Vreemde wending op het proces over de treinramp in Buizingen. De spoorwegbeheerder Infrabel vraagt een schadevergoeding van zijn medebeklaagden: de treinbestuurder én de NMBS. Infrabel betwist dat het fouten heeft gemaakt die tot het zware ongeval in 2010 hebben geleid. Het bedrijf riskeert daarvoor een boete van 650.000 euro. [naar artikel]
‘Wij zijn geen slachtoffer, maar de waarheid heeft haar rechten.’ Met die woorden begon de verdediging van Infrabel een uiteenzetting over de fouten die de NMBS volgens haar maakte in de aanloop naar de treinramp in Buizingen, die 19 mensen het leven kostte. [naar artikel]
In het proces over de treinramp in Buizingen heeft het Brusselse parket dinsdag een effectieve geldboete van 540.000 euro gevorderd tegen Infrabel. Volgens het parket is de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen op drie manieren in de fout gegaan en hebben die drie fouten mee geleid tot de treinramp die het leven kostte aan 19 mensen. In eerste aanleg had de politierechtbank Infrabel veroordeeld tot een geldboete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel. [naar artikel]
Het onderzoek naar de treinramp in Buizingen werd na zes jaar afgerond. Het parket wil NMBS, Infrabel en de bestuurder vervolgen. [naar artikel]
Het parket Halle-Vilvoorde vervolgt de bestuurder van de stoptrein Leuven-'s Gravenbrakel, de NMBS en Infrabel voor de treinramp in Buizingen. [naar artikel]
De eindvordering van het parket komt er ruim zeven jaar na de treinramp. [naar artikel]
De Brusselse raadkamer heeft de treinbestuurder, de NMBS en Infrabel naar de politierechtbank doorverwezen ivm de treinramp in Buizingen. [naar artikel]
Meer dan acht jaar na de zware treinramp in Buizingen, zullen de NMBS, Infrabel en de treinbestuurder zich moeten verantwoorden voor de politierechter. Dat heeft de Brusselse raadkamer beslist. [naar artikel]
Dinsdag wordt voor de Brusselse politierechtbank het proces ingeleid over de treinramp die op 15 februari 2010 het leven kostte aan 19 mensen. Het Brusselse parket vervolgt de bestuurder van een stoptrein, die door een stoplicht zou zijn gereden, en de NMBS en Infrabel omdat die nalatig zouden geweest zijn met de veiligheid. Op de zitting van dinsdag zal de politierechtbank weliswaar enkel de data bepalen waarop het dossier dan zal behandeld worden. [naar artikel]
Het parket-generaal eist zware boetes voor de NMBS en Infrabel voor de treinramp in Buizingen. Voor de treinbestuurder vraagt het Openbaar Ministerie 3 jaar cel, volledig met uitstel. "NMBS en Infrabel dragen een zware verantwoordelijkheid. De treinbestuurder was de laatste verantwoordelijke in de keten." Bij de ramp in Buizingen, nu 9 jaar geleden, kwamen 19 mensen om het leven. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.