Sinds het begin van de coronapandemie zijn 450 berichten met ‘fake news’ over de coronacrisis gesignaleerd aan de verschillende platformen van... [naar artikel]
Op de sociale media doet een aantal berichten de ronde met foutieve informatie over het coronavirus. Omdat het van cruciaal belang is dat iedereen zo goed mogelijk geïnformeerd is, ontkrachten we in deze video enkele foute adviezen. [naar artikel]
“Er is een zwaar ongeval gebeurd met veel slachtoffers. Help de slachtoffers identificeren...”, zo staat in een bericht dat op Facebook wordt gedeeld. Op de foto staat een autowrak en de hulpdiensten. “Negeren”, reageert de politie. [naar artikel]
In de omgeving van Antwerpen-Centraal en het Operaplein is er zaterdagnamiddag heel wat politie aanwezig. Er worden onder meer controleacties uitgevoerd. Aanleiding zijn enkele berichten op sociale media waarin opgeroepen werd tot een betoging tegen de avondklok in ons land. De afgelopen dagen braken er in Nederland op heel wat plaatsen al rellen uit. [naar artikel]
In Antwerpen is de politie alert voor problemen vanmiddag, omdat Marokko tegen Spanje speelt op het WK voetbal. Ze hebben gemerkt dat er berichten rondgaan op sociale media die aanzetten tot vernielingen. De politie zal daarom onder meer met bemiddelingsteams aanwezig zijn, die op de mensen inpraten. [naar artikel]
Er circuleren valse bericht op sociale media over het faillissement van Eendracht Aalst en meteen ook van een mogelijke redding, helemaal in de lay-out van HLN. De berichten zijn echter namaak en dus vals. “De politie is intussen al een onderzoek gestart”, bevestigt burgemeester Christophe D’Haese (N-VA). [naar artikel]
Ouders maken zich al langere tijd zorgen over de impact die sociale media zouden hebben op de mentale gezondheid van hun kinderen. Maar nieuw... [naar artikel]
Waar zijn de Russische fakenieuws-experts en trollenlegers, die zo goed waren in het zaaien van verdeeldheid? “De sociale media zijn nu een nationale bedreiging voor Rusland.” [naar artikel]
In het GO! Atheneum van Brussel is de informatiecampagne “Vibe Check” voorgesteld. Dat is een campagne om jongeren te leren bewuster om te gaan met sociale media, zoals Facebook en Instagram. Want uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat jongeren zich vaak ongelukkig en droevig voelen door wat ze zien op sociale media. [naar artikel]
Het lezen van berichten op sociale media met een positieve inhoud ten aanzien van alcoholgebruik verhogen bij jongeren de intentie of bereidheid tot drinken. Dat stelt Didier Martens, in zijn masterproef voor de opleiding Communicatiewetenschappen van de KU Leuven, op basis van een bevraging van 3.547 Vlaamse adolescenten tussen 15 en 22 jaar verdeeld over 50 verschillende scholen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.