen”, zeggen ze nu tevreden. [naar artikel]
Vrouwen getuigen over een sterke toename in conflicten tussen hun werk en privéleven. De “tweede shift” aan huishoudelijke taken komt vooral op hun schouders terecht. “We blijven in klassieke rolpatronen vervallen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.