11:22 De CO2-uitstoot door nieuwe wagens is voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in de Europese Unie. De toegenomen verkoop van benzinewagens is mede schuldig aan dit resultaat. [naar artikel]
De Brusselse regering heeft beslist om diesel- en benzinewagens te verbieden in het Brussels gewest tegen 2035. Dat is een van de maatregelen die in de definitieve versie van het klimaatplan staat. Dit zou de Brusselse wegen ‘koolstofvrij’ moeten maken en de CO2-uitstoot met 40 procent doen dalen. [naar artikel]
Japan heeft plannen om de verkoop van diesel- en benzinewagens stop te zetten binnen vijftien jaar. Daarmee trekt het land... The post Japan wil diesel-en benzinewagens bannen tegen 2035 appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het is nog nooit zo moeilijk geweest een auto te kiezen. Brussel dreigt de diesel te verbieden, de gewesten plannen ingrijpende fiscale veranderingen en er zijn talloze verschillende motoren, waaronder de elektrische. Wie raakt daar nog wijs uit? [naar artikel]
Vorig jaar is de verkoop van elektrische auto's in België met 147 procent gestegen. En al blijft hun aantal in absolute cijfers nog klein, Stef Denayer van i-Cleantech Vlaanderen zegt dat het snel zal gaan. "De mind switch is heel groot." Vlaanderen wil vanaf 2030 nog enkel elektrische auto's verkopen, iets was "zonder enige twijfel" gaat gebeuren, zegt Denayer. [naar artikel]
Vlaams Energieminister Bart Tommelein (Open Vld) is geen voorstander van een verbod op de verkoop van diesel- en benzinewagens in 2030. Dat laat [naar artikel]
Vlaams Energieminister Bart Tommelein (Open Vld) is geen voorstander van een verbod op de verkoop van diesel- en benzinewagens in 2030. Dat laat [naar artikel]
Brussel besliste vandaag alle "fossiele" wagens uit de straten te verbannnen. "Het is voorspelbaar: dit zal opnieuw luidruchtig protest uitlokken van autopendelaars en van de andere gewesten (waar die pendelaars vooral vandaan komen). Ze zullen zeggen dat het geen sociale maatregel is. En dat het vervelend is." Dit zegt de Bond Beter Leefmilieu. [naar artikel]
Om het klimaatakkoord na te komen, moet België dringend zijn uitstoot verlagen. Minister Marghem overweegt daarom een koolstoftaks: een belasting op vervuiling door auto’s en verwarmingsketels. Die taks kan per gezin oplopen tot 281 euro per jaar. "Maar die kost zal gecompenseerd worden." [naar artikel]
Wie gebruikt maakt van Google Maps om een autoroute te berekenen, kan vanaf vandaag ook in België kiezen voor de meest brandstofbesparende autoroute. Gebruikers zullen een alternatieve route kunnen kiezen op basis van hun motortype: benzine, diesel, hybride of elektrisch. "Op die manier optimaliseer je je brandstofverbruik, bespaar je geld en verlaag je je CO2-uitstoot", klinkt het bij Google. [naar artikel]
De verkoop van plug-in-hybride auto's zit sterk in de lift, maar het beoogde positieve effect voor het milieu wordt daarmee niet bereikt. "Als je kijkt naar de gemiddelde uitstoot van auto’s in Europa, dan kan een benzine- of dieselwagens gemakkelijk 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Die grote plug-in-hybrides zitten daar heel snel boven. Dan ga je naar een uitstoot 150 of 160 gram CO2 per kilometer", legt William Todts van Transport en Environment uit in "De wereld vandaag". [naar artikel]
Er komen "ecologische flitspalen" om hardleerse uitstootfraudeurs uit het verkeer te halen. Het gaat om sensoren die heel gericht de uitstoot per voorbijrijdende auto kunnen meten. Uit een onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij blijkt dat een kleine groep hardleerse fraudeurs verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. [naar artikel]
Amper een op de tien mensen overweegt bij de aankoop van een nieuwe auto nog een dieselwagen. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van mobiliteitsorganisatie VAB. Vooral de benzinewagens blijven populair. Voor een elektrische auto vinden veel consumenten het nog iets te vroeg. "Men vertrouwt het fiscale beleid van de overheid niet", zegt Maarten Matienko van VAB aan VRT NWS. [naar artikel]
Bijna acht Belgen op tien hebben de eerste helft van dit jaar een benzinewagen gekocht. Zeven jaar geleden had de dieselauto nog een marktaandeel van 75,3%. Opvallend is dat de ‘volledig’ elektrische wagen niet lijkt te profiteren van de achteruitgang van dieselwagens. Slechts 0,51% van de Belgen koos voor enkel elektriciteit als aandrijving, 0,86% ging […] Het bericht Bijna acht op de tien particulieren kiezen voor benzinewagen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De nieuwe Zweedse regering wil tegen 2030 de verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens verbieden. Dat heeft Stefan Löfven, de nieuwe premier, vandaag aangekondigd bij de voorstelling van zijn nieuwe regering. De regering wil daarmee een bijdrage doen om de uitstoot te beperken en de inspanningen verhogen om de doelen van het klimaatakkoord van Parijs […] Het bericht Zweden wil vanaf 2030 verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens verbieden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Japan wil de verkoop van nieuwe diesel- of benzinewagens over een vijftiental jaar verbieden. Dat melden verschillende Japanse media donderdag. De plannen zouden volgende week officieel worden aangekondigd en kaderen in de klimaatambities van Tokio. [naar artikel]
Zijn de hoge brandstofprijzen een stimulans om een elektrische auto te overwegen? Met andere woorden: valt stroom "tanken" voordeliger uit dan diesel of benzine tanken? "De inspecteur" van Radio 2 zocht het uit met kenner Tony Verhelle van Autogids. "Voor een rit van 1.000 km is elektriciteit een beetje goedkoper, maar de verschillen zijn echt niet zo groot", berekende Verhelle. Maar er zijn uiteraard nuances. [naar artikel]
Said Bataray heeft genoeg van de vele folders met beloftes in zijn brievenbus. Hij wil niet kiezen op basis van "wat ik zal doen", maar op basis "wat ik gedaan heb". Daarom heeft hij een plan uitgedokterd hoe "we onze leiders kiezen op basis van hun daden in plaats van hun slogans en hun posters". [naar artikel]
De hoeveelheid CO2 die nieuwe wagens in de Europese Unie per gereden kilometer uitstoten is vorig jaar met 0,4 gram gestegen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Europees milieuagentschap EEA. De stijging komt er na een jarenlange daling van de uitstoot. “De resultaten van de inspanningen om de brandstofefficiëntie van nieuwe wagens die in […] Het bericht CO2-uitstoot door nieuwe wagens voor het eerst sinds 2010 weer gestegen in EU verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
19:20 België krijgt opnieuw een slecht Europees rapport voor luchtvervuiling. De uitstoot van dieselwagens is de grote boosdoener. [naar artikel]
De uitstoot van meer recente dieselwagens wordt vanaf 1 juli 2022 op een nieuwe manier gemeten. De autokeuring gebruikt voor dieselwagens vanaf euronorm 5 niet langer de traditionele roettest, wel een "deeltjesteller". Die meet zeer nauwgezet het aantal fijnstofdeeltjes dat een auto uitstoot en zal zo bloot leggen wanneer de verplichte roetfilter in zo'n auto slecht werkt of zelfs is weggehaald. De verschillende regionale regeringen hopen zo de luchtkwaliteit sterk te verbeteren. [naar artikel]
In Vlaanderen zijn de besmettingscijfers voor het eerst sinds de eerste piek van de tweede golf opnieuw licht gestegen. Waar die besmettingen worden opgelopen weten we eigenlijk niet zo goed. "De bronopsporing moet beter", zegt biostatisticus Geert Molenberghs (UHasselt/KU Leuven) daarover in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Al zien we wel evolutie, het is al gebeterd." [naar artikel]
De uitstoot van koolstofdioxide (CO2) in de Verenigde Staten is vorig jaar, na drie jaren van daling, opnieuw gestegen. [naar artikel]
Samen met tien andere Europese landen roept Denemarken vandaag op tot een Europees verbod op de verkoop van diesel- en benzinewagens tegen 2040 in... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.