Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Vooruit wil politieke advertenties op sociale media verbieden, Vlaams Belang hekelt poging “om partij de mond te snoeren”

16/01/2024 - 16:20
"Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. Volgens oppositiepartij Vlaams Belang is het een voorstel “tegen partijen als het Vlaams Belang, die niet of amper aan bod mogen komen in de reguliere media”. “Het is een goedkope poging om ons de mond te kunnen snoeren”, reageert fractieleider Barbara Pas."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Vooruit-voorzitter Depraetere wil politieke advertenties op sociale media verbieden: “Die bedragen zijn volstrekt abnormaal” (16/01/2024 - Het Belang van Limburg)

Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. [naar artikel]


2. Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere wil politieke advertenties op sociale media verbieden: “Die bedragen zijn volstrekt abnormaal” (16/01/2024 - Het Nieuwsblad)

Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. [naar artikel]


3. Vooruit wil politieke advertenties op sociale media verbieden (16/01/2024 - VRT NWS)

Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Partijvoorzitster Melissa Depraetere heeft daarover vorige week al een wetsvoorstel in de Kamer. [naar artikel]


4. Voorstel van Vooruit voor verbod op politieke advertenties op sociale media zou vooral N-VA en zeker Vlaams Belang treffen (17/01/2024 - Express)

Vooruit wil een volledig verbod op politieke advertenties op sociale media. Dat zou, als het er komt, vooral N-VA en zeker Vlaams Belang treffen. Die laatste mag niet adverteren in veel klassieke media. [naar artikel]


5. Vlaams Belang komt als eerste politieke partij met app: “Breek de censuur” (19/09/2021 - Het Nieuwsblad)

Vlaams Belang lanceert als eerste politieke partij een app. De partij voelt zich gecensureerd door de bedrijven achter de sociale media en neemt daarom het heft eigen handen. [naar artikel]


6. Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media, N-VA absolute koploper (ook Europees) (11/01/2023 - VRT NWS)

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa. [naar artikel]


7. Vlaams Belang en N-VA geven 3,4 miljoen euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram en zijn zo Europese koplopers (16/01/2024 - VRT NWS)

Opnieuw geven Belgische partijen veel geld uit aan politieke advertenties op Facebook en Instagram. Ze gaven in 2023 zo’n 6 miljoen euro uit, 1 miljoen meer dan in 2022. Dit blijkt uit onderzoek van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. Vlaams Belang en N-VA zijn samen goed voor de helft van alle uitgaven. [naar artikel]


8. Ook jongerenpartijen pompen enorm veel geld in online advertenties (en deze partij steekt er met kop en schouders boven uit) (11/12/2023 - Het Laatste Nieuws)

Politieke partijen in ons land geven al jarenlang recordbedragen uit aan advertenties op sociale media, maar ook hun jongerenafdelingen zetten in op online advertenties. Sinds de verkiezingen van 2019 gaven de Vlaamse jongerenpartijen al 140.000 euro uit op Facebook en Instagram, met PVDA en Vlaams Belang op kop. Dat blijkt uit een analyse van de Leuvense studentenkrant ‘Veto’. [naar artikel]


9. ONZE OPINIE. “De wisselbeker gemakkelijk scoren ging vandaag naar Vooruit: want nee, een totaalverbod op sociale media is niet wenselijk” (17/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

“Een totaalverbod op advertenties op social media lijkt gericht op het uitschakelen van succesvolle tegenstanders, maar het raakt niet aan de kern: de veel te gulle partijfinanciering waardoor politieke partijen er zo hard op kunnen inzetten”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. “Daar loopt het vast op het eigen belang, niet op het algemene belang.” [naar artikel]


10. Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media (11/01/2023 - Het Belang van Limburg)

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan de VRT. Volgens hem lijkt het alsof we in een permanente verkiezingscampagne zitten. “We krijgen buiten de verkiezingen meer propaganda binnen dan tijdens de verkiezingen”, aldus Steurs. [naar artikel]


11. Vlaams Belang veegt concurrentie weg op Facebook (maar geeft ook meeste geld uit aan advertenties) (20/05/2019 - Het Laatste Nieuws)

Tijdens de campagne voor de verkiezingen zet elke partij massaal in op sociale media. Uit cijfers van Crowdtangle blijkt nu dat Vlaams Belang, de... [naar artikel]


12. Vlaams Belang lanceert eigen ‘stemtest’, “maar eigenlijk dient het om er zelf beter uit te komen” (15/03/2024 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams Belang pakt uit met een eigen stemtest op sociale media. Dat is erg ongewoon voor een politieke partij. We lieten de stemtest analyseren door Nederlands topexpert in kiesonderzoek André Krouwel. Is de test wel betrouwbaar of stuurt ze kiezers richting Vlaams Belang? Is er een addertje onder het gras? “De stellingen spelen in op emoties.” [naar artikel]


13. Vlaams Belang gaf in 2023 net meer uit aan sociale media dan N-VA (16/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

De politieke partijen gaven in 2023 in totaal 6 miljoen euro uit aan politieke advertenties op Meta (Facebook en Instagram), een miljoen meer dan het jaar voordien. Zo blijkt uit het jaarlijkse AdLens-rapport. Vlaams Belang wipt over N-VA als grootste adverteerder met 1.688.244 euro (+44%) of ruim 8.000 euro meer dan N-VA, die 2 procent minder uitgaf dan in 2022. Op 3 staat PVDA met een uitgave van 637.752 euro (+43%) in Vlaanderen en 179.682 euro (-28%) in Franstalig België. De partij voert de rangschikking aan Franstalige kant aan. [naar artikel]


14. Strengere regels in de maak voor politieke advertenties op sociale media (01/02/2023 - VRT NWS)

In het Europees Parlement wordt de komende dagen gedebatteerd én gestemd over nieuwe regels voor politieke advertenties op sociale media. Onder meer politieke partijen kunnen dankzij de gigantische dataverzameling van sociale media-bedrijven heel gericht advertenties sturen naar kleine groepen mensen. Dat wordt niet verboden, maar advertenties sturen op basis van etnische achtergrond, godsdienst, seksuele geaardheid en andere ‘gevoelige’ gegevens, zou niet meer mogen. [naar artikel]


15. Vlaams Belang heeft decreetvoorstel tegen “onwettelijke censuur op sociale media” (16/09/2021 - Het Nieuwsblad)

Het Vlaams Belang heeft een voorstel van decreet klaar dat een overheidstoezicht organiseert op het respect van vrijheid van meningsuiting op sociale media. “De vrijheid van meningsuiting en de vrije uitwisseling van ideeën zijn hoekstenen van onze vrije democratische samenleving”, zegt Vlaams Parlementslid Klaas Slootmans, die hekelt dat de regeringen in ons land weigeren op te treden tegen openlijke censuur door de techbedrijven, zoals het verwijderen van berichten en zelfs accounts. [naar artikel]


16. Politieke partijen spendeerden vorig jaar 5 miljoen euro aan advertenties op sociale media (11/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan VRT NWS. [naar artikel]


17. Kristof Calvo: “Er is een plafond nodig voor politieke propaganda op sociale media” (07/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

“Er moet een plafond komen voor politieke advertenties op sociale media.” Dat heeft federaal parlementslid Kristof Calvo (Groen-Ecolo) gezegd in De Ochtend op Radio 1. “De Vlaamse politici zijn de grootste politieke sponsors van Facebook in Europa”, klinkt het. [naar artikel]


18. België kampioen in politieke advertenties op sociale media (11/01/2023 - De Tijd)

18:40 Belgische politieke partijen geven een recordbedrag van samen 5 miljoen euro uit aan advertenties op sociale media, waarmee ons land kampioen is in Europa. Het ziet er niet naar uit dat snel veranderi... [naar artikel]


19. Belgische partij-uitgaven op sociale media breken weer alle records, en dan moet het verkiezingsjaar nog komen (11/01/2023 - Het Belang van Limburg)

Bijna 5 miljoen euro. Zoveel pompten de Belgische politieke partijen vorig jaar in advertenties op Facebook en Instagram. Dat is dubbel zoveel als in Nederland. N-VA en Vlaams Belang zijn de absolute koplopers. [naar artikel]


20. Het besluit van Twitter om politieke advertenties te verbieden, is helemaal niet zo moedig (31/10/2019 - VRT NWS)

Met de beslissing om wereldwijd geen politieke advertenties meer te aanvaarden, heeft de CEO van Twitter, Jack Dorsey, de voorstanders van zo'n ban extra munitie gegeven om de druk op andere sociale media als Facebook te verhogen om hetzelfde te doen. Dorsey zet Twitter zo lijnrecht tegenover Facebook in een perceptieoorlog in tijden van desinformatie en nepnieuws. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!