Een claim mag het niet heten, maar Maastricht gaat op jacht naar 23 miljoen euro. Dat geld heeft de gemeente al uitgegeven aan de sneltram. Het is de vraag of het alternatief, de trambus, ook maar iets oplost. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn en Nederlands gedeputeerde Patrick Van der Broek (CDA) hebben donderdag op de grens tussen België en Nederland een nieuwe overeenkomst ondertekend die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Het is de bedoeling om daar vanaf 2021 een sneltram te laten rijden, zo maakte minister Weyts duidelijk. [naar artikel]
Op de grens van Vlaanderen en Nederland hebben Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en vertegenwoordigers van de provincie Nederlands Limburg een nieuw akkoord getekend om de sneltram tussen Hasselt en Maastricht aan te leggen. Die zou ten vroegste tegen 2021 kunnen rijden. [naar artikel]
N-VA-kopstuk Steven Vandeput geeft de doodsteek aan de Spartacus sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Precies vanochtend zijn de werken voor die tram begonnen aan het kruispunt tussen de grote ring en de Universiteitslaan. “Niet erg”, zegt Vandeput, “over die bedding kan evengoed een bus rijden”. [naar artikel]
De aanleg van de sneltram Hasselt-Maastricht neemt een nieuwe, belangrijke horde. Midden juni start de gunningsfase van het project. Drie consortia zijn kandidaat om eind 2021 te beginnen met de werken. [naar artikel]
Door een gebrek aan concurrentie dreigt de sneltram Hasselt-Maastricht tot een kwart duurder te worden dan begroot. Zowel voor de bouw van de infrastructuur als de trams is er maar één kandidaat. [naar artikel]
Wordt er een bocht voorbereid in het tramdossier Hasselt-Maastricht? Zelfs de grootste voorstanders vragen alternatieven te onderzoeken. Ook minister Peeters kijkt niet langer alleen naar een tram. [naar artikel]
Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg. [naar artikel]
“Om de sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht te realiseren, moeten ook spoorovergangen afgesloten worden en moeten er een paar bruggen en tunnels aangelegd worden. De Lijn en Infrabel hebben duidelijk afgesproken wie wat betaalt. Nu zegt Infrabel dat het geen geld heeft wegens andere prioriteiten. Dit kan niet. Iedereen moet zich aan de afspraken houden. Wij gaan als De Lijn niet opdraaien voor de kosten van Infrabel”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn. Toch blijft hij ervan overtuigd dat de eerste tram er zal rijden in 2021. We zullen zien. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.