15% minder verkeersdoden vallen er dit jaar te betreuren [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is in de eerste drie maanden van dit jaar met 15 pct gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Minder goed nieuws is dat het het aantal letselongevallen met fietsers, motorfietsers en vrachtwagens gestegen is. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Goed nieuws, maar er zijn wel enkele onrustwekkende tendensen. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is in de eerste drie maanden van dit jaar met 15 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Minder goed [naar artikel]
07:25 Omdat corona veel mensen thuis hield, vielen er tussen 1 januari en 30 september een zevende minder verkeersdoden te betreuren dan een jaar eerder. [naar artikel]
En of de coronapandemie ons dagelijks leven danig dooreengeschud heeft: meer overlijdens, meer telewerken en meer armoede, maar ook minder geboortes, minder verkeersdoden en minder vrijetijdsuitgaven. Alle opvallendste cijfers uit de voorbije coronatijd werden door het Belgische statistiekbureau Statbel nu gebundeld in ‘Kerncijfers 2021’. Een overzicht. [naar artikel]
Volgens de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden vorig jaar met 7 procent gedaald. Er vielen in 2018 35 verkeersdoden minder dan een jaar eerder. Nooit eerder was het aantal verkeersdoden lager. Toch zijn er enkele onrustwekkende trends zoals een stijging van het aantal doden bij de senioren, bij motorrijders en bij fietsers. Ook het aantal fietsongevallen steeg in elke regio. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]
In een jaar tijd nemen bijna twee keer meer mensen de fiets in Antwerpen. Tegelijk verdubbelt het aantal verkeersdoden. "Zijn het de vele fietsers of de infrastructuur?", vraagt verkeersexpert Johan De Mol (UGent) zich af. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in ons land is vorig jaar met zeven procent gedaald. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van Vias Institute. Minder positief is het stijgend aantal doden van senioren, motorrijders en fietsers. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is de voorbije vijf jaar amper gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias en de federale politie. "Door de coronapandemie was er onbewust minder aandacht voor verkeersveiligheid, maar het verkeer blijft een sluipmoordenaar", waarschuwt het Vias. In Wallonië en Brussel is er wel een forse daling, waardoor het aantal verkeersdoden in heel België licht is gedaald. [naar artikel]
Er zijn in de provincie Antwerpen 19% minder verkeersgewonden gevallen in de eerste negen maanden van dit jaar, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat komt door het massale thuiswerk vanwege corona. Toch vielen er op de autosnelwegen meer doden dan in veel andere jaren. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is in de eerste drie maanden van dit jaar met 15 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Minder goed [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar sterk gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van verkeersinstituut Vias. Het gaat om een daling van 22 procent in vergelijking met 2019. Ook het aantal gewonden daalde sterk. Door de verschillende corona-lockdowns was er vorig jaar minder verkeer op onze wegen. "Maar ondanks de daling vorig jaar werd het doel om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren, toch niet bereikt", klinkt het. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is in tien jaar tijd met 37 procent gedaald. Dat blijkt uit een telling van de ngo European Transport Safety Council (ETSC). Vorig jaar waren er 17 procent minder verkeersdoden op Europese wegen. [naar artikel]
Nooit vielen er gedurende de eerste negen maanden van een jaar minder verkeersdoden in ons land. Nooit waren er minder ongevallen. Meer controles, veiliger wagens, een betere infrastructuur en een trouwere gordeldracht zijn de oorzaken. Maar wellicht zorgen ook de almaar langere files ook voor een daling van het aantal verkeersdoden... [naar artikel]
In de stad Antwerpen vielen er vorig jaar vijftien verkeersdoden, een verdubbeling tegenover 2016 en onder andere te verklaren door de stijging van het aantal fietsers en bromfietsers. Hoe kunnen overheden erin slagen om het verkeer veiliger te maken, en toch het fietsen verder te bevorderen? [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Er zijn voor het eerst in jaren minder verkeersdoden gevallen in ons land. Dat blijkt uit cijfers van VIAS Institute, de opvolger van het BIVV. In Vlaanderen vielen 113 verkeersdoden tegenover 141 in dezelfde periode vorig jaar. Enkel de provincie Antwerpen doet het slechter. Daar vielen 34 doden tegenover 29 in 2016. [naar artikel]
Vanaf 2022 worden nieuwe veiligheidstechnologieën zoals rijstrookassistentie en waarschuwingssystemen voor slaperigheid verplicht in Europese voertuigen. Die slimme veiligheidstechnologie moet passagiers, voetgangers en fietsers beter beschermen zodat het aantal verkeersdoden daalt. "Maar verkeersveiligheid hangt niet alleen af van de technologie" reageert automobielfederatie Febiac. [naar artikel]
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste negen maanden van dit jaar: 11 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2016. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden. Het aantal letselongevallen vertoont ook een daling: -6 procent. Alleen in de provincie Antwerpen is er een forse stijging van verkeersdoden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.