Met de elektrische auto naar de onderkant van Frankrijk: is het een onderneming waar alleen gekken zich aan wagen? Wij namen de proef op de som en reden van Hasselt al zoemend naar de krekels. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Stel je voor, een elektrische auto die je niet meer moet opladen omdat hij dat zélf doet met zonnepanelen op ‘t dak. Een droom lijkt het, waar het Nederlandse bedrijf Lightyear effectief aan werkt. Twee weken geleden kondigden ze de eerste wagen voor die ze op de markt brengen, onze techjournalist Kenneth Dée mocht ‘m uitzonderlijk en als één van de eersten ter wereld uittesten. [naar artikel]
Enkele weken geleden reed onze technologiejournalist Kenneth Dée met een elektrische wagen van Antwerpen naar Nice. Hij deed dat met een Ford Mustang Mach-E RWD Extended met groot rijbereik (480 km) en hoge prijs (70.000 euro). Lukt het hem ook met een kleine elektrische Peugeot e-208, die nog niet de helft zo ver rijdt, veel minder kost (vanaf 33.000 euro) en eigenlijk niet voor zo’n trip is gemaakt? Onze journalist legde die afstand opnieuw af, deze keer met een andere auto. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Vertrek je op reis met je elektrische wagen, een hoop kabels laadpassen en apps... en sta je plots nóg voor een onverwacht probleem. We bundelden vijf persoonlijke ervaringen, expert Maarten Hachmang gaat na wat er misliep én geeft advies. “Er zijn 500 verschillende laadpassen in Europa, vaak lokale. Langs het Gardameer zijn alle veertig laadpunten in handen van één bedrijf met een eigen pas.” [naar artikel]
De bestuurder van een oude Opel zal in de toekomst twee keer nadenken als hij zich parkeert. Hij zette zijn auto dinsdagmorgen namelijk op twee plaatsen voor elektrische wagens. En blokkeerde zo in één klap twee laadpalen. De bestuurster van een elektrische wagen verwittigde de politie. [naar artikel]
Of je nu deze zomer voor het eerst met je elektrische (bedrijfs)wagen op vakantie vertrekt of je daar de voorbije jaren al aan durfde wagen: enige laadvoorbereiding is niet overbodig. Welke laadkaarten of -apps moet je voorzien? Moet je rekening houden met laadfiles? En hoe zit het ondertussen met het aantal palen in onder meer ‘laadwoestijn’ Frankrijk? Expert Maarten Hachmang geeft goede raad én een stand van zaken: “Ook in België zijn er hier en daar te weinig laadpunten.” [naar artikel]
De bestuurder van een oude Opel zal in de toekomst twee keer nadenken als hij zich parkeert. Hij zette zijn auto dinsdagmorgen namelijk op twee plaatsen voor elektrische wagens. En blokkeerde zo in één klap twee laadpalen. De bestuurster van een elektrische wagen verwittigde de politie. [naar artikel]
Wie zondag de nieuwe elektrische shuttlebusjes wou uittesten, kwam bedrogen uit. Door problemen met het laden, werden na één dag de oude dieselbusjes weer van stal gehaald. [naar artikel]
Elektrische auto’s en laadpalen zie je stilaan overal, maar wagens die met waterstof rijden zijn nog zeldzaam. Ook al wordt er volop mee geëxperimenteerd. Technologiejournalist Kenneth Dée herhaalt de tocht die hij vorig jaar voor VTM maakte met een elektrisch exemplaar, maar dan met een Toyota Mirai, die waterstof tankt. Raakt hij er even vlot mee tot in Zuid-Frankrijk? [naar artikel]
Vertrek je op reis met je elektrische wagen, een hoop kabels laadpassen en apps... en sta je plots nóg voor een onverwacht probleem. We bundelden vijf persoonlijke ervaringen, expert Maarten Hachmang gaat na wat er misliep én geeft advies. “Er zijn 500 verschillende laadpassen in Europa, vaak lokale. Langs het Gardameer zijn alle veertig laadpunten in handen van één bedrijf met een eigen pas.” [naar artikel]
Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het straks verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. “Er was nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
De organisatoren van Reggae Geel verwachten vrijdag en zaterdag in totaal 20.000 bezoekers. Ben jij één van hen? Dan houd je best rekening met enkele praktische zaken. Hoe geraak je het best ter plaatse? Wat valt er te eten en te drinken? En zijn ook kinderen welkom? Wij zetten één en ander voor jou op een rij. [naar artikel]
Onze autokenner Joost Bolle kon exclusief met de Mercedes EQXX rijden als 23ste ter wereld. Het is dé elektrische auto waarmee je duizend kilometer ver raakt zonder de batterij bij te laden. “Dit is effectief de EV waarmee je naar het zuiden van Frankrijk kan rijden zoals je dat anders doet met je benzine- of dieselauto, maar tegelijkertijd is het niet de auto die we willen.” Waarom niet? En zijn er toch nog pluspunten aan dit model? [naar artikel]
De Belg lapt de parkeerregels geregeld aan zijn laars. Eén op de vier automobilisten in ons land geeft toe weleens te parkeren op het fietspad. Eén op de acht parkeert af en toe ook op een parkeerplaats voor personen met een handicap. Daarmee zijn we de slechtste leerling van Europa. “Streng verbaliseren is de enige remedie”. [naar artikel]
Laden we onze auto straks draadloos op? Een proefproject in het Zweedse Göteborg om stilstaande elektrische taxi’s zonder kabel op te laden blijkt na een jaar een groot succes. Maar hoe werkt dat juist? En wat zijn de voor- en nadelen. Dat vroeg De Morgen aan Wilmar Martinez, professor industriële ingenieurswetenschappen (KU Leuven/EnergVille): “Net als bij je gsm zal je kunnen kiezen wat voor oplader je wil”. [naar artikel]
Geen mens die het weet, maar wie in Gent een elektrische wagen op straat parkeert, hoeft geen parkeerticket te kopen. Open VLD-raadslid Christiaan Van Bignoot pleit voor stickers op alle laadpalen om automobilisten hierop attent te maken. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) ziet de wet liever aangepast. [naar artikel]
Elektrisch rijden zit meer dan ooit in de lift. Alleen is de afstand die we met één laadbeurt kunnen afleggen vaak nog te beperkt. Mercedes-Benz werkt nu aan een nieuw model dat probleemloos van Antwerpen tot aan de Ardèche in Frankrijk rijdt zonder onderweg te moeten bijladen. [naar artikel]
Maanden aan een stuk met de auto gaan werken zonder één keer op te laden. Het moet mogelijk worden met de Lightyear One, een Nederlandse luxewagen waarvan de bovenkant volledig uit zonnepanelen bestaat. Praktisch, al moet je je wel aan een reeks strikte regels houden. [naar artikel]
Zoek je een oplossing voor pieken die je zonnepanelen lamleggen en dalen die je verplichten om dure netstroom te kopen? Dan is er de elektrische wagen die zowel stroom kan laden als leveren. We vroegen Tim Briers van Watt’s Next, dat zulke laadpalen installeert, hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Dit is niet nieuw, alleen is er hier tot nu toe niets mee gedaan.” [naar artikel]
Bij een verkeersongeval met een wagen met Belgisch kenteken zijn deze namiddag in het zuiden van Frankrijk drie doden en één zwaargewonde gevallen. [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.