Als wagens elektrisch en zonder bestuurder moeten rijden, dan is een aangepaste infrastructuur noodzakelijk. Steeds meer landen experimenteren met ‘slimme’ wegen, die elektrische auto’s opladen, het verkeer in de gaten houden of stroom opwekken. [naar artikel]
Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de onze federale energiewaakhond de CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen. [naar artikel]
Het bedrijf BePowered uit Turnhout heeft een manier gevonden om stroom uit elektrische auto’s thuis te gebruiken. Via de Vehicle2home-toepassing kunnen mensen met een elektrische wagen op het werk de batterij opladen via zonnepanelen. De resterende stroom van de batterij kan ’s avonds in de eigen woning worden gebruikt. [naar artikel]
Na driehonderd kilometer rijden heeft uw elektrische wagen een tankbeurt nodig. U kan stroom tanken, maar voor noodgevallen kan u ook een batterijtje op wielen meenemen. Toch als het van een Franse start-up afhangt. EP Tender, zo heet het bakje waarmee ze in Frankrijk de elektrische wagen weer wat toegankelijker te maken. Zij zetten in […] The post Geen batterij, geen probleem met deze accu-aanhangwagen voor uw elektrische auto appeared first on Business AM. [naar artikel]
BMW, Ford en Hyundai roepen in Europa vele tienduizenden elektrische en semi-elektrische auto’s terug vanwege brandgevaar. De accu’s kunnen spontaan in brand vliegen tijdens het opladen of tijdens het rijden. [naar artikel]
De Chinese elektrische auto is aan een opmars bezig. Dit jaar komen de Chinezen met honderd verschillende elektrische modellen op de markt. Maar Europese autoproducenten trekken aan de alarmbel. Moet Europa maatregelen nemen? En rijden we hier binnenkort allemaal rond met Chinese elektrische auto’s? [naar artikel]
Autofabrikant Ford werkt aan een opmerkelijke manier om de accu’s van elektrische auto’s op te laden. In de toekomst hoef je mogelijk niet meer te stoppen bij een laadpunt langs de weg, maar kun je jouw auto – tijdens het rijden – aan een ander voertuig koppelen om stroom te ‘tanken’. [naar artikel]
Ben je van plan een elektrische wagen te kopen? Houd er dan rekening mee dat die mogelijk minder ver rijdt dan je verwacht. Nieuwe cijfers bewijzen het: met een elektrische auto rij je gemiddeld 30 procent (!) minder ver dan het merk en de Europese regelgeving beloven. Onze ‘afstandsangst’ is dus nog helemaal terecht. Onze auto-expert Joost Bolle legt uit hoe dat kan. [naar artikel]
Er verschijnen steeds meer elektrische auto’s op de weg. Dat een elektrische auto de beste manier is om de CO2-uitstoot van het wegverkeer te verlagen, daar twijfelt inmiddels niemand nog aan, maar de elektrificatie van ons wagenpark creëert wel nieuwe afhankelijkheden. China is goed op weg om het Saoedi-Arabië van de elektrische mobiliteit te worden [naar artikel]
Oostenrijk introduceert een opmerkelijke maatregel om elektrisch rijden te stimuleren. Op heel wat plaatsen waar diesel- en benzinewagens zich aan de limiet van 100 km/uur moeten houden, mogen elektrische auto’s vanaf 1 januari 130 km/uur rijden. [naar artikel]
Geen ontkomen aan. In de toekomst moeten we elektrisch rijden. Meer zelfs: de auto van de toekomst wordt ook ingezet in het volledige... [naar artikel]
Auto's op waterstof zijn een belangrijk spoor voor de toekomst, zegt Joost Kaesemans van Febiac. 'Maar ook elektrische auto's blijven veel voordelen hebben, zowel voor het milieu als voor de economie.' [naar artikel]
Auto’s die zuiver op stroom rijden zijn vandaag nog een absolute uitzondering bij ons, al merkt autofederatie Febiac een gestage ommeslag. In 2009 werd in ons land één elektrische bolide ingeschreven, dit jaar waren het er 41. Tegen 2020 zouden deze auto’s naar schatting 15 procent van het totaal aantal nieuwe verkochte wagens uitmaken. [naar artikel]
Elektrisch rijden is al niet goedkoop door de huidige energietarieven, maar nu blijkt uit onderzoek van de Duitse mobiliteitsorganisatie Adac dat er mogelijk behoorlijk wat stroomverlies optreedt wanneer je op een eenvoudiger manier (thuis) je elektrische auto oplaadt. [naar artikel]
Lees dit artikel: In Rusland mogen elektrische auto’s gratis op tolwegen De Russische overheid laat vanaf volgend jaar elektrische auto’s gratis rijden op tolwegen in het land. Daardoor moet het gebruik van elektrische auto’s gestimuleerd worden. Nu maken elektrisch aangedreven voertuigen nog maar een fractie uit van het wagenpark in Rusland. De stap maakt deel uit van een reeks maatregelen om elektrisch rijden in Rusland aan […] Lees dit artikel: In Rusland mogen elektrische auto’s gratis op tolwegen [naar artikel]
Automobilisten belonen als ze tijdens de spits niet met de auto rijden, in plaats van ze te bestraffen als ze tijdens de spits wel met de auto rijden. Op die manier willen twee professoren de files aanpakken. “Voor een spitsheffing is er geen draagvlak.” [naar artikel]
Niet alleen de kostprijs blijkt een struikelsteen voor de elektrische auto. Ook doemberichten rond nakend stroomtekort doen 'de wagen van de... [naar artikel]
De organisatie Samen Sterker organiseert deze maand een groepsaankoop voor elektrische auto’s. Kopers kunnen voor vijf modellen een korting van zo’n 6.000 euro krijgen. Daardoor kosten sommige elektrische wagens nauwelijks meer dan hun concurrenten die op diesel of benzine rijden. [naar artikel]
Onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om elektriciteit op te slaan in cement, gebruikmakend van betaalbare en ruimschoots beschikbare materialen, waardoor de betonnen fundering van een huis genoeg energie kan opslaan voor de dagelijkse behoeften. Deze technologie zou verder kunnen worden opgeschaald naar geëlektrificeerde wegen die elektrische auto’s van stroom voorzien tijdens het rijden. In het […] [naar artikel]
De verkoop van elektrische auto’s zit al langer in de lift, en elektrisch rijden zou steeds haalbaarder worden. Elektrische auto’s worden immers... [naar artikel]
Tesla zorgt ervoor dat een speciale gamefunctie die is ingebouwd in bepaalde auto's, voortaan tijdens het rijden wordt uitgezet. Dat heeft de fabrikant van elektrische auto's laten weten aan de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De Amerikaanse toezichtouder was woensdag juist een onderzoek begonnen naar de toepassing wegens zorgen over de veiligheid. [naar artikel]
Zweden neemt in 2025 een stuk snelweg in gebruik waarop elektrische voertuigen zichzelf tijdens het rijden kunnen opladen. En ook op andere plaatsen in de wereld zijn er grote plannen rond ‘geëlektrificeerde snelwegen’. Hoe werkt die technologie en vormt die binnenkort overal een aanvulling op de klassieke laadpalen? [naar artikel]
Tijdens de wintermaanden is het niet alleen extra opletten voor gladde wegen. Je kan ook je rijstijl aanpassen om extra kilometers te persen uit de batterij van je elektrische wagen. Van de ingebouwde warmtepomp tot zetelverwarming, we zetten enkele tips voor je op een rijtje. [naar artikel]
De omschakeling naar elektrische auto's zal zich volgens de Europese Commissie sneller voltrekken dan enkele jaren geleden voorzien kon worden. "Ik denk dat de meesten onder ons in deze zaal binnen tien, vijftien jaar met een elektrische auto zullen rijden", verklaarde Europees commissaris Elzbieta Bienkowska (Interne Markt en Industrie) maandag bij een persconferentie over industrieel beleid. Bij de bedrijfswagens zou dat al binnen vijf jaar kunnen gebeuren, vulde vicevoorzitter Jyrki Katainen aan. [naar artikel]
Lees dit artikel: “België heeft bijna 50 procent meer stroom nodig bij veralgemening elektrische auto” De mobiliteitskoepel Mobia, die onder meer de autobedrijven vertegenwoordigt, zegt in de aanloop naar het regeringsdebat over de kernuitstap dat er fors meer elektrische capaciteit nog zal zijn voor de toenemende elektromobiliteit. Het jaarlijkse elektriciteitsverbruik in België bedroeg vorig jaar net geen 80 terawattuur (1 TWh is 1.000 gigawattuur). De stroombehoefte zal flink de hoogte […] Lees dit artikel: “België heeft bijna 50 procent meer stroom nodig bij veralgemening elektrische auto” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.