Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Federale Ombudsman onderzoekt klachten over vereenvoudigde belastingaangifte: is FOD Financiën voldoende transparant?

26/02/2020 - 12:39
"De Federale Ombudsman gaat na of de FOD Financiën voldoende transparant is tegen de burgers over de vereenvoudigde belastingaangifte (VVA)...."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Onderzoek naar klachten over vereenvoudigde belastingaangifte: is FOD Financiën voldoende transparant? (26/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Federale Ombudsman gaat na of de FOD Financiën voldoende transparant is tegen de burgers over de vereenvoudigde belastingaangifte (VVA).... [naar artikel]


2. Federale ombudsman wil vereenvoudigde belastingaangifte hervormen (28/09/2020 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsman David Baele geeft de fiscus een onvoldoende voor het voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte. De bijna vier miljoen... [naar artikel]


3. Federale ombudsman: "Mensen verliezen geld door vereenvoudigde belastingaangifte" (28/09/2020 - VRT NWS)

Veel mensen kunnen niet overweg met de vereenvoudigde belastingaangifte die ze van de fiscus krijgen. Als die aangifte fouten bevaten, verliezen ze belangrijke fiscale voordelen. Dat toont een onderzoek van de federale ombudsman. [naar artikel]


4. Grootschalig onderzoek naar vereenvoudigde belastingaangifte: “Mensen liepen mogelijke belastingvoordelen mis” (27/02/2020 - Het Nieuwsblad)

De federale ombudsman start een grootschalig onderzoek naar de zogenaamde vereenvoudigde belastingaangiftes (VVA) van de FOD Financiën. Vorig jaar kregen 3,2 miljoen belastingplichtigen zo’n belastingbrief toegestuurd, die al door de FOD Financiën is ingevuld. [naar artikel]


5. Onderzoek naar simpelere belastingaangifte: “Mensen liepen mogelijke voordelen mis” (27/02/2020 - Het Belang van Limburg)

De federale ombudsman start een grootschalig onderzoek naar de zogenaamde vereenvoudigde belastingaangiftes (VVA) van de FOD Financiën. Vorig jaar kregen 3,2 miljoen belastingplichtigen zo’n belastingbrief toegestuurd, die al door de FOD Financiën is ingevuld. [naar artikel]


6. 'Vereenvoudigde belastingaangifte bevat te vaak fouten' (28/09/2020 - De Tijd)

08:20 Wie bij het invullen van de belastingbrief een voorstel tot vereenvoudigde aangifte klakkeloos aanvaardt, loopt te vaak kans geld te mislopen, zegt de federale ombudsman David Baele. Vaak heeft dat me... [naar artikel]


7. Uw belastingaangifte in cijfers: wie kiest nog voor papier? En waar gaat al dat geld eigenlijk naartoe? (02/05/2019 - VRT NWS)

Jaar na jaar daalt het aantal mensen dat de personenbelasting nog op papier invult. Veel meer belastingplichtigen krijgen nu een voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte in de bus, zo blijkt uit cijfers die minister van Financiën Alexander De Croo en de federale overheidsdienst Financiën hebben vrijgegeven. [naar artikel]


8. 3 miljoen mensen krijgen voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte (02/02/2018 - VRT NWS)

De fiscus gaat een pak meer mensen een voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte overmaken. Dat heeft de ministerraad beslist. Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) schat dat ongeveer 3 van de 7 miljoen belastingplichtigen zo'n voorstel zullen krijgen. [naar artikel]


9. Nog geen belastingaangifte ontvangen? Tijd om in actie te schieten! (03/06/2019 - Het Nieuwsblad)

De FOD Financiën heeft alle papieren belastingaangiften en de papieren voorstellen van vereenvoudigde belastingaangifte vorige maand verstuurd. Wie zijn belastingaangifte op papier wil indienen maar nog geen formulier ontving, moet dus zelf naar het contactcenter van de FOD Financiën bellen om er nog een te krijgen. De tijd dringt namelijk: de deadline voor papieren aangiften is 28 juni. [naar artikel]


10. “Het is nog niet te laat om de fiscale voordelen te krijgen waar je recht op hebt” (28/09/2020 - Gazet van Antwerpen)

De federale Ombudsman geeft de overheidsdienst Financiën een onvoldoende voor het voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte. De bijna vier miljoen Belgen die zo’n voorstel ontvangen, lopen te vaak fiscaal voordeel mis omdat het systeem te complex is en de belastingplichtige te weinig informatie krijgt. In sommige gevallen gaat het zelfs om duizenden euro’s. “Dat is onaanvaardbaar. Het vertrouwen van de burgers in de overheid staat hier op het spel.” [naar artikel]


11. Federale Ombudsman neemt manier waarop FOD Financiën schulden terugvordert onder de loep (19/07/2018 - Metro)

De federale Ombudsman is een onderzoek gestart naar de manier waarop de federale overheidsdienst (FOD) Financiën schulden terugvordert. De federale Ombudsman krijgt daarover meer dan 200 klachten per jaar. Mensen klagen dan vooral over de manier waarop de FOD Financiën hen behandelt. “De klachten van mensen met betalingsproblemen doen veel vragen rijzen over de invorderingsstrategie […] Het bericht Federale Ombudsman neemt manier waarop FOD Financiën schulden terugvordert onder de loep verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


12. Drie miljoen Belgen krijgen voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte (02/02/2018 - Het Laatste Nieuws)

De fiscus gaat een pak meer mensen een voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte overmaken. Dat heeft de ministerraad vandaag beslist. Minister... [naar artikel]


13. Fouten van fiscus kosten burger duizenden euro’s: “Maar nog niet te laat om fiscale voordelen te krijgen waar je recht op hebt” (28/09/2020 - Het Nieuwsblad)

De federale Ombudsman geeft de overheidsdienst Financiën een onvoldoende voor het voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte. De bijna vier miljoen Belgen die zo’n voorstel ontvangen, lopen te vaak fiscaal voordeel mis omdat het systeem te complex is en de belastingplichtige te weinig informatie krijgt. In sommige gevallen gaat het zelfs om duizenden euro’s. “Dat is onaanvaardbaar. Het vertrouwen van de burgers in de overheid staat hier op het spel.” [naar artikel]


14. De Croo vraagt FOD Financiën om snel plan van aanpak na kritisch rapport ombudsman (14/01/2019 - Metro)

Minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) vraagt dat de FOD Financiën het kritische rapport van de federale ombudsman over de aanpak van de invordering van belastingschulden ter harte neemt én de aanbevelingen van de ombudsman snel in de praktijk omzet. Hij heeft de FOD daarover vandaag al een brief gestuurd. De federale ombudsman […] Het bericht De Croo vraagt FOD Financiën om snel plan van aanpak na kritisch rapport ombudsman verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


15. Papieren aangiften en voorstellen tot vereenvoudigde aangifte allemaal de deur uit (03/06/2019 - Metro)

De FOD Financiën heeft vorige maand alle papieren belastingaangiften en de papieren voorstellen van vereenvoudigde belastingaangifte verstuurd naar de bestemmelingen, meldt de overheidsdienst vandaag. Burgers die verleden jaar hun aangifte online indienden via MyMinfin, de portaalsite van de FOD Financiën, krijgen dit jaar geen papieren aangifte meer. Mensen die de komende aangifte toch weer op […] Het bericht Papieren aangiften en voorstellen tot vereenvoudigde aangifte allemaal de deur uit verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


16. Recordaantal klachten over federale overheid, vooral over energiepremies: "Overheid moet beloftes nakomen" (24/04/2024 - VRT NWS)

Nooit eerder waren er zoveel klachten over de federale overheid als vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van de federale Ombudsman. Zowat een vierde van alle klachten ging over energiepremies. In 5 jaar tijd is het totale aantal klachten met 45 procent gestegen. "Veel burgers dreigen het vertrouwen in de overheid, en op termijn in de democratie, te verliezen", zegt Ombudsman David Baele. [naar artikel]


17. Ombudsman ontving nooit eerder zoveel klachten als over energiepremies: “De overheid moet beter doen” (07/02/2024 - Het Belang van Limburg)

Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven. [naar artikel]


18. Ombudsman ontving nooit eerder zoveel klachten als over de energiepremies: “Overheid moet lessen trekken” (07/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven. [naar artikel]


19. Recordaantal dossiers bij federale ombudsman: energiepremies goed voor kwart van klachten (24/04/2024 - Het Belang van Limburg)

De federale Ombudsman heeft vorig jaar een recordaantal dossiers geopend. Eind 2023 stond de teller op 10.195 dossiers, waarvan 7.383 klachten en 2.812 vragen voor informatie. Een vierde van de klachten ging over de energiepremies die de overheid in het leven riep om de gestegen facturen voor gas en elektriciteit te dempen. [naar artikel]


20. Nog één week de tijd voor belastingaangifte via tax-on-web (04/07/2019 - Het Belang van Limburg)

Tot en met donderdag 11 juli kan je nog je belastingaangifte via tax-on-web indienen. Diegenen die de belastingaangifte reeds hebben ingediend, kunnen die ook nog één keer verbeteren tot en met 11 juli. Dat meldt de federale overheidsdienst Financiën. [naar artikel]


21. Federale Ombudsman ziet aantal klachten met 20 procent stijgen in 2 jaar tijd: "Mensen hebben nood aan empathie"  (02/05/2022 - VRT NWS)

Het aantal dossiers dat de federale Ombudsman moet behandelen, blijft stijgen. Vorig jaar opende de dienst 8.202 dossiers. Dat is een stijging met twintig procent tegenover 2019. Een op de vijf klachten had een link met corona. "De pandemie heeft bevestigd dat empathie de sleutel is tot kwalitatieve dienstverlening", zegt David Baele, de federale Ombudsman. [naar artikel]


22. Ombudsman: “Meer klachten over Proximus, soms slepen die tot een jaar aan” (08/12/2017 - VRT NWS)

Volgens de ombudsman van de telecomsector slaagt Proximus er steeds minder in om klachten op een klantvriendelijke manier op te lossen. Ombudsman Luc Tuerlinckx reageert daarmee op de grote hoeveelheid klachten die De Inspecteur van Radio 2 dit najaar heeft binnengekregen. Die klachten gaan onder meer over moeilijkheden bij het opzeggen van contracten. [naar artikel]


23. Daarom krijgen een minder Belgen geen ingevulde belastingaangifte meer (05/05/2021 - Het Belang van Limburg)

Dit jaar ontvangen 3.750.000 belastingplichtigen een Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte, zeg maar een vooraf ingevulde belastingbrief. Dat zijn er 170.000 minder dan vorig jaar. Op die manier wil bevoegd minister Vincent Van Peteghem (CD&V) het risico op fouten of onvolkomenheden beperken en tegemoetkomen aan de – terechte – kritiek van de federale Ombudsman. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!