Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Federale Ombudsman ziet aantal klachten met 20 procent stijgen in 2 jaar tijd: "Mensen hebben nood aan empathie" 

02/05/2022 - 11:28
"Het aantal dossiers dat de federale Ombudsman moet behandelen, blijft stijgen. Vorig jaar opende de dienst 8.202 dossiers. Dat is een stijging met twintig procent tegenover 2019. Een op de vijf klachten had een link met corona. "De pandemie heeft bevestigd dat empathie de sleutel is tot kwalitatieve dienstverlening", zegt David Baele, de federale Ombudsman."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Federale Ombudsman ziet aantal klachten met 20 procent stijgen in 2 jaar tijd: "Mensen hebben nood aan empathie"  (02/05/2022 - VRT NWS)

Het aantal dossiers dat de federale Ombudsman moet behandelen, blijft stijgen. Vorig jaar opende de dienst 8.202 dossiers. Dat is een stijging met twintig procent tegenover 2019. Een op de vijf klachten had een link met corona. "De pandemie heeft bevestigd dat empathie de sleutel is tot kwalitatieve dienstverlening", zegt David Baele, de federale Ombudsman. [naar artikel]


2. Federale ombudsman behandelde vorig jaar 13 procent meer klachten (29/04/2020 - VRT NWS)

De federale ombudsdienst heeft vorig jaar 6.852 dossiers behandeld, 10 procent meer dan in 2018. Het ging om 5.168 nieuwe klachten (+13 procent) en 1.684 vragen om informatie (+2,5 procent). 59 procent van de klachten bleken ontvankelijk, 1.973 zijn niet ontvankelijk verklaard. [naar artikel]


3. Holocaust in de klas: ‘Empathie met de Joden toen, leidt tot meer empathie vandaag’ (12/04/2024 - Knack)

In de eindtermen van het middelbaar onderwijs komt de Holocaust niet voor. Geen probleem volgens experten, zolang het maar aan bod komt in de les én die lessen van leerlingen betere burgers maken. ‘Op de juiste manier lesgeven over de Holocaust kan net polarisatie tegengaan.’ The post Holocaust in de klas: ‘Empathie met de Joden toen, leidt tot meer empathie vandaag’ appeared first on Knack. [naar artikel]


4. Federale Ombudsman onderzoekt klachten over vereenvoudigde belastingaangifte: is FOD Financiën voldoende transparant? (26/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Federale Ombudsman gaat na of de FOD Financiën voldoende transparant is tegen de burgers over de vereenvoudigde belastingaangifte (VVA).... [naar artikel]


5. Federale Ombudsman kreeg nog nooit zoveel klachten als over energiepremies: "Ik wacht al 10 maanden op mijn geld" (28/09/2023 - VRT NWS)

De federale Ombudsman heeft nooit eerder zoveel klachten gekregen als over de uitbetaling en behandeling van de aanvragen voor de energiepremies van de federale overheid. Dat blijkt uit onderzoek van het consumententeam van Radio2. De premies kwamen er om de hoge energiekosten van gezinnen mee te helpen dragen. Duizenden mensen krijgen al langer dan een half jaar geen premie uitbetaald terwijl ze daar recht op hebben. De FOD Economie is ook vaak moeilijk bereikbaar voor vragen van consumenten over hun dossier. [naar artikel]


6. INTERVIEW. Ombudsman scherp voor federale administratie na recordjaar met meer dan 10.000 klachten: “Burgers mogen niet dupe zijn van problemen binnen overheid” (24/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

Z’n job bestaat erin samen met een team van 50 mensen klachten weg te werken, maar na een recordjaar met meer dan 10.000 dossiers, heeft de federale Ombudsman David Baele (45) nu zelf een klacht. In dit interview legt Baele uit wat er dringend beter moet: “De overheid moet actie ondernemen om het vertrouwen met de burger weer te herstellen.” [naar artikel]


7. Recordaantal dossiers bij federale ombudsman: energiepremies goed voor kwart van klachten (24/04/2024 - Het Belang van Limburg)

De federale Ombudsman heeft vorig jaar een recordaantal dossiers geopend. Eind 2023 stond de teller op 10.195 dossiers, waarvan 7.383 klachten en 2.812 vragen voor informatie. Een vierde van de klachten ging over de energiepremies die de overheid in het leven riep om de gestegen facturen voor gas en elektriciteit te dempen. [naar artikel]


8. Ombudsman Energie ontvangt 5 procent meer klachten, vooral aantal dubieuze verkooppraktijken energieleveranciers piekt (03/01/2020 - VRT NWS)

In het voorbije jaar ontving de federale Ombudsdienst voor Energie 7.055 klachten, vijf procent meer dan in 2018 en het hoogste cijfer van de afgelopen vijf jaar. De klachten gingen vooral over verkooppraktijken en over meterproblemen, al jaren de klassiekers onder de energieklachten. [naar artikel]


9. Ombudsman neemt telecomoperator Scarlet op de korrel: maar liefst 122 procent meer klachten (24/03/2022 - Het Belang van Limburg)

Er zijn vorig jaar fors meer klachten over Scarlet binnengestroomd bij de ombudsdienst voor telecommunicatie dan het jaar voordien. Op jaarbasis gaat het over een stijging met maar liefst 122 procent. Dat blijkt donderdag uit het jaarverslag van de ombudsdienst. [naar artikel]


10. Meeste klachten bij ombudsman over vroegst mogelijke datum om met pensioen te gaan (07/04/2017 - Het Belang van Limburg)

De Ombudsman Pensioenen heeft vorig jaar 1.540 klachten ontvangen, een stijging ten opzichte van 2015 (1.428) tot een gelijkaardig niveau als in 2014 (1.541). De meeste klachten gingen over de P datum, de vroegst mogelijke datum waarop iemand zijn pensioen kan opnemen, de toekenningsvoorwaarden en berekeningselementen. Daarna volgden klachten over de behandelingstermijnen en de Inkomensgarantie voor ouderen (IGO). Dat blijkt vrijdag bij de voorstelling van het jaarverslag van de Ombudsdienst Pensioenen, in aanwezigheid van bevoegd minister Daniel Bacquelaine (MR). [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!