Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Ombudsman Energie ontvangt 5 procent meer klachten, vooral aantal dubieuze verkooppraktijken energieleveranciers piekt

03/01/2020 - 06:28
"In het voorbije jaar ontving de federale Ombudsdienst voor Energie 7.055 klachten, vijf procent meer dan in 2018 en het hoogste cijfer van de afgelopen vijf jaar. De klachten gingen vooral over verkooppraktijken en over meterproblemen, al jaren de klassiekers onder de energieklachten."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Klachten over energieleveranciers gaan meer en meer over dubieuze verkooppraktijken (03/05/2018 - VRT NWS)

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft in 2017 in totaal 5.797 klachten ontvangen. Dat is 5 procent meer dan in 2016, en op twee jaar tijd bedraagt de stijging zelfs al 37 procent. De meeste klachten gaan nog altijd over facturen, maar er zijn ook meer en meer klachten over dubieuze verkooppraktijken. [naar artikel]


2. Fors meer klachten over agressieve energieleveranciers (03/01/2020 - De Tijd)

12:17 De federale ombudsdienst voor energie krijgt veel meer klachten over de dubieuze verkooppraktijken van sommige energieleveranciers. Vooral Essent scoort slecht. [naar artikel]


3. 7.055 klachten over energie, vooral tegen dubieuze verkooptechnieken leveranciers (03/01/2020 - Het Nieuwsblad)

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar 7.055 klachten ontvangen. Dat zijn er 5 procent meer dan in 2018 en het hoogste aantal sinds 2012. Vooral de verkooppraktijken leidden tot steeds meer klachten. [naar artikel]


4. Meer en meer energieleveranciers maken zich schuldig aan wanpraktijken (27/01/2022 - Express)

Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]


5. Fors meer klachten over louche verkooppraktijken energieleveranciers, Essent spant de kroon (20/12/2019 - Het Nieuwsblad)

De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. [naar artikel]


6. De ombudsman energie: ‘Hoog tijd dat deur-aan-deurverkoop wordt afgeschaft’ (23/05/2019 - De Morgen)

Eind februari gaven drie deur-aan-deurverkopers van gas en elektriciteit inzage in hun vuile truken. ‘In de energieverkoop geldt één groot principe: dog eat dog, iedereen zet iedereen in de zak’, getuigden ze. In zijn pas verschenen jaarverslag pleit ombudsman voor energie Eric Houtman ervoor die deur-aan-deurverkoop af te schaffen. In 2018 ging 15,3 procent van de consumentenklachten over dubieuze verkooppraktijken. In 2017 was dat nog 13,9 procent. [naar artikel]


7. Fors meer klachten over energieleveranciers (20/12/2019 - Het Laatste Nieuws)

De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. Dat... [naar artikel]


8. Vier tot vijf klachten per dag bij ombudsman voor energie over fouten bij verhuis, klant getuigt: “Ik sta machteloos” (13/04/2023 - Gazet van Antwerpen)

De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]


9. Ombudsman Energie stapt naar Economische Inspectie: "Sommige leveranciers spelen vals" (14/01/2022 - VRT NWS)

De Ombudsman voor Energie Eric Houtman wil dat de Economische Inspectie een onderzoek start naar de verkooppraktijken van een aantal energieleveranciers. Dat heeft hij gezegd bij "De Inspecteur" op Radio 2. "Sommige verhalen zijn erg stuitend." [naar artikel]


10. Fors meer klachten over malafide verkooppraktijken binnen de energiesector (11/03/2019 - VRT NWS)

Er zijn fors meer klachten over verkooppraktijken binnen de energiesector. Het gaat dan onder meer over de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten. In 2018 gaat het om 483 klachten. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van 2017 en zelfs dubbel zoveel als in 2016. In "De inspecteur" op Radio 2 getuigt een dochter hoe haar moeder van 92 nietsvermoedend een contract krijgt aangesmeerd. Eric Houtman, de ombudsman in de energiesector, reageert niet verwonderd. [naar artikel]


11. Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank (20/09/2018 - Metro)

De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien ze van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. Bron: Belga   Het bericht Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


12. Over bijna alle energieleveranciers minder klachten, maar fors meer problemen bij Engie (19/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

Bij de federale Ombudsdienst Energie is het aantal klachten lichtjes gedaald. Op een na deden alle grotere energieleveranciers het vorig jaar beter dan in 2022. Engie Electrabel is daar de grote uitzondering op met 58 procent meer klachten. Daarnaast kan een ander energiebedrijf een wel erg mooie daling optekenen. [naar artikel]


13. Na recordaantal klachten: Ombudsman Energie wil vergelijken energieleveranciers gemakkelijker maken (04/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]


14. Federale Ombudsdienst Energie kreeg vorig jaar bijna 27.000 klachten: "Stijging met 300 procent, we werden overspoeld" (17/01/2023 - VRT NWS)

De federale ombudsdienst voor energie heeft vorig jaar 26.920 klachten binnengekregen. Dat is bijna 300 procent meer dan in 2021, dat al een recordjaar was. De klachten gaan vooral over hoge voorschotfacturen en over problemen met de meterstand of eindafrekening. Het aantal meldingen over de klantendiensten van energieleveranciers blijkt sinds november te dalen. [naar artikel]


15. Ombudsdienst Energie ziet forse stijging aantal klachten: "Plus 133 procent voor klachten over prijzen en tarieven" (20/01/2022 - VRT NWS)

Het aantal klachten bij de federale Ombudsdienst voor Energie is sterk toegenomen. Vooral sinds de forse stijging van de energieprijzen de laatste maanden klopt de ombudsdienst overuren. "Het aantal klachten is moeilijk bij te houden", zegt ombudsman Eric Houtman bij "De Inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]


16. Aantal klachten bij ombudsman voor energie verdubbeld: “We worden overspoeld” (27/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de federale ombudsman voor energie ruim 18.000 klachten. Dat zijn er nu al dubbel zoveel als over heel vorig jaar. “Wij kunnen de toestroom niet meer aan”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]


17. Vlaamse ombudsman vraagt aandacht voor belastingen via klantenrelaties (09/03/2017 - Express)

De Vlaamse Ombudsman heeft het voorbije jaar 62.928 klachten ontvangen over de werking van de overheid. Dat betekent een stijging met 9,7 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Vlaamse Ombudsman. Opgemerkt wordt dat het aantal klachten over de Vlaamse overheid tot een absoluut recordniveau is gestegen. Het grootste aantal […] The post Vlaamse ombudsman vraagt aandacht voor belastingen via klantenrelaties appeared first on Express [NL]. [naar artikel]


18. Aantal klachten over autoverzekeringen bij ombudsman met bijna kwart gestegen (24/04/2018 - Knack)

Het aantal klachten over de autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA-autoverzekering) is vorig jaar met 24 procent gestegen tegenover een jaar eerder. Vooral de klachten over de opzeg van verzekeringen zijn sterk gestegen (+32 procent), zo blijkt uit het jaarverslag van de ombudsman verzekeringen. [naar artikel]


19. Stortvloed aan klachten over verkooptechnieken energieleveranciers: “Verbied deur-aan-deurverkoop” (03/01/2020 - Het Laatste Nieuws)

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar 7.055 klachten ontvangen. Dat zijn er 5 procent meer dan in 2018, en het hoogste aantal... [naar artikel]


20. 500 klachten in één weekend over energieleveranciers. En die gaan niet alleen over hoge voorschotten. Wat is er aan de hand in energieland? (20/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]


21. Klachtenstroom bij ombudsman energie houdt aan: “30 procent nog steeds gerelateerd aan IT- en communicatieproblemen” (21/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsdienst voor energie beleeft opnieuw drukke tijden. Tijdens de eerste negen maanden van 2023 ontving ze al meer dan 20.000 klachten en meldingen. We lijken daarmee op weg om het absolute recordjaar 2022, met bijna 27.000, te benaderen. De toedracht van de klachten ziet er dit jaar wel enigszins anders uit. Mijnenergie.be vroeg ombudsman Eric Houtman om toelichting. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!