Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen. In België wordt meer dan een derde van de […] [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.” [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Er zijn in 2019 meer ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijers van spoorbeheerder Infrabel. Vorig jaar waren er 45 ongevallen, dat zijn er 7 meer dan in 2018. Zwakke weggebruikers en buurtbewoners lopen het grootste risico om betrokken te geraken bij een ongeval aan een spooroverweg. Infrabel blijt inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen. [naar artikel]
Een fietser is maandagavond om het leven gekomen na een dodelijke val in Aalter. Dat gebeurde in een spoorwegtunnel waar wel vaker ongevallen te betreuren vallen. [naar artikel]
In 2021 zijn er in Vlaanderen 1.083 ongevallen met trams van De Lijn geregistreerd. Dat zijn er 82 meer dan 2020, toen er 1.001 incidenten waren. Het aantal tramongevallen in 2021 ligt wel nog altijd een stuk lager dan de 1.484 incidenten in pre-coronajaar 2019. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
Het aantal geregistreerde spookrijders op Vlaamse wegen is in 2022 gedaald naar 94, het laagste aantal in jaren. Tegelijk ligt het aantal doden en gewonden bij ongevallen met spookrijders hoger dan de voorbije jaren. Zo is er voor 2022 sprake van 16 gewonden en 3 doden, terwijl er tussen 2019 en 2021 geen enkel dodelijk slachtoffer was. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-parlementslid Anke Van dermeersch heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
Het aantal geregistreerde spookrijders op Vlaamse wegen is in 2022 gedaald naar 94, het laagste aantal in jaren. Tegelijk ligt het aantal doden en gewonden bij ongevallen met spookrijders hoger dan de voorbije jaren. Zo is er voor 2022 sprake van 16 gewonden en 3 doden, terwijl er tussen 2019 en 2021 geen enkel dodelijk slachtoffer was. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-parlementslid Anke Van dermeersch heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder... [naar artikel]
De Boeing 737 MAX, het toestel dat sinds maart 2019 aan de grond staat na twee dodelijke ongevallen, is veilig om te vliegen. Dat deelt de topman van het Europese luchtvaartagentschap EASA vandaag mee. [naar artikel]
Nabij een op- of afrit van een snelweg vallen de meeste dodelijke slachtoffers. Een op de tien is voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het verkeersinstituut Vias op basis van cijfers tussen 2021 en 2022. [naar artikel]
Vooruit en Groen komen met een voorstel om dertig kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Nu is dat nog vijftig kilometer per uur. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terugdringen. In het commerciële hart van Hasselt wordt twintig kilometer per uur de norm. Toch is de burgemeester (N-VA) geen voorstander van een algemene snelheidsverlaging in de bebouwde kom. [naar artikel]
Bij een verkeersongeval in Grote-Brogel bij Peer is zaterdagochtend een automobilist om het leven gekomen. De dodelijke klap gebeurde rond 1 uur op het kruispunt van de Lillerbaan met de Martensstraat. Ook in Aat en Courcelles vonden er nog twee zware ongevallen plaats. [naar artikel]
Als het van Vooruit en Groen afhangt, wordt dertig kilometer per uur de norm in de bebouwde kom. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers de kop indrukken. Momenteel mag je maximaal 50 km/u rijden in de bebouwde kom, tenzij een verkeersbord een andere maximumsnelheid aangeeft. Wat denk jij: moet 30 km/u de norm worden? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat politici en deskundigen van het voorstel vinden. [naar artikel]
De markt van de hypothecaire kredieten is in 2021 duidelijk hersteld tegenover 2020, maar met 270.000 afgesloten leningen zit ze nog niet op het niveau van 2019. Het totale geleende bedrag zit wel weer op precoronaniveau, wat betekent dat de gemiddelde bedragen per krediet stijgen. Dat blijkt vandaag uit jaarcijfers van de Beroepsvereniging van het Krediet (BVK). [naar artikel]
Na de twee dodelijke ongevallen op de Opitterkiezel vorige week, wordt er stevig ingegrepen om de snelheid op deze weg onder controle te houden. Net als op de Meeuwerkiezel komt er ook op de Opitterkiezel trajectcontrole. [naar artikel]
Voor de rechtbank zijn er minder betwistingen over de verantwoordelijkheid bij dodelijke ongevallen. Dat stelt het parket Limburg vast. De inzet van drones en geavanceerde simulatie- en berekeningsprogramma’s helpen verkeersdeskundigen om het ongeval nog nauwkeuriger te reconstrueren. [naar artikel]
Stad Gent en de fusiehaven Nord Sea Port gaan maatregelen nemen om de verkeerssituatie in het havengebied veiliger te maken na 2 recente dodelijke ongevallen. De weginfrastructuur zal aangepast worden er komt ook betere signalisatie. [naar artikel]
Als het van Vooruit en Groen afhangt, wordt dertig kilometer per uur de norm in de bebouwde kom. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers de kop indrukken. Een goed voorstel? Uit de vele reacties die we over dit onderwerp ontvingen, blijkt toch dat u daar de nodige bedenkingen bij heeft. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.