Als de Raad van State een dwangsom oplegt en zittenblijven verbiedt, is de autonomie van de school in het gedrang. Leerkrachten en directeurs maken zich zorgen, terwijl onderwijsadvocaten zaak na zaak verdedigen. [naar artikel]
Als het van SP.A en Groen afhangt wordt in de vijftig Gentse basisscholen zittenblijven “afgeschaft”, net zoals in de eerste graag van het middelbaar. Dat staat in hun nieuwe verkiezingsprogramma. “Zittenblijven werkt vaak niet. Dat toont onderzoek aan. Er zijn alternatieven.” [naar artikel]
Remy Amkreutz is chef nieuws. [naar artikel]
Zittenblijven is zinloos. Daarvan lijken ze in Wallonië zo overtuigd dat ze denken aan een verbod op overzitten dat moet gelden tot en met het derde middelbaar. 'Te drastisch', vindt Vlaanderen. [naar artikel]
Op het einde van het middelbaar hebben drie op de tien leerlingen minstens één schooljaar verloren. Toch bestaat er veel discussie of zittenblijven een goede zaak is of niet. [naar artikel]
09:07 Als de regering nu niet beslist, beslist ze in de feiten om Doel 4 en Tihange 3 langer open te houden. [naar artikel]
De kernuitstap, het stikstofdossier en de bouwshift zullen in niet geringe mate de samenleving van morgen vormgeven. Maar de politiek is niet op de afspraak. En dat wordt stilaan een kwalijke gewoonte. [naar artikel]
17:15 Dat de politieke wereld niet meer durft, of het nu gaat om het Oosterweeldossier of in de strijd tegen corona, is een teken aan de wand. [naar artikel]
“Waarom moeten zittenblijvers op secundaire scholen ook de vakken waarvoor ze geslaagd zijn opnieuw doen?” Die vraag houdt Peter van Limpt, leerkracht Wetenschappen aan het Agnetencollege in Peer, al drie jaar bezig. Volgens hem leidt het systeem jaarlijks tot meer dan 500 nutteloze uren voor de duizenden leerlingen die hun schooljaar moeten overdoen. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit voor flexibele leerwegen en een verplichte remediëring in de eerste graad. [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of ‘op het zich goed voelen op school’ en ‘het positief ingesteld zijn over de instelling’. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Loulou Detienne aan de KU Leuven promoveerde tot Master of Science in de pedagogische wetenschappen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.