Vanaf 30 mei rijden in Genk de eerste elektrische bussen van De Lijn. Nog voor het einde van het jaar zullen in de stelplaats van Genk, de meest ecologische van Vlaanderen, 20 e-bussen geleverd worden. “En dan zal het snel gaan”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters. Tegen 2027 zullen 1370 gewone bussen vervangen worden door elektrische exemplaren. Een order van 60 bussen is besteld bij twee producenten, Van Hool en VDL. Maar gaat ook ons elektriciteitsnet, met de massale opkomst van het elektrisch rijden, dit allemaal aankunnen. Wim Dries, voorzitter van Fluvius, denkt van wel. Fluvius heeft het licht op groen gezet voor een investering van 4 miljard euro die het net moet klaar maken voor de toekomst. [naar artikel]
Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt bij Lier gaat geen bussen meer bouwen die rijden op diesel of gas. Van Hool produceert enkel nog bussen met een elektrische batterij, een brandstofcel op waterstof of trolleybussen die aan bovenleidingen rijden. "We moeten een antwoord bieden op de milieubewustheid van de mensen", zegt woordvoerder Dirk Snauwaert. [naar artikel]
Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn heeft 92 elektrische bussen besteld bij de Chinese constructeur BYD. De Lijn kan nog 408 extra bussen bij BYD bestellen, zonder een extra openbare aanbesteding te doen. Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt (Lier) valt dit keer dus uit de boot. Het is een nieuwe opdoffer voor het bedrijf, dat al vier jaar in een crisis zit. “Deze week staan zelfs 1.500 van de 2.300 werknemers van Van Hool op economische werkloosheid”, zegt Hans Vaneerdewegh, secretaris van de socialistische vakbond ABVV. [naar artikel]
Er zijn nog drie leveranciers in de running voor de bestelling van zes volledig elektrische bussen van de Lijn, die tegen eind 2019 zouden moeten rijden in Antwerpen, Gent en Leuven. Het gaat om VDL Bus, dat een fabriek in Roeselare heeft, en de Scandinavische busbouwers Linkker (Finland) en Volvo Bus (Zweden). Van Hool uit Koningshooikt was geen kandidaat, zegt De Lijn. [naar artikel]
Een week nadat het werd afgetroefd door het Chinese BYD voor een groot contract van De Lijn, kan Van Hool nu toch een belangrijke bestelling van elektrische bussen aankondigen. De busbouwer uit Koningshooikt (Lier) heeft een contract afgesloten met Qbuzz uit Nederland voor de levering van 112 bussen. [naar artikel]
Vier jaar werkte Genkenaar Joël Vrolix (40) als projectverantwoordelijke bij Van Hool. Zijn doel? Een elektrische bus van 24 meter laten rijden in Parijs. “Als VDL wil dat ik ermee verder doe, zal het met dezelfde mensen en onder dezelfde voorwaarden moeten.” [naar artikel]
De Lijn zal 400 elektrische bussen tegen 2025 aankopen. Na de bestelling van 200 e-bussen die De Lijn in december 2020 heeft aangekondigd, volgt er een bijkomende bestelling van minstens nog eens 200 elektrische bussen. [naar artikel]
Voor generaties Lierse jongeren betekende busbouwer Van Hool zekerheid op een job en een toekomst. De dreigende ontslaggolf snijdt diep. “Ik heb 20 jaar bij Van Hool gewerkt, mijn collega’s zijn familie voor mij. Een deel van wie ik ben, gaat verdwijnen.” [naar artikel]
In Brugge zijn zeven nieuwe elektrische bussen voorgesteld. Ze zijn iets kleiner dan de huidige, maar vooral stiller en milieuvriendelijker. Ze spelen een belangrijke rol in het nieuwe mobiliteitsplan, waarin staat dat bussen niet meer rechtstreeks van de deelgemeenten naar het centrum zullen rijden. [naar artikel]
De bestelling van bijna duizend elektrische bussen voor De Lijn is voorlopig in de koelkast gezet. Dat is slecht nieuws voor onder meer Antwerpen. In de stad zouden tegen 2025 alle bussen emissievrij moeten zijn. [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft 60 elektrische bussen besteld bij Van Hool en VDL. Die aankoop maakt deel uit van het vergroeningsprogramma van De Lijn, met een emissievrije vloot en infrastructuur tegen 2035 als eindbestemming. De bestelling wordt eind 2022 geleverd en kost bijna 28 miljoen euro. [naar artikel]
Vervoersmaatschappij De Lijn en stroomnetwerkbeheerder Fluvius gaan samenwerken om de omslag naar elektrische bussen mogelijk te maken. Volgens de doelstellingen van de Vlaamse regering moeten in 2035 alle bussen emissievrij rondrijden. Over 5 jaar moet dat al het geval zijn in de Vlaamse stadskernen. Om elektrische bussen op te laden, is er nieuwe infrastructuur nodig en daarvoor is zo'n samenwerking essentieel. [naar artikel]
Boven de fabriek Van Hool in Koningshooikt hangen donkere wolken. De vakbonden vrezen een zware herstructurering bij de iconische busbouwer. Hoe komt het dat zo’n sterk merk in de problemen is geraakt? “Hoewel ze pionierswerk hebben verricht, hebben ze de boot of bus gemist bij de overstap naar de elektrische bussen”, zegt vakjournalist Geert Van Lierde. [naar artikel]
15:05 De Lierse busbouwer Van Hool heeft een akkoord met het Duitse Akasol voor de levering van batterijen voor zijn e-bussen. De deal toont dat Van Hool zich op de markt van volledig elektrische bussen go... [naar artikel]
Net nu busbouwer Van Hool failliet gaat, opent concurrent VDL in Roeselare een gloednieuwe fabriek voor elektrische bussen. Ook de bussen voor ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ in Limburg worden er gebouwd. De eerste worden in september geleverd. [naar artikel]
Van Hool uit Koningshooikt (Lier) mag 21 batterij-elektrische dubbelgelede trambussen van het type Exqui.City leveren aan Nobina, de grootste personenvervoermaatschappij in Scandinavië. De bussen met een lengte van 24 meter rijden vanaf midden dit jaar in het Zweedse Malmö. [naar artikel]
Van Hool in Koningshooikt (Lier) mag 54 batterij-elektrische bussen die eind volgend jaar door Qbuzz ingezet worden voor het regionaal personenvervoer in de Nederlandse provincies Groningen en Drenthe. [naar artikel]
De eerste volledig elektrische bussen voor de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB zullen worden geleverd door de Poolse busbouwer Solaris. Dat werd bij de MIVB vernomen. Belgische busbouwers (VDL Bus, Van Hool) dienden geen offerte in. [naar artikel]
In de Antwerpse zuidrand rijden dinsdag weer iets meer bussen uit bij de stelplaatsen in Edegem en Tisselt (Willebroek), na de staking bij een onderaannemer van De Lijn die vorige week woensdag uitbrak. Volgens de socialistische vakbond ABVV zijn bijna de helft van de bussen weer technisch in orde. [naar artikel]
Het personeel van busbouwer Van Hool uit Koningshooikt (Lier) is bezorgd over de toekomst van de fabriek. Dat zeggen de vakbonden, nadat CEO Filip Van Hool aan De Tijd zei dat er voortaan meer bussen in Macedonië zouden worden gebouwd dan in Vlaanderen. [naar artikel]
VDL Bus Roeselare heeft een prestigieuze bestelling van zes volledig elektrische bussen voor De Lijn binnengereven. Na een klein proefproject in Brugge is het de eerste grote elektrische bestelling die De Lijn plaatst, zo meldt De Tijd. De bussen, die vanaf eind volgend jaar in Antwerpen, Gent en Leuven zullen worden ingezet, kunnen 50 minuten […] Het bericht De Lijn plaatst eerste grote elektrische busbestelling verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vlaanderen maakt wel degelijk de omslag naar "schone" bussen, zegt Vlaams minister van mobiliteit, Ben Weyts. In 2025 zullen er enkel nog elektrische bussen mogen rijden in de dertien Vlaamse centrumsteden. [naar artikel]
Er zullen in de toekomst minder bussen rijden door het centrum van Leuven. De bussen zullen 's avonds wel later rijden en het aanbod naar enkele belangrijke plaatsen wordt verbeterd, zoals naar de Vaartkom en het Wetenschapspark. Dat zijn de belangrijkste punten uit het toekomstig busplan voor Leuven. [naar artikel]
Een nieuwe buslijn van de MIVB, waarop alleen maar elektrische bussen zullen rijden, verbindt vanaf 1 juni de Brusselse bovenstad met de benedenstad. De zogenaamde midibussen die op de lijn zullen rijden zijn iets kleiner dan de andere MIVB-bussen: er zijn 22 zitplaatsen en een twintigtal staanplaatsen. Een oplaadbeurt voor de bussen, ’s nachts, duurt […] Het bericht Nieuw op 1 juni – Nieuwe elektrische bussen op nieuwe MIVB-lijn verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Eind deze maand rijden elektrische bussen van De Lijn in Genk. Het gaat om de eerste E-bussen die de Vlaamse vervoersmaatschappij in dienst neemt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.