1 op de 3 Belgen die influencers volgen op sociale media, heeft de voorbije 3 maanden iets gekocht nadat ze er reclame voor hebben gezien bij een influencer. Dat blijkt uit een studie van Arteveldehogeschool en Comeos. Bijna 9 op de 10 (87 procent) van de Belgische jongeren volgen influencers, bij volwassenen is dat nog niet de helft. [naar artikel]
"Sociale media zijn eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt een knop om te volgen en om te ontvolgen. Als een persoon je irriteert of slecht doet voelen, dan ontvolg je gewoon." Dat vertelt presentatrice Siska Schoeters in #BelRiadh over de impact die sociale media kunnen hebben op je zelfbeeld. Maar kwetsbare jongeren vertellen daar dat ze zich vaak spiegelen aan het perfecte plaatje dat influencers voorschotelen. Terwijl influencers aangeven dat ze hun volgers net positief willen inspireren. [naar artikel]
Stad Gent werkt samen met "influencers" om de coronamaatregelen via sociale media ook bij moeilijk bereikbare groepen te krijgen. Het gaat om sleutelfiguren in de jongerenwereld of bij bepaalde minderheidsgroepen die de gewone Nederlandstalige media minder volgen. "Gisteren zijn er video's opgenomen in het Bulgaars die nu op allerlei kanalen gepost en gedeeld worden", klinkt het. [naar artikel]
Ze volgen het nieuws niet, maar toch zijn veel tieners goed op de hoogte van de actualiteit. Met dank aan hun vrienden en de influencers die ze op sociale media volgen. 'Het enige wat volwassenen moeten doen, is ervoor zorgen dat ze het kaf van het koren kunnen scheiden', klinkt het. [naar artikel]
Vlaamse influencers zijn tot acht uur per dag bezig met hun sociale mediakanalen als ze er ook hun brood mee willen verdienen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar het loont ook. Zowel jongeren als merken zien het nut van influencers in. [naar artikel]
Sinds de coronacrisis krijgen meer jongeren onder 16 jaar een eetstoornis, zo blijkt uit een bevraging van “Pano” bij vijf instellingen in Vlaanderen waar je je kan aanmelden met een eetprobleem. Liggen sociale media aan de oorzaak van het negatieve zelfbeeld dat jongeren krijgen? Vergelijken jongeren zich te hard met de schijnbaar perfecte levens van influencers? Vanavond om 20 uur gaan jongeren, waaronder influencers en mensen die een eetstoornis hebben, hierover in discussie met Siska Schoeters in ons online-praatprogramma #BelRiadh. [naar artikel]
De afgelopen jaren hebben grote oliebedrijven een nieuw jachtterrein ontdekt om hun imago te verbeteren: TikTok. Volgens een onderzoek van de activistische website DeSmog hebben meer dan honderd influencers recentelijk Shell, BP en andere oliebedrijven gepromoot op sociale media. In het nieuws: Pro-Big Oil-influencers zijn talrijk aanwezig. De details: Vooral in de VS, maar ook […] [naar artikel]
Meer dan 70 % van de Vlaamse jongeren vindt het een meerwaarde als media influencers zouden inzetten. Dat blijkt uit een onderzoek van de... [naar artikel]
Zeven op de tien Vlaamse jongeren zeggen dat ze de actualiteit hoofdzakelijk volgen via sociale media. Dat blijkt uit de nieuwe Nieuwsbarometer, die het mediagebruik van Vlamingen tussen 12 en 26 jaar naging. Van die jongeren hebben zes op de tien vertrouwen in het nieuws dat ze consumeren en kunnen slechts vier op de tien fake news herkennen. [naar artikel]
Vlaamse jongeren volgen minder frequent het nieuws dan in 2016. Dat blijkt uit cijfers van Apestaartjaren. Uit het onderzoek komt ook naar voor dat de belangrijkste nieuwsbronnen voor jongeren, weinig verrassend, sociale media, televisie en radio zijn. [naar artikel]
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen gewaarschuwd omdat betaalde advertenties op hun sociale media niet duidelijk als zodanig te herkennen waren. [naar artikel]
Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, heeft een oplossing gevonden voor de problematiek rond adresvermeldingen van influencers op sociale media. Afgelopen zomer ontstond paniek omdat influencers voortaan wettelijke verplicht zouden worden om hun vestigingsadres te vermelden bij berichten. [naar artikel]
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, heeft zangeres Natalia (43) gewaarschuwd na inbreuken op het Mediadecreet. De VRM waakt over het naleven van de regels omtrent media, dus ook voor bekendheden en influencers. [naar artikel]
Dikkere lippen of grotere borsten, steeds meer jongeren willen iets laten veranderen aan hun lichaam en kloppen daardoor aan bij plastische chirurgen. Vaak worden de jongeren geïnspireerd op sociale media door influencers. De 30-jarige influencer Talisa Loup uit Beringen praat op sociale media open over haar borstvergroting. Naar eigenzeggen niet om de jongeren aan te zetten tot plastische chirurgie, maar om ze meer informatie te geven, want ook zij worstelde met haar zelfbeeld zoals zoveel jongeren vandaag de dag. Toch blijft het aan de artsen zelf om te beslissen of iemand in aanmerking komt voor een ingreep, dat vindt plastisch chirurg dr. Thomas Muyldermans uit Hasselt. [naar artikel]
Vlaams minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden moeten delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). [naar artikel]
14:03 Belgische influencers die hun adres en ondernemingsnummer niet vermelden op hun sociale media, riskeren boetes van 208 tot 80.000 euro. 'Ik ga dit niet doen', reageert youtuber Nathan Vandergunst, ali... [naar artikel]
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden hoeven te delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD). [naar artikel]
Kom op tegen Kanker lanceert in samenwerking met de bekendste Vlaamse gaming- en TikTok-influencers een oproep om jongeren van de sigaret te houden, met campagnes op hun eigen kanalen. Tabakspreventie is en blijft echt nodig: een nog altijd alarmerend deel van de jongeren in Vlaanderen, vooral uit het BSO, rookt regelmatig. [naar artikel]
Meer en meer merken maken gebruik van "influencers" om hun producten aan te prijzen. Ze proberen ons - zonder dat uitdrukkelijk te tonen - te verleiden om iets te kopen. Er is veel mee te verdienen. Maar wie zijn de goede "influencers"? Bestaat er ook zoiets als valse "influencers"? [naar artikel]
De Vlaamse Regulator voor de Media gaf drie influencers in primeur een waarschuwing wegens overtreding van de regelgeving. [naar artikel]
Volgens bankenfederatie Febelfin gaan heel veel jongeren in op financiële adviezen die ze zien passeren op TikTok en andere sociale media. Niet zelden verliezen ze daardoor geld in plaats van een mooi rendement te behalen. Voor een artikel op HLN zoeken we een belegger die ook geld is kwijtgespeeld door blindelings het advies van een (f)influencers te volgen. Wat is er precies gebeurd en welk advies heb je voor anderen? [naar artikel]
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) zet influencers in om jongeren te bereiken met een campagne rond contactopsporing. Dat meldt De Standaard. [naar artikel]
Zeven van de tien Vlaamse jongeren posten op sociale media over eigen alcoholgebruik. Dat heeft op lange termijn een invloed op hun houding tegenover alcohol en hun drankgebruik. [naar artikel]
De impact van sociale media op het zelfbeeld is een van de redenen waarom jongeren kampen met psychische problemen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Agentschap Opgroeien. Karen Linten, expert sociale media bij Mediawijs geeft in “VRT NWS Laat” advies over hoe je met sociale media moet omgaan. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.