Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Volgens hen is het helemaal niet duidelijk of privébedrijven GAS-boetes mogen uitdelen, laat staan bij zwaardere snelheidsovertredingen. [naar artikel]
Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Een advocaat roept zijn cliënten dan ook op om hun boetes te betwisten. [naar artikel]
Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. [naar artikel]
Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Volgens hen is het helemaal niet duidelijk of privébedrijven GAS-boetes mogen uitdelen, laat staan bij zwaardere snelheidsovertredingen. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Zeven maanden geleden voerde de Vlaams-Brabantse gemeente Boortmeerbeek trajectcontroles in op haar grondgebied. Die betrapten intussen al 2.000 automobilisten op te snel rijden. Niet moeilijk, luidt de kritiek, want er staan geen borden die de automobilist waarschuwen. Maar móét dat wel? [naar artikel]
Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]
In Tremelo is er een probleem opgedoken met de trajectcontroles. Voor de controles werkt de gemeente samen met een privébedrijf. Maar het college zou dat contract afgesloten hebben zonder een stemming in de gemeenteraad. De gouverneur van de provincie verklaarde de samenwerking daarom als ongeldig. [naar artikel]
Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]
Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]
Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]
Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]
In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]
De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]
De stad Bilzen heeft gisteren dan toch een overeenkomst gesloten met de privéfirma TAAS. Die zal de trajectcontroles in de gemeente installeren en onderhouden, in ruil voor een vergoeding van 24 euro per vaststelling. De voorbije weken kwam er veel kritiek op die plannen omdat het bedrijf zich zou bemoeien met het mobiliteitsbeleid van de stad. [naar artikel]
Sinds vorig jaar zijn de trajectcontroles actief in Bilzen. De 12 camera’s in de deelgemeenten brachten tot nu toe 1,2 miljoen euro op. Dat de helft van dit bedrag terugvloeit naar een privébedrijf is volgens oppositie partij N-VA een onverdedigbaar verdienmodel. [naar artikel]
In 22 straten in Bonheiden zullen er trajectcontroles komen en in het centrum een zone 30. Dat staat allemaal in het nieuwe mobiliteitsplan dat woensdag door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Nieuw is dat de gemeente zal samenwerken met privébedrijven voor de installatie van de camera's en het controleren. De oppositie stelt zich vragen over de manier waarop boetes zullen geïnd worden. [naar artikel]
Enkele maanden geleden installeerde de gemeente Boortmeerbeek op verschillende punten trajectcontroles, zonder aankondigend verkeersbord in elke zone. En de bestuurders hebben het geweten, want inmiddels werden al 2.000 (!) boetes uitgedeeld. “Dit zijn pesterijen”, zegt oppositieraadslid Bert Meulemans (CD&V), die hekelt dat er “geen duidelijke informatiecampagne aan voorafging”. [naar artikel]
Het schepencollege van Bilzen beslist vanavond wanneer de omstreden trajectcontroles in werking treden. De trajectcontroles zijn al geruime tijd de inzet van een politieke rel. De opbrengsten van de snelheidsboetes gaan naar het privébedrijf TAAS en dat kan niet, volgens oppostiepartij N-VA. Het is aan de overheid om boetes te innen en niet aan privé-investeerders die uit zijn op winst op kap van verkeersovertreders. Het stadsbestuur ziet dat anders: Bilzen blijft de baas over de inrichting van de straten en het zijn de inwoners zelf die vragen om maatregelen tegen snelheidsduivels. De camera's hangen er al een tijdje en dat zorgt voor verwarring bij de inwoners van Bilzen. Werken ze of werken ze niet? [naar artikel]
Lees dit artikel: Maken privébedrijven binnenkort winst op uw verkeersboetes? Verschillende Vlaamse steden en gemeenten tonen interesse in de ‘Trajectcontrole as a Service’ (TAAS). Via de TAAS kunnen gemeenten beroep doen op externe partners die alle nodige faciliteiten voorzien voor trajectcontroles. Dankzij die uitbesteding sparen gemeenten heel wat geld en middelen uit, maar per boete stroomt 24 euro naar de bedrijven waar de gemeente mee […] Lees dit artikel: Maken privébedrijven binnenkort winst op uw verkeersboetes? [naar artikel]
Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]
19:51 Een contract tussen de gemeente Bonheiden en een privéconsortium om GAS-boetes uit te schrijven voor verkeersovertredingen staat op de helling nu minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers het syste... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.