Voor zo’n 100 euro per maand een elektrische auto leasen? Volgens Bright Adiyia, lijsttrekker van Groen voor het Vlaams Parlement, kan het. “Met het budget dat de Vlaamse regering dit jaar uittrekt aan premies kan je dubbel zoveel fossiele auto’s vervangen door elektrische.” [naar artikel]
De energieprijzen swingen de pan uit. Op sommige plaatsen vallen zonnepanelen ook uit omdat het elektriciteitsnet hun productie niet aankan, waardoor je opbrengsten misloopt. Dan maar een thuisbatterij als ideale oplossing om deze energie te stockeren, dacht je? Niet nodig volgens HLN Drive, want je kan die thuisbatterij vaak vervangen door… je eigen auto! [naar artikel]
Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.” [naar artikel]
Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.” [naar artikel]
De energie van zonnepanelen die je niet onmiddellijk kan gebruiken, kan je opslaan op een thuisbatterij. Wat kost zo’n batterij? Wat is de terugverdientijd en is zo’n batterij vandaag nog rendabel? En kunnen we de elektrische auto niet gebruiken als thuisbatterij? Docenten Frank Verelst van de AP Hogeschool en Geert Deconinck van de KU Leuven lichten toe. [naar artikel]
BrusselDe verkoop van elektrische auto’s is in de eerste acht maanden van dit jaar meer dan verdubbeld. Dat meldt Febiac. “De elektrische auto is er om te blijven”, zegt woordvoerder Joost Kaesemans. [naar artikel]
Al 33,5% — of 1 op 3 — van alle wagens die dit jaar verkocht werden, is (minstens deels) elektrisch aangedreven. En dat is dubbel zoveel als in 2020. Zo blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio: “Al zijn het vooral de elektrische én fiscaalvriendelijke bedrijfswagens die voor deze spectaculaire stijging hebben gezorgd.” Maar ook al wacht de particulier nog liever wat af: “Tegen 2030 rijden op de Belgische wegen makkelijk 1,4 miljoen elektrische wagens rond.” [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle ging rijden met de nieuwe elektrische coupé van Skoda. Wat je daarvan moet onthouden? Dat het Tsjechische merk niet langer synoniem is met “meer auto voor je geld dan elders”. En dat de crisis rond levertijden nog lang niet voorbij is. [naar artikel]
U ziet ze stilaan overal rijden, de elektrische auto’s. Maar te koop op de tweedehandsmarkt? Zelden. Toch is er, zelfs nu al, niets mis met een elektrische auto met al wat kilometers op de teller, weten Kris (55), Ann (55) en Rudy (73). Zij vertellen hoeveel ze betaalden voor hun Nissan Leaf en Jaguar I-Pace, waarom ze niet voor een nieuw voertuig kozen en hoe tevreden ze met die beslissing zijn. “Zoveel keuze aan die prijs? Dat vind je in België niet.” [naar artikel]
Wie vandaag met een auto op CNG rijdt, heeft dubbel zoveel pech als diesel- en benzinerijders. Voor de meer ecologische brandstof betaal je nu liefst 4,85 euro/kg. “Ik word gestraft omdat ik de moeite doe om met een minder vervuilende wagen te rijden.” [naar artikel]
De knoop is doorgehakt: vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. De beslissing past binnen het plan om Europa klimaatneutraal te maken. Tegen 2030 moeten personenwagens al 50 procent minder CO2 uitstoten. Voor bestelwagens is dat 50 procent. Het einde van diesel en benzine is nu dus écht in zicht. Wordt jouw volgende auto een elektrische? Laat het hieronder weten. [naar artikel]
Onze autokenner Joost Bolle kon exclusief met de Mercedes EQXX rijden als 23ste ter wereld. Het is dé elektrische auto waarmee je duizend kilometer ver raakt zonder de batterij bij te laden. “Dit is effectief de EV waarmee je naar het zuiden van Frankrijk kan rijden zoals je dat anders doet met je benzine- of dieselauto, maar tegelijkertijd is het niet de auto die we willen.” Waarom niet? En zijn er toch nog pluspunten aan dit model? [naar artikel]
Met almaar meer zijn ze, de bezitters van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zullen zijn naar een reisbestemming. Maar hoe raak je zo efficiënt mogelijk ter plekke? Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
De verkeersbelastingen die we voor onze wagen betalen gaan omhoog. En ook je auto inschrijven zal je meer kosten. Al is de stijgende kost afhankelijk van het type auto waarmee je rijdt. Zoveel duurder wordt het voor jou vanaf 1 juli. [naar artikel]
De invoering van het capaciteitstarief op de stroomfactuur roept heel wat vragen op. Vanaf volgend jaar zal een deel van je rekening bepaald worden door de manier waarop je elektriciteit verbruikt: wie met hoge pieken verbruikt, zal meer betalen dan iemand die zijn verbruik gelijkmatiger verdeelt. Vanwaar dit nieuwe systeem? Hoe werkt het? En wat als je zonnepanelen, een warmtepomp, een elektrische auto of accumulatieverwarming hebt? Leen Vandezande van de Vlaamse energiewaakhond VREG beantwoordt jouw vragen. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Hoeveel kilometer kun je nog rijden als je reservelampje brandt? Dat hangt af van het verbruik en hoeveel liter reserve jouw auto heeft. Gelukkig is er een trucje om de actieradius of het bereik van jouw auto vrij exact te bepalen. [naar artikel]
Nu de Vlaamse overheid een premie van 3.000 euro geeft voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto, denkt u er misschien aan om uw benzine- of dieselwagen in te wisselen. Maar waar moet u dan juist op letten bij de aankoop? En wanneer wordt een elektrische wagen ook interessant zónder premie? Twee experten leggen uit. “In plaats van er één te kopen, nemen we in de toekomst een abonnement op een auto.” [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Nu de Vlaamse overheid een premie van 3.000 euro geeft voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto, denkt u er misschien aan om uw benzine- of dieselwagen in te wisselen. Maar waar moet u dan juist op letten bij de aankoop? En wanneer wordt een elektrische wagen ook interessant zónder premie? Twee experten leggen uit. “In plaats van er één te kopen, nemen we in de toekomst een abonnement op een auto.” [naar artikel]
Het is welbekend: de Europese regelgever verplicht ons om vanaf 2035 met een elektrische auto te rijden. Maar heeft iemand de kleine lettertjes gelezen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn deed dat wel en ziet heel wat uitdagingen. “Het is niet uitgesloten dat die beslissing over vier jaar wordt teruggedraaid.” [naar artikel]
Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]
Stel je voor, een elektrische auto die je niet meer moet opladen omdat hij dat zélf doet met zonnepanelen op ‘t dak. Een droom lijkt het, waar het Nederlandse bedrijf Lightyear effectief aan werkt. Twee weken geleden kondigden ze de eerste wagen voor die ze op de markt brengen, onze techjournalist Kenneth Dée mocht ‘m uitzonderlijk en als één van de eersten ter wereld uittesten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.