Vlaams Parlementsleden Annick Lambrecht (SP.A) en Stijn Bex (Groen) willen van elke bebouwde kom in Vlaanderen een zone 30 maken. In een voorstel van decreet dat ze samen indienen, wordt van een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom de algemene regel gemaakt. [naar artikel]
Vooruit en Groen komen met een voorstel om dertig kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Nu is dat nog vijftig kilometer per uur. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terugdringen. In het commerciële hart van Hasselt wordt twintig kilometer per uur de norm. Toch is de burgemeester (N-VA) geen voorstander van een algemene snelheidsverlaging in de bebouwde kom. [naar artikel]
Als het van Vooruit en Groen afhangt, wordt dertig kilometer per uur de norm in de bebouwde kom. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers de kop indrukken. Momenteel mag je maximaal 50 km/u rijden in de bebouwde kom, tenzij een verkeersbord een andere maximumsnelheid aangeeft. Wat denk jij: moet 30 km/u de norm worden? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat politici en deskundigen van het voorstel vinden. [naar artikel]
Als het van Vooruit en Groen afhangt, wordt dertig kilometer per uur de norm in de bebouwde kom. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers de kop indrukken. Een goed voorstel? Uit de vele reacties die we over dit onderwerp ontvingen, blijkt toch dat u daar de nodige bedenkingen bij heeft. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. [naar artikel]
Oppositiepartij SP.A staat achter het voorstel van Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx (CD&V) om van 30 kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht dient daarvoor een voorstel in. “Veel steden en gemeenten geven het goede voorbeeld, maar met een Vlaams initiatief kom je tot een uniform beleid. De bebouwde kom wordt zo een veiligere plaats maken voor élke weggebruiker”, zegt Lambrecht. [naar artikel]
Oppositiepartij sp.a staat achter het voorstel van Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx (CD&V) om van 30 kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht dient daarvoor een voorstel in. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De Zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van dertig kilometer per uur de norm te maken. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De Zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. [naar artikel]
Als het van SP.A en Groen afhangt, wordt er de komende bestuursperiode nog maar op weinig plaatsen in Harelbeke 50 kilometer per uur gereden. De norm wordt 30 kilometer per uur. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen 32 voetgangers overleden in de bebouwde kom. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De Zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. De minister is geen voorstander van een veralgemening. [naar artikel]
Op 1 januari 2017 wordt 70 kilometer per uur de nieuwe snelheidsnorm buiten de bebouwde kom. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts lanceert een campagne om bestuurders voor te bereiden. [naar artikel]
Als het van SP.A en Groen afhangt, wordt er de komende bestuursperiode nog maar op weinig plaatsen in Harelbeke 50 kilometer per uur gereden. De norm wordt 30 kilometer per uur. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden, dubbel zoveel als in 2018, schrijft De Zondag. Tien van die slachtoffers vielen in de provincie Antwerpen. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. [naar artikel]
08:09 Als het van Groen en sp.a afhangt, zal in elke bebouwde kom in Vlaanderen een zone 30 worden ingevoerd. Momenteel ligt de snelheidslimiet nog op 50 km per uur, en is 30 km de uitzondering. [naar artikel]
Vanaf 1 januari 2017 wordt 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) lanceert een campagne om bestuurders voor te bereiden op die hervorming. Door de maatregel zullen er alvast ongeveer 30.000 verkeersborden kunnen verdwijnen en moet de weg ‘leesbaarder’ worden. “Met minder onduidelijkheid en minder borden mikken we op minder doden”, zegt Weyts. [naar artikel]
De politiezone K-L-M (Kapelle-op-den-Bos/Londerzeel/Meise) is ongerust na de resultaten van snelheidscontroles in de drie bevoegde gemeenten. Er werd zelfs een bestuurder tegen 121 kilometer per uur geflitst in de bebouwde kom. “Is de bebouwde kom de nieuwe snelweg?”, vraagt de politie zich openlijk af. [naar artikel]
Vanaf 1 januari 2017 wordt 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) lanceert een campagne om bestuurders voor te bereiden op die hervorming. Door de maatregel zullen er alvast ongeveer 30.000 verkeersborden kunnen verdwijnen en moet de weg ‘leesbaarder’ worden. “Met minder onduidelijkheid en minder borden mikken we op minder doden”, zegt Weyts. [naar artikel]
Maak van 30 kilometer per uur de norm in alle woongebieden. Die oproep komt van 80 ministers en 1.700 experts uit 140 landen die deelnamen aan een Verkeersveiligheidsconferentie. Binnenkort gieten de Verenigde Naties het idee in een aanbeveling die 700.000 verkeersdoden moet voorkomen. [naar artikel]
De beslissing van de Vlaamse regering om de snelheidsborden met 70 kilometer per uur te verwijderen op de wegen buiten de bebouwde kom heeft geleid tot een “niet significante stijging van het snelheidsgedrag”. Dat blijkt uit een thesis van Alexander Vissenaekens, een van de laureaten van de TML (Transport & Mobility Leuven) Thesisprijs 2017 die […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.