Vrijdag start de ‘sperperiode’: de laatste 4 maanden voor de verkiezingen zijn de partijen beperkt in wat ze mogen uitgeven voor hun campagne. Maar die grens is relatief, zo heeft Leuvens professor Bart Maddens berekend. Drie partijen kunnen elk meer dan 5 miljoen euro spenderen: N-VA en Vlaams Belang, maar ook een verrassende derde. Ontdek hier de cijfers per partij en de voorspelling wat ze écht gaan uitgeven. “Er staat te veel op het spel, dus ze gaan all the way.” [naar artikel]
N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. N-VA spendeerde vorig jaar ruim 1,7 miljoen euro aan advertenties aan Facebook en Instagram, allebei eigendom van Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg. Gevolgd door ruim 1,1 miljoen euro van Vlaams Belang. Beide partijen gaven zo ook nog eens ettelijke honderdduizenden euro meer uit dan […] The post Partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media appeared first on Knack. [naar artikel]
De Franstalige liberalen willen na de verkiezingen geen federale regeringsonderhandelingen voeren met partijen die op regionaal niveau samenwerken met Vlaams Belang of de PTB/PVDA. Dat zegt MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez in De Afspraak Op Vrijdag. "Als de PTB/PVDA of Vlaams Belang ergens in een regering zouden komen, dan betekent dat het faillissement van de overheid." [naar artikel]
Opvallende afwezigen bij het komende verkiezingsdebat van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO): Vlaams Belang en PVDA. 'We gaan niet iemand uitnodigen die ons wil vernietigen', aldus Pieter Timmermans, CEO van het VBO. Het Vlaams Belang reageert kwaad. The post Vlaams Belang en PVDA niet uitgenodigd op verkiezingsdebat VBO appeared first on Knack. [naar artikel]
Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. Volgens oppositiepartij Vlaams Belang is het een voorstel “tegen partijen als het Vlaams Belang, die niet of amper aan bod mogen komen in de reguliere media”. “Het is een goedkope poging om ons de mond te kunnen snoeren”, reageert fractieleider Barbara Pas. [naar artikel]
Als N-VA op Vlaams niveau de samenwerking aangaat met Vlaams Belang, dan is een coalitie met de MR op federaal niveau onbespreekbaar. Dat maakte MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez duidelijk in ‘De Afspraak’. “We onderhandelen niet met partijen die een akkoord sluiten met Vlaams Belang of de PVDA.” [naar artikel]
Vlaams Belang en N-VA aan Nederlandstalige kant en PS en MR aan Franstalige kant zijn de partijen die de meeste reacties uitlokken op sociale media. Zo blijkt uit een analyse-tool die Gosselin & de Walque donderdag voorstelde. Hun “Mozaiiq-barometer analyseerde de drie laatste maanden 30 miljoen publicaties op de sociale media Facebook, Instagram, YouTube, X en LinkedIn. [naar artikel]
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez wil geen federale regeringsonderhandelingen voeren met partijen die op regionaal niveau samenwerken met Vlaams Belang of de PVDA. Dat verklaarde hij in het VRT-programma 'De afspraak op vrijdag'. The post Bouchez: “Onderhandelen niet met partijen die akkoord sluiten met Vlaams Belang of PVDA” appeared first on Knack. [naar artikel]
Van Vlaams Belang tot PVDA, elke politieke partij is overtuigd van het belang van sociale media om kiezers te bereiken. Vooral Facebook speelt daarbij een belangrijke rol. En dus zetten ook de Vlaamse partijen er geld en mensen op in. Maar niet iedereen is even succesvol. [naar artikel]
De vier Vlaamse Vivaldi-partijen (CD&V, Open VLD, de SP.A en Groen) hebben minder geld dan de N-VA en Vlaams Belang. Ze dreigen daarom een plafond te zetten op uitgaven voor socialemediacampagnes om die oppositiepartijen een hak te zetten. Dat stelt politicoloog Bart Maddens in deze opinietekst. [naar artikel]
08:04 De politieke partijen gaven in 2023 6 miljoen euro uit aan politieke advertenties op Facebook en Instagram. Vlaams Belang wipt over N-VA als grootste adverteerder. [naar artikel]
N-VA en Vlaams Belang gaven afgelopen week al volop geld uit aan campagnes op de sociale media. Dat blijkt uit gegevens die ‘L'Echo’ verzamelde. [naar artikel]
Meerderheidspartijen Groen en CD&V zijn bereid de partijfinanciering onder de loep te nemen en ook te verminderen. Dat hebben Kamerleden Franky Demon (CD&V) en Wouter De Vriendt (Groen) gezegd in De Zevende Dag. Oppositiepartij PVDA stelt meteen een halvering van de partijdotaties voor. Groen stelt ook voor de uitgaven van partijen aan sociale media “aan banden te leggen”, maar die piste wordt door oppositiepartij Vlaams Belang bestempeld als “censuur”. [naar artikel]
Ze komen lang niet in de buurt van wat hun moederpartijen aan reclame kopen op sociale media, maar ook de zeven jongerenbewegingen doen hun duit in het zakje op sociale media. Volgens een onderzoek van studentenblad ‘Veto’ gaven ze sinds april 2019 meer dan 140.000 euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram. En in tegenstelling tot de bij moederpartijen is het niet Vlaams Belang Jongeren (VBJ) of Jong N-VA dat riant op 1 prijkt. [naar artikel]
In de commissie Media van het Vlaams Parlement heeft het Vlaams Belang gebotst met de andere partijen over de denigrerende uitspraken van Eddy Demarez. Minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) herhaalde dat de Sporza-journalist een tweede kans verdient. [naar artikel]
Bijna 5 miljoen euro. Zoveel pompten de Belgische politieke partijen vorig jaar in advertenties op Facebook en Instagram. Dat is dubbel zoveel als in Nederland. N-VA en Vlaams Belang zijn de absolute koplopers. [naar artikel]
De Waalse regering zet een plafond op de uitgaven die partijen mogen doen voor advertenties op sociale media tijdens de volgende provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in 2024. Daarmee tackelen regeringspartijen PS, Ecolo en MR vooral de extreemlinkse PVDA. [naar artikel]
VRT NWS en De Tijd willen met uw hulp in kaart brengen hoe Vlaamse partijen en politici campagne voeren op Facebook. Jeroen VAn Godtsenhoven wijst op het belang van duidelijke regels bij dit soort campanges via sociale media. [naar artikel]
Dat informateurs Johan Vande Lanotte (SP.A) en Didier Reynders (MR) geen uitnodiging verstuurd hebben naar PVDA en Vlaams Belang voor een verkennend gesprek, is in het verkeerde keelgat geschoten bij die partijen. [naar artikel]
Politieke partijen in ons land geven al jarenlang recordbedragen uit aan advertenties op sociale media, maar ook hun jongerenafdelingen zetten in op online advertenties. Sinds de verkiezingen van 2019 gaven de Vlaamse jongerenpartijen al 140.000 euro uit op Facebook en Instagram, met PVDA en Vlaams Belang op kop. Dat blijkt uit een analyse van de Leuvense studentenkrant ‘Veto’. [naar artikel]
N-VA-voorzitter Bart De Wever zou eerder in zee gaan met Vlaams Belang dan met de PVDA. Dat zegt hij in een interview met De Zondag. ‘Als de communisten mee besturen, dan zet ik mijn valiezen klaar.’ [naar artikel]
Zoals het er nu naar uitziet, stevent een aantal partijen af op een bloedbad in 2024. En Vlaams Belang en N-VA kunnen misschien samen regeren, als ze dat willen. ‘Wij beleven een sfeer zoals voor Zwarte Zondag, maar dan veel erger.’ [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.