Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. [naar artikel]
Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. [naar artikel]
Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Partijvoorzitster Melissa Depraetere heeft daarover vorige week al een wetsvoorstel in de Kamer. [naar artikel]
Vooruit wil een volledig verbod op politieke advertenties op sociale media. Dat zou, als het er komt, vooral N-VA en zeker Vlaams Belang treffen. Die laatste mag niet adverteren in veel klassieke media. [naar artikel]
Vlaams Belang lanceert als eerste politieke partij een app. De partij voelt zich gecensureerd door de bedrijven achter de sociale media en neemt daarom het heft eigen handen. [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa. [naar artikel]
Opnieuw geven Belgische partijen veel geld uit aan politieke advertenties op Facebook en Instagram. Ze gaven in 2023 zo’n 6 miljoen euro uit, 1 miljoen meer dan in 2022. Dit blijkt uit onderzoek van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. Vlaams Belang en N-VA zijn samen goed voor de helft van alle uitgaven. [naar artikel]
Politieke partijen in ons land geven al jarenlang recordbedragen uit aan advertenties op sociale media, maar ook hun jongerenafdelingen zetten in op online advertenties. Sinds de verkiezingen van 2019 gaven de Vlaamse jongerenpartijen al 140.000 euro uit op Facebook en Instagram, met PVDA en Vlaams Belang op kop. Dat blijkt uit een analyse van de Leuvense studentenkrant ‘Veto’. [naar artikel]
“Een totaalverbod op advertenties op social media lijkt gericht op het uitschakelen van succesvolle tegenstanders, maar het raakt niet aan de kern: de veel te gulle partijfinanciering waardoor politieke partijen er zo hard op kunnen inzetten”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. “Daar loopt het vast op het eigen belang, niet op het algemene belang.” [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan de VRT. Volgens hem lijkt het alsof we in een permanente verkiezingscampagne zitten. “We krijgen buiten de verkiezingen meer propaganda binnen dan tijdens de verkiezingen”, aldus Steurs. [naar artikel]
Tijdens de campagne voor de verkiezingen zet elke partij massaal in op sociale media. Uit cijfers van Crowdtangle blijkt nu dat Vlaams Belang, de... [naar artikel]
Vlaams Belang pakt uit met een eigen stemtest op sociale media. Dat is erg ongewoon voor een politieke partij. We lieten de stemtest analyseren door Nederlands topexpert in kiesonderzoek André Krouwel. Is de test wel betrouwbaar of stuurt ze kiezers richting Vlaams Belang? Is er een addertje onder het gras? “De stellingen spelen in op emoties.” [naar artikel]
De politieke partijen gaven in 2023 in totaal 6 miljoen euro uit aan politieke advertenties op Meta (Facebook en Instagram), een miljoen meer dan het jaar voordien. Zo blijkt uit het jaarlijkse AdLens-rapport. Vlaams Belang wipt over N-VA als grootste adverteerder met 1.688.244 euro (+44%) of ruim 8.000 euro meer dan N-VA, die 2 procent minder uitgaf dan in 2022. Op 3 staat PVDA met een uitgave van 637.752 euro (+43%) in Vlaanderen en 179.682 euro (-28%) in Franstalig België. De partij voert de rangschikking aan Franstalige kant aan. [naar artikel]
In het Europees Parlement wordt de komende dagen gedebatteerd én gestemd over nieuwe regels voor politieke advertenties op sociale media. Onder meer politieke partijen kunnen dankzij de gigantische dataverzameling van sociale media-bedrijven heel gericht advertenties sturen naar kleine groepen mensen. Dat wordt niet verboden, maar advertenties sturen op basis van etnische achtergrond, godsdienst, seksuele geaardheid en andere ‘gevoelige’ gegevens, zou niet meer mogen. [naar artikel]
Het Vlaams Belang heeft een voorstel van decreet klaar dat een overheidstoezicht organiseert op het respect van vrijheid van meningsuiting op sociale media. “De vrijheid van meningsuiting en de vrije uitwisseling van ideeën zijn hoekstenen van onze vrije democratische samenleving”, zegt Vlaams Parlementslid Klaas Slootmans, die hekelt dat de regeringen in ons land weigeren op te treden tegen openlijke censuur door de techbedrijven, zoals het verwijderen van berichten en zelfs accounts. [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan VRT NWS. [naar artikel]
“Er moet een plafond komen voor politieke advertenties op sociale media.” Dat heeft federaal parlementslid Kristof Calvo (Groen-Ecolo) gezegd in De Ochtend op Radio 1. “De Vlaamse politici zijn de grootste politieke sponsors van Facebook in Europa”, klinkt het. [naar artikel]
18:40 Belgische politieke partijen geven een recordbedrag van samen 5 miljoen euro uit aan advertenties op sociale media, waarmee ons land kampioen is in Europa. Het ziet er niet naar uit dat snel veranderi... [naar artikel]
Bijna 5 miljoen euro. Zoveel pompten de Belgische politieke partijen vorig jaar in advertenties op Facebook en Instagram. Dat is dubbel zoveel als in Nederland. N-VA en Vlaams Belang zijn de absolute koplopers. [naar artikel]
Met de beslissing om wereldwijd geen politieke advertenties meer te aanvaarden, heeft de CEO van Twitter, Jack Dorsey, de voorstanders van zo'n ban extra munitie gegeven om de druk op andere sociale media als Facebook te verhogen om hetzelfde te doen. Dorsey zet Twitter zo lijnrecht tegenover Facebook in een perceptieoorlog in tijden van desinformatie en nepnieuws. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.