Tijd voor goed nieuws: we staan minder in de file. Alvast in de eerste zes maanden van 2019 waren er minder files dan in de eerste helft van 2018.... [naar artikel]
Ondanks de natte weersomstandigheden is het aantal uren file op het Belgische wegennet in 2019 gedaald ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de filebarometer van verkeersinformatiedienst Be-Mobile. We stonden minder uren in de file tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook op uitzonderlijke dagen met slechte weersomstandigheden waren de files minder zwaar dan vorig jaar. De filedruk blijft echter wel hoger dan die in 2017 en voorgaande jaren. [naar artikel]
18:31 Het kunstenfestival Watou doet het met 125.000 euro minder dan vroeger. Maar daar is op een sterke editie niets van te merken. [naar artikel]
Voor het eerst in jaren is het aantal uren dat we in de file staan gedaald. Niet spectaculair, maar toch opvallend genoeg om van goed nieuws te spreken, vindt Danny Smagghe van Touring Mobilis, dat samen met Be-Mobile de nieuwe filebarometer becijferde. Mogelijke verklaringen zijn de zachte winter en een beginnende mentaliteitswijziging. [naar artikel]
De zomervakantie zit erop voor het basisonderwijs, maar op de snelwegen in ons land was daar maandagochtend niets van te merken. Integendeel zelfs. “Het was een héél rustige ochtend”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Een verrassing noemt hij dat niet. “Mensen denken dat het begin van het schooljaar ook het begin van het fileleed is, maar dat is niet zo.” Hij ziet wel een ander scharniermoment. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft 22 jaar geleden beslist om een nieuwe spoortoegang te bouwen in de Antwerpse haven, om de files voor goederentreinen te verkleinen. Ruim twee decennia later is daar nog niets van in huis gekomen. Integendeel: goederentreinen staan nog zeker 10 jaar in de file. Waarom duurt het zo lang? En wat zeggen de critici? [naar artikel]
We ergeren er ons elke dag aan, en toch gaan we er met duizenden tegelijk steeds weer in staan. De file. Voor de meeste automobilisten valt de dagelijkse file best mee. Maar sommigen onder ons moeten een flink deel van hun in die file staan. Voor een reeks in de krant zoeken we die mensen: de filekampioenen van België. [naar artikel]
Met circa 230 kilometer file was het dinsdag een uitzonderlijk zware ochtendspits voor een schoolvakantie. Dat had verschillende oorzaken, maar het is een tendens dat we de laatste jaren op de weg steeds minder het verschil merken tussen vakantie of een 'gewone week'. [naar artikel]
Het aantal uren file op het Belgische wegennet is in 2019 gedaald ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de filebarometer van verkeersinformatiedienst Be-Mobile. We stonden minder uren in de file tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook op uitzonderlijke dagen met slechte weersomstandigheden waren de files minder zwaar dan vorig jaar. De filedruk blijft echter wel hoger dan in 2017 en voorgaande jaren. [naar artikel]
Vandaag is een zogenaamde “zwarte zaterdag” voor het vakantieverkeer in Europa en dat is eraan te merken. Op de belangrijkste vakantieroutes is het extreem druk. In Frankrijk staat zelfs al bijna 1.000 kilometer file. Ook wie terugkeert naar België, riskeert vandaag in de file te staan. Mobiliteitsorganisatie VAB raadt aan om, in de mate van het mogelijke, het vertrek voor de heen- of terugreis uit te stellen tot zondag. [naar artikel]
We hebben dit jaar iets minder lang in de file gestaan dan vorig jaar. Geen reden om te juichen, want in vergelijking met 2017 en de jaren daarvoor staan we toch meer in de file. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile. “Die lichte daling is puur toeval, onze hoofdwegen zitten overvol”, zegt transporteconoom Thierry Vanelslander van de UAntwerpen. “Net daarom verplaatst de filedruk zich naar kleinere wegen, ook in stedelijke omgeving.” [naar artikel]
Er zijn in een jaar tijd ruim 800.000 vrachtwagens minder op de Belgische tolwegen. Dat is het laagste aantal in vijf jaar tijd, op het coronajaar 2020-2021 na. Ondanks die vermindering leverde de kilometerheffing toch een recordopbrengst van 838,41 miljoen euro op. En minder file was er niet. [naar artikel]
Er is nog steeds 20% minder verkeer op onze snelwegen dan voor corona, en tóch neemt het aantal files langzaam maar zeker toe. Woensdag, de dag voor Hemelvaart, kregen we zelfs af te rekenen met de zwaarste avondspits sinds september. Wat is er eigenlijk aan de hand? [naar artikel]
De filezwaarte op de Vlaamse snelwegen was in maart, april of mei nooit hoger dan dit jaar. En dat ondanks de toegenomen populariteit van telewerk sinds de coronacrisis. “Het is een groot misverstand dat woon-werkverkeer de reden is waarom we in de file staan.” [naar artikel]
De files zijn dit jaar voor het eerst afgenomen in vergelijking met een jaar eerder, zij het maar een heel klein beetje. Volgens Touring Mobilis zou het kunnen dat het zachtere weer daar voor iets tussen zit. Net als het feit dat we de verkeersdrukte stilstaan zo beu zijn dat we naar andere vervoersmiddelen grijpen. Toch zijn deskundigen duidelijk: “Er is geen enkele reden tot juichen.” [naar artikel]
Het is zaterdag een zogenaamde “zwarte zaterdag” voor het vakantieverkeer in Europa en dat is al goed te merken. Op de belangrijkste vakantieroutes is het al zeer druk, melden verkeersorganisaties VAB en Touring zaterdagochtend. In Frankrijk staat er om 7 uur al zo’n 200 kilometer file. Ook wie terugkeert naar België, riskeert vandaag in de file te staan. Mobiliteitsorganisatie VAB raadt dan ook aan om, in de mate van het mogelijke, het vertrek voor de heen- of terugreis uit te stellen tot zondag. [naar artikel]
Zo'n 128.000 gepensioneerden krijgen, dankzij de taxshift, een paar honderd euro meer brutopensioen, maar daar blijft netto niets van over. Integendeel: velen krijgen nog minder dan voorheen. [naar artikel]
De flitscamera’s van de politie draaien overuren. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn net geen 1,7 miljoen boetes uitgeschreven voor te snel rijden. Het op één na hoogste aantal van de voorbije tien jaar. “Omdat we zo vaak in de file staan, willen we meer dan ooit die verloren tijd goedmaken als er minder verkeer is”, zegt verkeerspsycholoog Helmut Paris. [naar artikel]
hasselt Met dank aan het fileleed legde een personenwagen vorig jaar gemiddeld bijna 1.000 km minder af dan tien jaar geleden. Of concreter: voor het eerst duiken automobilisten fors onder de magische grens van 15.000 km op jaarbasis. “Maar de grote mentaliteitswijziging moet nog altijd plaatsvinden”, waarschuwt mobiliteitsexpert Kris Peeters. [naar artikel]
Het doemscenario van ellenlange files dat door veel pendelaars dinsdagavond werd gevreesd, is geen realiteit geworden. Integendeel, op het hoogtepunt stond er de helft minder file dan normaal. ondanks een flink pak sneeuw , op sommige plaatsen zelfs 15 centimeter. Valt Vlaanderen dan toch niet stil als er een wit tapijt ligt? En was het thuiswerkalarm afgekondigd of niet? [naar artikel]
Het is de moeder aller frustraties: de andere rijstrook in een file. Want daar lijkt het aanschuiven altijd minder erg. Kiest u dan werkelijk élke keer fout? [naar artikel]
Terwijl de grote jongens als Eén, VTM en VIER al jaren beweren dat eigen fictie stilaan onbetaalbaar wordt, is daar bij kleine broer Ketnet niets van te merken. Waarom kan daar wel wat elders niet (meer) lukt? [naar artikel]
Elk jaar kijken fanatieke shoppers uit naar Black Friday, de koopjesdag die kwam overwaaien uit Amerika. Toch pakken in ons land ook heel wat winkels níét uit met schreeuwerige kortingsacties. Integendeel, ze verhogen zelfs hun prijzen of sluiten de deuren. En daar hebben ze hun redenen voor. “Zoals veel merken hebben wij ons vroeger ook laten meeslepen. Nu doen we het anders.” [naar artikel]
Het aantal uren file op de Belgische wegen is volgens de filebarometer voor het eerst in jaren licht gedaald. Vraag is of het om een toevalstreffer gaat. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.