Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Regels worden strenger: binnen aantal jaar mogen diesel- en benzinewagens Antwerpen niet meer in (tenzij via sociale correctie)

15/12/2022 - 12:28
"Wie met de auto Gent en Antwerpen binnen wil, zal dat vanaf 2031 niet meer met een dieselwagen kunnen doen. En vier jaar later worden ook alle benzinewagens geweerd uit het stadscentrum. Het is een gevolg van een beslissing van de Vlaamse regering, die de normen voor de lage emissiezones (LEZ) vastlegde. Waarom is dat enkel in die steden het geval? En wat met brommers?"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Regels worden strenger: binnen aantal jaar mogen diesel- en benzinewagens lage emissiezones niet meer in (tenzij via sociale correctie) (15/12/2022 - Het Nieuwsblad)

Wie met de auto Gent en Antwerpen binnen wil, zal dat vanaf 2031 niet meer met een dieselwagen kunnen doen. En vier jaar later worden ook alle benzinewagens geweerd uit het stadscentrum. Het is een gevolg van een beslissing van de Vlaamse regering, die de normen voor de lage emissiezones (LEZ) vastlegde. Kan je er dan niet meer rijden? En wat met brommers en bussen? [naar artikel]


2. Regels LEZ strenger vanaf januari: ook euronorm 4 moet betalen (31/10/2019 - Gazet van Antwerpen)

Vanaf januari worden de regels voor de lage-emissiezone in Antwerpen strenger. Vanaf dan moeten dieselwagens die toegang willen euronorm 5 hebben en benzinewagens euronorm 2. Dieselwagens met euronorm 3 en een roetfilter mogen vanaf dan niet meer binnen. [naar artikel]


3. Dieselwagens mogen Brussel niet meer binnen vanaf 2030 (25/06/2021 - Express)

Lees dit artikel: Dieselwagens mogen Brussel niet meer binnen vanaf 2030 Het Brussels Gewest kondigt een stapsgewijs verbod op diesel- en benzinewagens aan. Vanaf 2030 mogen dieselwagens de hoofdstedelijke regio niet meer binnen en vanaf 2035 worden ook benzinewagens verbannen. “We stappen af van verbrandingsmotoren in Brussel: dieseluitstap in 2030 en benzine-uitstap in 2035!”, zo twittert Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo). Het gaat om […] Lees dit artikel: Dieselwagens mogen Brussel niet meer binnen vanaf 2030 [naar artikel]


4. Japan wil diesel-en benzinewagens bannen tegen 2035 (03/12/2020 - Express)

Japan heeft plannen om de verkoop van diesel- en benzinewagens stop te zetten binnen vijftien jaar. Daarmee trekt het land... The post Japan wil diesel-en benzinewagens bannen tegen 2035 appeared first on Business AM. [naar artikel]


5. Brussels gewest weert vanaf 1 januari 2019 méér vervuilende wagens (30/12/2018 - VRT NWS)

Brussel is sinds begin 2018 een lage-emissiezone (LEZ), waar de oudste dieselwagens niet meer in mogen. De regels worden vanaf overmorgen aangescherpt, voor zowel diesel- als benzinewagens. [naar artikel]


6. Japan doet diesel- en benzinewagens over vijftiental jaar in de ban (03/12/2020 - Het Belang van Limburg)

Japan wil de verkoop van nieuwe diesel- of benzinewagens over een vijftiental jaar verbieden. Dat melden verschillende Japanse media donderdag. De plannen zouden volgende week officieel worden aangekondigd en kaderen in de klimaatambities van Tokio. [naar artikel]


7. Na nieuwjaar worden de regels voor sociale huurders strenger (27/11/2023 - De Standaard)

Wie uit zijn sociale woning wordt gezet omdat hij te veel overlast veroorzaakt, krijgt straks geen voorrang meer bij het verkrijgen van een andere sociale woning. Het is een van de nieuwe regels die na nieuwjaar van kracht worden en waarmee Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) nog strenger wil optreden tegen mogelijke misbruiken. [naar artikel]


8. Na nieuwjaar worden de regels voor sociale huurders nog strenger (27/11/2023 - Het Nieuwsblad)

Wie uit zijn sociale woning wordt gezet omdat hij te veel overlast veroorzaakt, krijgt straks geen voorrang meer bij het verkrijgen van een andere sociale woning. Het is één van de nieuwe regels die na nieuwjaar van kracht worden en waarmee Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) nog strenger wil optreden tegen mogelijke misbruiken. [naar artikel]


9. Japan wil verkoop diesel- en benzinewagens over vijftiental jaar verbieden (03/12/2020 - Het Laatste Nieuws)

Japan wil de verkoop van nieuwe diesel- of benzinewagens over een vijftiental jaar verbieden. Dat melden verschillende Japanse media. De plannen zouden volgende week officieel worden aangekondigd en kaderen in de klimaatambities van Tokio. [naar artikel]


10. 17 procent van alle wagens in Vlaanderen zijn dieselwagens die vanaf 1 januari niet meer in Antwerpen en Gent mogen rijden (11/11/2019 - VRT NWS)

Maar liefst 17% van alle wagens in Vlaanderen zijn dieselwagens die niet meer voldoen aan de strengere normen in de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent. Dat blijkt uit cijfers van het autosectorfederatie Febiac. De normen in die emissiezones worden van 1 januari 2020 strenger. Dieselwagens tot en met euronorm 4 mogen vanaf dan de stad niet meer binnen tenzij u diep in de buidel tast. [naar artikel]


11. Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035 (14/02/2023 - VRT NWS)

Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement. De Europese autosector is klaar voor de uitdaging om het hele wagenpark te elektrificeren, maar vraagt Europa om werk te maken van genoeg laadinfrastructuur. De consument mag dan weer hopen op goedkopere elektrische wagens. [naar artikel]


12. Vanaf januari nog strengere normen voor lage-emissiezone in Antwerpen (02/11/2019 - Het Nieuwsblad)

Vanaf januari worden de regels voor de lage-emissiezone in Antwerpen nog strenger. Vanaf dan mogen ook diesels met euronorm 3 en een roetfilter niet meer binnen. [naar artikel]


13. Hoe wordt de lage-emissiezone in Brussel ingevoerd? (28/09/2017 - VRT NWS)

Vanaf 1 januari 2018 zullen de meest vervuilende dieselwagens (euro 0 en euro 1) en later ook oude benzinewagens, het gewest niet meer binnen mogen, maar de eerste 9 maanden zullen er geen boetes worden uitgeschreven. De komende jaren zullen de normen telkens  op 1 januari strenger worden.   [naar artikel]


14. Maatregelen worden weer strenger: nauwe contacten worden beperkt tot 3 per maand (06/10/2020 - Knack)

Op het Overlegcomité is dinsdagmiddag beslist dat een aantal coronamaatregelen weer strenger worden. De sociale bubbel wordt verkleind, bijeenkomsten thuis mogen nog maar met vier mensen, en cafés moeten om 23 uur dicht. [naar artikel]


15. Brussel doet diesel- en benzinewagens in de ban: al jouw vragen beantwoord (25/06/2021 - Het Belang van Limburg)

Het werd al opgenomen in het Brusselse regeerakkoord, maar nu is het er dus ook echt. Fossiele brandstofwagens - benzine of diesel - zijn er in het Hoofdstedelijk Gewest niet meer welkom vanaf 2035. Voor diesel geldt dat zelfs al vanaf 2030. “Mensen hebben nu genoeg tijd om die omschakeling te maken”, klinkt het. Mag je als pendelaar nog binnen? En wat met andere lage-emissiezones (LEZ) in Vlaanderen? [naar artikel]


16. CO2-uitstoot van auto’s opnieuw gestegen in België : "Niet moeilijk als we benzinewagens in plaats van diesel kiezen" (19/03/2019 - VRT NWS)

De gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s is in Europa voor het tweede jaar op rij gestegen. In ons land gaat het zelfs om een stijging van 3,4 procent en daarmee behalen we de op één na slechtste score. "Niet moeilijk, we kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel" zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. "Maar een wagen op benzine stoot tot 20 procent meer CO2 uit dan een diesel."   [naar artikel]


17. Geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer op Europese wegen vanaf 2035 (11/07/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 2035 zullen in de Europese Unie geen auto’s meer mogen worden verkocht die op benzine of diesel rijden. Ook hybride wagens zullen in de ban geslagen worden, ten voordele van 100% elektrische wagens. Dat zou de Europese Commissie woensdag voorstellen in het kader van haar klimaatpakket. [naar artikel]


18. JOUW MENING. Wordt jouw volgende auto een elektrische? (15/02/2023 - Het Nieuwsblad)

De knoop is doorgehakt: vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. De beslissing past binnen het plan om Europa klimaatneutraal te maken. Tegen 2030 moeten personenwagens al 50 procent minder CO2 uitstoten. Voor bestelwagens is dat 50 procent. Het einde van diesel en benzine is nu dus écht in zicht. Wordt jouw volgende auto een elektrische? Laat het hieronder weten. [naar artikel]


19. “Geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer op Europese wegen vanaf 2035” (11/07/2021 - Het Belang van Limburg)

Vanaf 2035 zullen in de Europese Unie geen auto’s meer mogen worden verkocht die op benzine of diesel rijden. Ook hybride wagens zullen in de ban geslagen worden, ten voordele van 100 procent elektrische wagens. Dat zou de Europese Commissie woensdag voorstellen in het kader van haar klimaatpakket. [naar artikel]


20. Brussel int boetes voor nog meer vervuilende wagens (01/04/2019 - De Tijd)

08:39 Ook dieselvoertuigen met de Euro 2-norm en vervuilende benzinewagens mogen het Brussels gewest niet meer binnen. Chauffeurs die de regels aan hun laars lappen, riskeren 350 euro boete. [naar artikel]


21. Vanaf 2040 geen diesel- en benzinewagens meer verkocht in Verenigd Koninkrijk (26/07/2017 - Het Belang van Limburg)

De Britse regering zal woensdag aankondigen dat ze de verkoop van diesel- en benzinewagens op de Britse markt wil verbieden tegen 2040. De maatregel kadert in een nieuw plan van de Britse regering om de luchtvervuiling aan te pakken, zo melden Britse media. [naar artikel]


22. JOUW MENING. Van “ik zou niet meer anders willen” tot “hypocriet product”: zo denken onze lezers over elektrische auto’s (16/02/2023 - Het Nieuwsblad)

Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens verkocht worden in de Europese Unie. De beslissing past binnen het plan om Europa klimaatneutraal te maken. Wij vroegen onze lezers of hun volgende auto een elektrische wordt en kregen heel wat reacties binnen. We kozen er enkele uit. [naar artikel]


23. Geen verkoop van diesel- en benzinewagens meer tegen 2035  (09/06/2022 - VRT NWS)

Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens verkocht worden die rijden op benzine of diesel. Het Europees Parlement heeft daarover een wetsvoorstel goedgekeurd van de Europese Commissie. Daarmee lijkt er een einde te komen aan het tijdperk van fossiele brandstofmotoren in Europa. [naar artikel]


24. Brussel doet diesel- en benzinewagens in de ban: wat met je auto, staat daar iets tegenover en wat als je een pendelaar bent? (25/06/2021 - Het Nieuwsblad)

Het werd al opgenomen in het Brusselse regeerakkoord, maar nu is het er dus ook echt. Fossiele brandstofwagens - benzine of diesel - zijn er in het Hoofdstedelijk Gewest niet meer welkom vanaf 2035. Voor diesel geldt dat zelfs al vanaf 2030. “Mensen hebben nu genoeg tijd om die omschakeling te maken”, klinkt het. Mag je als pendelaar nog binnen? En wat met andere lage-emissiezones (LEZ) in Vlaanderen? [naar artikel]


25. Nu diesels en benzinewagens verdwijnen: zo ziet het tankstation van de toekomst eruit (21/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Gedaan met naar naft meurende handen na een tankbeurt. Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer worden verkocht, zo heeft het Europees parlement beslist. Maar wat betekent dat voor de 3.000 tankstations in ons land? Zes kenners ter zake - van een kleine zelfstandige tot de verantwoordelijke van 300 stations - geven hun kijk op het tankstation van de toekomst. “Eén ding is zeker: het zal er helemaal anders uitzien dan dat van vandaag.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!