Een evenwichtige mix van jongere en oudere mensen op het werk heeft een positief effect op het welzijn van de werknemers en is ook goed voor de productiviteit van het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen. "Als de mix niet juist zit, ervaren vooral oudere werknemers dit als nadelig", kadert Kim De Meulenaere, professor organisatiegedrag en hr-management. [naar artikel]
De voorgestelde lastenverlagingen zijn te klein om oudere werknemers voor bedrijven merkbaar goedkoper te maken, zo blijkt uit een studie van de universiteiten van Gent en Louvain-la-Neuve. [naar artikel]
Nog geen 7 procent van de SWT’ers – het hervormde brugpensioen – gaat na verloop van tijd weer aan de slag. Die oudere werknemers weer aan het werk krijgen, was nochtans dé bedoeling van de hervorming van het brugpensioen naar SWT (werkloosheid met bedrijfstoeslag). “Als de Vlaamse regering meer mensen aan het werk wil krijgen, moet ze dit dringend in de hand nemenâ€, zegt arbeidseconoom Stijn Baert (UGent). Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) wil dat de VDAB meer doet. [naar artikel]
Bedrijven zijn meer en meer geïnteresseerd in oudere werknemers. Vorig jaar werden voor het eerst meer 45-plussers aangeworven dan jongeren onder de 25. Dat blijkt uit een studie van HR-dienstverlener Acerta, die De Tijd kon inkijken. Acerta analyseerde de cijfers over de instroom van werknemers tussen 2011 en 2017. [naar artikel]
Bij AXA Bank België stappen bijna honderd oudere werknemers in een eindeloopbaanregeling waardoor ze betaald thuis kunnen blijven. De bank, die ruim 850 werknemers telt, gaat met die eindeloopbaanregeling in tegen de wil van de federale regering. Die houdt oudere werknemers graag langer aan het werk. In het Zomerakkoord werd een dergelijke uitstapregeling ontmoedigd door de invoering van boetes - officieel activeringspremies - van 10 tot 20 procent op het loon. AXA bevestigt dat er 15 procent extra RSZ-bijdragen wordt betaald, bericht De Tijd vrijdag. [naar artikel]
Het ACW stuurt 36 oudere werknemers de laan uit. De reorganisatie is het gevolg van de financiële problemen die de werknemersorganisatie kende door de ondergang van Dexia. [naar artikel]
De Lijn ziet oudere werknemers graag komen. Volgend jaar moet de Vlaamse vervoersmaatschapij liefst 570 bus- en tramchauffeurs vinden. Leeftijd is dus geen criterium, rij- ervaring ook niet want De Lijn heeft eigen rijscholen. Ze zijn vooral op zoek naar sociale mensen die zelfstandig kunnen werken. Wij gingen een kijkje nemen in een rijschool in Leuven. [naar artikel]
Is het juist dat oudere werknemers steeds productiever zijn? Eén lesuur EHBO is één lesuur. De oudere lesgever is wel bijna drie keer duurder. De personeelsdirecteur van het Rode Kruis vreest dat uiteindelijk jongere werknemers gediscrimineerd zullen worden. [naar artikel]
Nog geen 7 procent van de SWT’ers – het hervormde brugpensioen – gaat na verloop van tijd weer aan de slag. Die oudere werknemers weer aan het werk krijgen, was nochtans dé bedoeling van de hervorming. [naar artikel]
De koppeling tussen loon en anciënniteit duwt oudere werknemers uit de markt. Dat zeggen onderzoekers van de Vlerick Business School en het HR-adviesbedrijf Hudson. Zij willen de loonbarema’s in de tijd beperken, werknemers meer prestatiegebonden verlonen en meer flexibiliteit inbouwen in de loonpakketten. [naar artikel]
In vergelijking met de meeste andere Europeanen hoeven Belgische werknemers veel minder flexibel te werken. Nachtwerk blijft zelfs een absolute uitzondering, leren nieuwe cijfers van het Steunpunt Werk, dat verbonden is aan de KU Leuven. [naar artikel]
Minister van Pensioenen Alexander De Croo (Open Vld) wil komaf maken met de stelregel: als een bedrijf moet snoeien, sneuvelen oudere werknemers het eerst. [naar artikel]
“ING betaalt oudere werknemers om thuis te blijven. De vrijwillige vertrekregeling kost ING geld, niet de maatschappij. En oudere werknemers vinden het misschien stilletjes niet erg om zo af te vloeien. En toch is er één belangrijk pijnpunt: het beeld van de 55-plusser die te stug is en onvoldoende fut heeft om zich om te scholen wordt zo bevestigd en dat bevordert leeftijdsdiscriminatie”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. [naar artikel]
Een auto van het werk blijft een belangrijke drijfveer voor veel werknemers. Al spreken de onderzoeken naar het belang ervan elkaar wat tegen. Er is op zijn minst al een onderscheid tussen jongere en oudere generaties, net zoals er een verschil is tussen een salariswagen en een bedrijfswagen. Jobat.be zoomt er dieper op in. [naar artikel]
De bank ING gaat oudere werknemers betalen om niet te moeten werken. Wie maximaal 4 jaar van zijn pensioen is, krijgt 70 procent van zijn loon en mag thuis blijven. Al 60 jaar? Dan komt daar nog eens 200 euro bruto per maand bij. “Een fout signaal”, zegt professor Stijn Baert. “Hoe moet een 50-plusser nu zelf geloven in dat langer werken?” [naar artikel]
“Een mythe.” Zo noemt onderzoeker Sem Vandekerckhove van de KU Leuven de stelling dat oudere werknemers in ons land zo duur zijn dat ze zichzelf uit de markt duwen. Dat staat ook in een Europees rapport. [naar artikel]
Veel werkgevers willen het ziektebriefje behouden uit argwaan dat werknemers misbruik zullen maken, maar die vrees is onterecht. Dat zegt professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis. Volgens hem zijn mensen net minder lang ziek als ze geen ziektebriefje hoeven in te dienen. [naar artikel]
Jongeren zijn minder tevreden op het werk dan andere leeftijdsgroepen, dat blijkt uit een enquête bij 1.080 Belgische werknemers. Waar komt dat verschil vandaan? Heeft de coronacrisis hier iets mee te maken? En wat vinden jonge werknemers belangrijk in hun job? Wij vroegen het aan Dieter De Vos en Karolien Hendrikx van Hallelujah, een bedrijf dat werkt aan werkgeluk. [naar artikel]
Werknemers hechten veel belang aan hoe ze zich voelen op het werk, maar in de praktijk blijft slechts 1 op de 2 werknemers tevreden met de... [naar artikel]
Ruim één op de zeven werknemers in ons land ervaart minstens wekelijks pesterijen op het werk. Dat zegt IDEWE, een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, op basis van een eigen onderzoek waarbij 17.000 werknemers een enquête invulden. [naar artikel]
Dat de activeringsbijdrage voor bedrijven wordt verhoogd, is een nieuwtje dat ietwat ondersneeuwd was in alle begrotingsmaatregelen. De bijdrage moet bedrijven ontmoedigen om oudere werknemers te betalen om niet langer te werken. The post Oudere werknemers betaald thuis zetten, wordt duurder voor bedrijven appeared first on Trends. [naar artikel]
Een auto van het werk blijft een belangrijke drijfveer voor veel werknemers. Al spreken de onderzoeken naar het belang ervan elkaar wat tegen. Er is op zijn minst al een onderscheid tussen jongere en oudere generaties, net zoals er een verschil is tussen een salariswagen en een bedrijfswagen. Jobat.be zoomt er dieper op in. [naar artikel]
Drie op de tien werknemers in de provincie Antwerpen gaat met de fiets naar het werk. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2015. Ook opmerkelijk: slechts 4,6% van de werknemers kiest voor het openbaar vervoer. [naar artikel]
“ING betaalt oudere werknemers om thuis te blijven. De vrijwillige vertrekregeling kost ING geld, niet de maatschappij. En oudere werknemers vinden het misschien stilletjes niet erg om zo af te vloeien. En toch is er één belangrijk pijnpunt: het beeld van de 55-plusser die te stug is en onvoldoende fut heeft om zich om te scholen wordt zo bevestigd en dat bevordert leeftijdsdiscriminatie”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. [naar artikel]
Begeerd vóór hun vijftigste, uitgespuwd erna. Oudere werknemers worden het hardst gediscrimineerd bij aanwervingen. “Goede cv”s van 50-plussers belanden vaak meteen op de stapel met nees.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.