De nieuwe eindtermen – die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen – zijn zo ambitieus dat een grote groep leerlingen zonder diploma dreigt te eindigen. Die ongemakkelijke boodschap staat in het nieuwe boek van de grote baas van het katholiek onderwijs: Het Evangelie volgens Lieven Boeve. Een boek waarin Boeve pleit voor nuance in het onderwijsdebat, maar onderweg zelf enkele heilige huisjes sloopt: “Waarom zouden enkel jonge leraren de moeilijkste opdrachten moeten krijgen en niet de vastbenoemde?” [naar artikel]
In het Sint-Jozefinstituut Bokrijk hebben leerkrachten Lichamelijke opvoeding Geert Maris en Evi Vanbilsen aan 40 van hun leerlingen een EHBO-diploma kunnen uitreiken. [naar artikel]
Les volgen in het secundair onderwijs, maar elders een diploma halen??In vijf jaar tijd is het aantal leerlingen dat aanklopt bij de centrale Examencommissie met meer dan 60 procent gestegen. ‘We zien een oneigenlijk gebruik.’ [naar artikel]
In het Vlaams onderwijs verlaten steeds minder leerlingen de schoolbanken zonder diploma. Dat blijkt uit een nieuw rapport, dat minister van [naar artikel]
21.000 leerlingen testen deze week de Vlaamse toetsen, die vanaf volgend schooljaar definitief op ons onderwijs worden losgelaten. Dit krijgen jouw kinderen straks onder hun neus geschoven. [naar artikel]
16:02 Steeds meer jongeren in Vlaanderen halen een diploma. Maar kwetsbare leerlingen maken opvallend meer kans om zonder diploma de schoolbanken te verlaten. [naar artikel]
In Vlaanderen verlaat 11 procent van de leerlingen de schoolbanken zonder diploma (ongeveer 7600 leerlingen per jaar, cijfers uit 2014-2015). In... [naar artikel]
Maandag maakten 148.000 leerlingen over heel Vlaanderen een ‘kennismakingstoets’, een voorproefje op de Vlaamse toetsen die in april en mei voor het eerst worden afgenomen. Die centrale testen moeten niet alleen het niveau van de leerlingen, maar ook de kwaliteit van het onderwijs meten. [naar artikel]
“De laatste keer dat ik geslaagd was op school, was in het tweede middelbaar. Daarna: elk jaar gebuisd, in elke richting die ik probeerde - van schilder tot kapper.” Aan het woord: Ibrahim Ouassari (42). Ooit was hij straatjongen in Molenbeek, zonder geld en zonder diploma, sinds deze week zetelt hij in de Raad van Bestuur van Proximus en noemt Google-baas Sundar Pichai hem “een van de 32 innovators die de toekomst beter maken.” Dit is zijn verhaal. [naar artikel]
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Die moeten bijdragen aan de strijd tegen de dalende onderwijskwaliteit. Tegen 2027 zullen alle leerlingen de centrale toetsen op vier momenten in de loop van hun schoolcarrière voorgeschoteld krijgen. [naar artikel]
Vanaf volgend schooljaar zullen alle leerlingen op het einde van het basisonderwijs deelnemen aan een goedgekeurde toets van minstens twee leergebieden naar keuze. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits liet de bestaande toetsen wetenschappelijk onderzoeken. [naar artikel]
Het aantal leerlingen dat ons onderwijs verlaat zonder diploma is opnieuw gestegen naar 12 procent. In het schooljaar 2019-2020 was dat aantal nochtans onder de 10 procent gedoken. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor de Vlaamse Toetsen, centrale toetsen die alle leerlingen vanaf 2024 op vier momenten in hun schoolcarrière zullen moeten afleggen. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) beschouwt de centrale toetsen als een manier om de onderwijskwaliteit in de gaten te houden. Het ontwerp van decreet gaat nu naar het Vlaams Parlement. Bedoeling is om het systeem in mei al een eerste keer te testen bij 700 scholen en ruim 21.000 leerlingen. [naar artikel]
Vanaf september 2020 gaat het Stedelijk Onderwijs Antwerpen de prestaties van zijn leerlingen nauwgezet opvolgen. Acht jaar lang zullen zij speciale toetsen krijgen om hun vordering in kaart te brengen. Een proefproject bij 4.850 leerlingen uit 22 basis- en middelbare scholen start nu al, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag. [naar artikel]
Het aantal leerlingen dat in het secundair onderwijs de schoolbanken verlaat met een diploma wetenschappen op zak, is fors gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
Eén toets voor alle leerlingen in het Vlaamse onderwijs op vier vaste momenten. Met de centrale toetsen start vandaag een heuse omwenteling in het Vlaamse onderwijs. “Leraren zijn nu samen verantwoordelijk”, zeggen experten Johan van Braak en Carolien Frijns. [naar artikel]
De afgelopen tien jaar was de schooluitval nooit zo hoog: 1 op de 7 leerlingen verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Vlaams Ministerie van Onderwijs. In centrumsteden verlaat zelfs 1 op de 5 jongeren vroegtijdig de schoolbanken. [naar artikel]
150.530 leerlingen uit 3.103 scholen leggen vanaf nu tot midden mei de eerste Vlaamse toetsen af. Die proeven zijn het stokpaardje van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om de onderwijskwaliteit op te krikken. Maar nog voordat de eerste toets goed en wel is ingevuld, is er kritiek, klinkt het bij pedagogisch directeur Inge Van Mieghem. Wat miste zij en wat kan dan nog de meerwaarde van de toetsen zijn? [naar artikel]
Vier leerlingen die op het Vrij Technisch Instituut in Zandhoven zes jaar lang geslaagd zijn in hun opleiding fotolassen, zullen toch hun diploma middelbaar onderwijs daar niet kunnen behalen. Voor zo'n diploma zouden ze nog een zevende, specialisatiejaar moeten volgen, maar de school richt dat volgend schooljaar niet meer in. Er is te weinig geld om zo'n investering voor amper vier leerlingen te doen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.