Veel Belgen staan er na de coronacrisis niet meer voor te springen om nog het openbaar vervoer naar het werk... The post Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer appeared first on Business AM. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
Luxemburg maakt al het openbaar vervoer gratis, Estland is ook al een eind op weg. Maar dé manier om mensen uit de auto te krijgen is zo’n... [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
In grote Chinese steden zoals Peking, Shanghai of Guangzhou is het autoverkeer momenteel nog drukker dan de periode voor de... The post Coronacrisis leidt tot dreun voor openbaar vervoer: Chinese pendelaars kiezen massaal voor auto appeared first on Business AM. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. Gemiddeld doet het openbaar vervoer de reistijd op de populairste pendelroutes met 67 procent toenemen. “Dat is te veel om de automobilist uit de […] Het bericht Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
De luchtvervuiling door verkeer in de Europese steden toont een zorgwekkende toename. Dat zegt Greenpeace naar aanleiding van een rapport met toekomstige scenario's voor luchtvervuiling. Als we niet uitkijken, kunnen we (op termijn) zelfs aan hogere waarden komen dan voor de coronacrisis. We lijken bang te zijn van het openbaar vervoer en dat duwt ons weer in de auto. Met alle gevolgen van dien. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
Wat is voor u de snelste manier om op uw werk te raken in de stad? Met de fiets, auto of het openbaar vervoer? De Fietsersbond houdt uitgerekend vandaag -dinsdag, op een van de drukste filedagen- een woon-werkwedstrijd in de steden Antwerpen, Gent en Brussel. [naar artikel]
Hector Garibay won de marathon in twee uur, acht minuten en 23 seconden, maar de sterke prestatie van de Boliviaan wordt helaas overschaduwd door het massale bedrog. Duizenden lopers zouden auto’s en zelfs het openbaar vervoer gebruikt hebben om hun eigen tijd scherper te stellen. [naar artikel]
In geen enkele Vlaamse stad vallen meer verkeersslachtoffers dan in Kortrijk, nergens is het openbaar vervoer minder populair. Toeval, of staat investeren in openbaar vervoer gelijk met mensenlevens redden? Mobiliteitsspecialist Johan De Mol pleit alvast voor zo weinig mogelijk auto in de stad. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit ervoor openbaar vervoer volledig gratis te maken, de trein incluis. Maar nog los van het financiële plaatje, is dit wel de beste manier om meer mensen uit de auto te krijgen? [naar artikel]
De Vlaamse overheid is bloedserieus over het aanpakken van de files. Na het innoverende Citrus-project met verkeersinfo op maat voor vrachtwagenchauffeurs maakt verkeersminister Ben Weyts (N-VA) werk van verkeersapps die real time informatie geven over de auto én het openbaar vervoer. [naar artikel]
Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.